Pedagogika specjalna WSR-NRN-1-PeS
Realizacja przedmiotu służy:
- uzyskaniu przez Studenta podstawowej wiedzy o miejscu, charakterze, znaczeniu pedagogiki specjalnej w systemie nauk, jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej, jak również w obrębie subdyscyplin pedagogiki specjalnej, a ponadto:
- nabyciu podstawowych umiejętności wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk w zakresie rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii, wsparcia i resocjalizacji; w tym również do odpowiedzialnego podejmowania profesjonalnych wyzwań w zakresie edukacji włączającej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się i opis ECTS
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. i 2. - NRL_W12; Efekt przedmiotowy 3. i 4. - NRL_W13
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 5. i 6. - NRL_U10
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. Student posiada elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę.
Efekt przedmiotowy 2. Student posiada podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji specjalnej; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych działających na rzecz osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych.
Efekt przedmiotowy 3. Student zna i rozumie zachowania uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, terapeutycznej oraz zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania placówek dotyczące adaptacji organizacji procesu kształcenia, wychowania i terapii.
Efekt przedmiotowy 4. Student zna i rozumie zagadnienia edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasad inkluzji społecznej dzieci z niepełnosprawnościami, problemami i zaburzeniami, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 5. Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych, opiekuńczych i kulturalnych osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.
Efekt przedmiotowy 6. Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do planowania i realizacji zadań wspierających i pomocowych na rzecz osób z trudnościami rozwoju i adaptacji społecznej.
ECTS [1 ECTS = 25(30) godz.]:
Udział w wykładzie - 18 godz.
Konsultacje - 5 godz.
Przygotowanie do wykładu - 5 godz.
Czytanie literatury - 32 godz.
Przygotowanie do egzaminu - 30 godz.
Suma godzin - 90 [90/25(30) = 3]
Liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
ocena 3,0 (dst):
Wiedza
Student z trudem operuje elementarną, uporządkowaną wiedzą na temat pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę. Student z błędami prezentuje podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji specjalnej; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych działających na rzecz osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Student z trudem opisuje i rozumie zachowania uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, terapeutycznej oraz zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania placówek dotyczące adaptacji organizacji procesu kształcenia, wychowania i terapii. Student z błędami opisuje i rozumie zagadnienia edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasad inkluzji społecznej dzieci z niepełnosprawnościami, problemami i zaburzeniami, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Umiejętności
Student z trudem potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych, opiekuńczych i kulturalnych osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Student z błędami potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do planowania i realizacji zadań wspierających i pomocowych na rzecz osób z trudnościami rozwoju i adaptacji społecznej.
ocena 3,5 (dst plus):
Wiedza
Student dostatecznie operuje elementarną, uporządkowaną wiedzą na temat pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę. Student na poziomie dostatecznym prezentuje podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji specjalnej; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych działających na rzecz osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Student dostatecznie opisuje i rozumie zachowania uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, terapeutycznej oraz zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania placówek dotyczące adaptacji organizacji procesu kształcenia, wychowania i terapii. Student dostatecznie opisuje i rozumie zagadnienia edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasad inkluzji społecznej dzieci z niepełnosprawnościami, problemami i zaburzeniami, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Umiejętności
Student dostatecznie potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych, opiekuńczych i kulturalnych osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Student dostatecznie potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do planowania i realizacji zadań wspierających i pomocowych na rzecz osób z trudnościami rozwoju i adaptacji społecznej.
ocena 4,0 (db):
Wiedza
Student poprawnie operuje elementarną, uporządkowaną wiedzą na temat pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę. Student na poziomie wystarczającym prezentuje podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji specjalnej; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych działających na rzecz osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Student dość dobrze opisuje i rozumie zachowania uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, terapeutycznej oraz zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania placówek dotyczące adaptacji organizacji procesu kształcenia, wychowania i terapii. Student wystarczająco opisuje i rozumie zagadnienia edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasad inkluzji społecznej dzieci z niepełnosprawnościami, problemami i zaburzeniami, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Umiejętności
Student poprawnie potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych, opiekuńczych i kulturalnych osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Student dość dobrze potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do planowania i realizacji zadań wspierających i pomocowych na rzecz osób z trudnościami rozwoju i adaptacji społecznej.
ocena 4,5 (db plus):
Wiedza
Student zadowalająco operuje elementarną, uporządkowaną wiedzą na temat pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę. Student na poziomie dobrym prezentuje podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji specjalnej; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych działających na rzecz osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Student dobrze opisuje i rozumie zachowania uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, terapeutycznej oraz zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania placówek dotyczące adaptacji organizacji procesu kształcenia, wychowania i terapii. Student zadowalająco opisuje i rozumie zagadnienia edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasad inkluzji społecznej dzieci z niepełnosprawnościami, problemami i zaburzeniami, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Umiejętności
Student zadowalająco potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych, opiekuńczych i kulturalnych osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Student dobrze potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do planowania i realizacji zadań wspierających i pomocowych na rzecz osób z trudnościami rozwoju i adaptacji społecznej.
ocena 5,0 (bdb):
Wiedza
Student w pełni operuje elementarną, uporządkowaną wiedzą na temat pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę. Student na poziomie bardzo dobrym prezentuje podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji specjalnej; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych działających na rzecz osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Student kompletnie opisuje i rozumie zachowania uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, terapeutycznej oraz zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania placówek dotyczące adaptacji organizacji procesu kształcenia, wychowania i terapii. Student w pełni opisuje i rozumie zagadnienia edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasad inkluzji społecznej dzieci z niepełnosprawnościami, problemami i zaburzeniami, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Umiejętności
Student w pełni potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych, opiekuńczych i kulturalnych osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Student kompletnie potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do planowania i realizacji zadań wspierających i pomocowych na rzecz osób z trudnościami rozwoju i adaptacji społecznej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: