Pedagogika ogólna WSR-NRN-1-PeOx
1. Podstawowe terminy pedagogiki.
2. Pojęcie wychowania i jego cechy.
3. Kategorie opieki.
4. Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania.
5. Wartości źródłem wychowania.
6. Cele wychowania.
7. Metody wychowania.
8. Dziedziny wychowania
9. Podstawowe środowiska wychowawcze.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: ECTS
liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)
wykłady - 30 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 25 godz.
przygotowanie do egzaminu - 35 godz.
suma godzin – 80 | W cyklu 2024/25_Z: ECTS
liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)
wykłady - 18 godz.
lektura literatury przedmiotu - 30 godz.
przygotowanie do egzaminu - 30 godz.
suma godzin – 78 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1: ma podstawową wiedzę na temat źródeł, zależności i uwarunkowań wiedzy pedagogicznej; zna terminologię, podstawowe pojęcia i metody pracy pedagoga
EK 2: zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu pedagogiki ogólnej, a także jej miejsca wśród innych subdyscyplin
pedagogicznych i relacji z innymi naukami;
EK 3: potrafi w stopniu zaawansowanym konceptualizować problemy z zakresu pedagogiki ogólnej wykorzystując terminologię naukową i
poznane teorie pedagogiczne;
EK 4: potrafi w stopniu zaawansowanym konceptualizować problemy z zakresu pedagogiki ogólnej wykorzystując właściwą terminologię oraz poznane teorie nauk o rodzinie;
ECTS
liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)
wykłady - 18 godz.
lektura literatury przedmiotu - 30 godz.
przygotowanie do egzaminu - 30 godz.
suma godzin – 78
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wykładu wymagane jest:
1. obecność - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. zaliczenie pisemne treści programowych - egzamin.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę - egzamin pisemny.
100-95 pkt – ocena 5,0
94-84 pkt – ocena 4,5
83-73 pkt – ocena 4,0
72-62 pkt – ocena 3,5
61-52 pkt - ocena 3,0
51 pkt i poniżej – ocena 2,0
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii pedagogicznej; nie rozumie jej specyficznego charakteru; nie potrafi analizować problemów pedagogicznych ani dyskutować ich;
dostateczna (3) - zna częściowo terminologię pedagogiczną; rozumie jej specyfikę w dostatecznym stopniu; jest zdolny do analizy i dyskusji niektórych problemów wychowawczych i pedagogicznych;
dobra (4) - zna terminologię pedagogiczną, rozumie jej specyfikę etyki, potrafi analizować i dyskutować problemy wychowawcze i pedagogiczne, potrafi łączyć teorię z praktyką;
bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę problemów pedagogicznych; zna bardzo dobrze filozoficzne, społeczne i kulturowe podstawy pedagogiki; potrafi analizować problemy pedagogiczne w rożnych aspektach życia; posiada umiejętność krytycznego myślenia i analizowania kontrowersyjnych problemów wychowawczych i pedagogicznych.
Literatura
A. de Tchorzewski, Pedagogika ogólna. Wielopostaciowość - Rudymenta - Meandry - Dylematy, Kraków 2019.
B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2020.
M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2009.
A. Regulska, Rola wartości moralnych w procesie wychowania, „Studia nad Rodziną” 2013, nr 32, rok XVII.
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
- |
W cyklu 2024/25_Z:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: