Pojęcia i systemy pedagogiczne - wprowadzenie do pedagogiki WSR-NRN-1-PSP
Treści merytoryczne: w czasie zajęć omawiana jest podstawowa terminologia pedagogiczna, zjawiska przemian w wychowaniu, rozwój naukowy pedagogiki jako nauki, metody badań pedagogicznych, nauki współpracujące z pedagogiką, działy pedagogiki i powstałe subdyscypliny pedagogiczne, struktury pedagogiki koncepcje człowieka. Przedstawia się także główne systemy pedagogiczne powstałe i powstające aktualnie. Pedagogika koncyliacyjna i miejsce pedagogiki w epoce postmodernizmu stanowią zagadnienia końcowe.
Metody oceny: egzamin pisemny, prezentacje, prace pisemne.
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1- Student zna elementarną terminologię stosowaną w pedagogice.
EK 2- Posiada podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk.
EK 3- Student ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę.
Umiejętności:
EK 4- Student potrafi rozpoznawać zjawiska społeczne związane z działalnością wychowawczą.
EK 5- Po ukończeniu wykładu student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki.
EK 6- Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań.
Kompetencje:
EK 7- Student zna poziom swojej wiedzy i konieczność dalszego dokształcania się.
EK 8- Jest przekonany o znaczeniu i potrzebie działań pedagogicznych.
EK 9- Dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji pedagogicznych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka.
ECTS [ 1 ECTS= 30 (25) godz.]:
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25
Przygotowanie się do egzaminu: 30
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 30
suma godzin: 115 [115/30 (25)= 4]
liczba ECTS: 4
Kryteria oceniania
Wiedza ( EK 1- 3):
Ocena 2 (ndst): student nie zna terminologii pedagogicznej; nie posiada znajomości elementarnych zagadnień, nie ma wiedzy na temat najważniejszych problemów wychowania.
Ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z zakresu pojęć pedagogicznych; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada znacznie ograniczoną wiedzę nt. aktualnych problemów wychowawczych.
Ocena 4 (db): student zna w pełni podstawową terminologię pedagogiczną; ma średnio uporządkowaną wiedzę z zakresu przedstawionej problematyki; posiada niekompletną wiedzę odnośnie najważniejszych zagadnień wychowawczych.
Ocena 5 (bdb): student zna w pełni podstawową terminologię z zakresu wychowania; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada kompletną wiedzą nt. najważniejszych kwestii pedagogicznych.
Umiejętności ( EK 4- 6):
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować przedstawionych na zajęciach zagadnień; nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych stanowisk; nie znajduje i nie wykorzystuje rzetelnych źródeł informacyjnych z zakresu wychowania.
Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i prezentować omówione na zajęciach zagadnienia; jedynie częściowo potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; z błędami znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne z zakresu pedagogiki.
Ocena 4 (db): student potrafi właściwie analizować, streszczać i prezentować omówioną na zajęciach problematykę; potrafi zadowalająco rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; w przeważającej liczbie przypadków prawidłowo znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne z zakresu najnowszej problematyki wychowawczej.
Ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie poprawnie analizować, streszczać i prezentować źródła wiedzy pedagogicznej; potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; kompletnie znajduje i wykorzystuje rzetelne informacje z zakresu omówionej problematyki.
Kompetencje (EK 7- 9):
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadań i przyswojenie treści z zakresu problematyki wychowania; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach ani nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag.
Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu podstawowych pojęć i systemów pedagogicznych; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując przy tym własne wypowiedzi oraz oraz konstruktywne uwagi.
Ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu pojęć pedagogicznych i przyswojenie treści omówionej problematyki a także często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi.
Ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować oraz zorganizować indywidualną pracę, mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu problematyki wychowania; bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruując uwagi.
Na ocenę końcową składają się:
1. Ocena z testu. Skala punktowa (15 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru):
- 15 - 14 - ocena 5
- 13 - ocena 4,5
- 12 - 11 - ocena 4,0
- 10 - 9 - ocena 3,5
- 8 - ocena 3
2. Znajomość terminów.
3. Ocena z referatu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: