Pedagogika społeczna WSR-NRN-1-PS
Charakterystyka pedagogiki społecznej jako subdyscypliny nauk pedagogicznych zajmującej się środowiskowymi uwarunkowaniami procesów wychowawczo-opiekuńczych. Zadaniem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z genezą, rozwojem, przedmiotem i zadaniami pedagogiki społecznej oraz ukazanie jej współczesnych kontekstów. Omówienie środowisk wychowawczych oraz ich podstawowych komponentów. Wskazanie przemian środowiska społeczno-kulturowego człowieka oraz omówienie wybranych lokalnych i globalnych wyzwań dla poszczególnych kategorii środowisk wychowawczych. W pełnym opisie zajęć wyodrębniono następujące zagadnienia:
– Pedagogika społeczna jako subdyscyplina nauk pedagogicznych.
– Geneza, rozwój, przedmiot i zadania pedagogiki społecznej.
– Prekursorzy pedagogiki społecznej oraz rozwój i główni przedstawiciele tej dyscypliny w Polsce.
– Wyjaśnienie znaczenia kluczowych pojęć z zakresu pedagogiki społecznej.
– Podstawowe środowiska wychowawcze.
– Przemiany środowiska społeczno-kulturowego człowieka.
E-Learning
W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Student:
W1: Definiuje kluczowe pojęcia z obszaru pedagogiki społecznej i wymienia jej głównych przedstawicieli – K_W01; K_W11; K_W13.
W2: Zna typologię środowisk wychowawczych oraz problemy i pespektywy działania społecznego wobec zmieniającego się świata – K_W07; K_W10.
U1: Analizuje zjawiska społeczne pod względem ich wpływu na wychowanie dzieci młodzieży – K_U01; K_U02.
K1: Dostrzega konieczność podejmowania świadomych i profesjonalnych działań społecznych w celu wzbogacania środowiska wychowawczego – K_K03.
Kryteria oceniania
Pozytywna ocena z pracy pisemnej – 80%. Aktywność podczas zajęć – 20%.
Literatura
Cichosz M., Pedagogika społeczna: zarys problematyki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2014.
Kawula S., Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2012.
Kraus B., Pedagogika społeczna w służbie człowiekowi we współczesnym społeczeństwie, „Pedagogika Społeczna” 2014, r. 13, nr 2, s. 37-48.
Pilch T., Pedagogika społeczna na początku XXI wieku, „Pedagogika Społeczna” 2008, r. 7, nr 4, s. 7-25.
Pilch T., Pedagogika społeczna wobec problemów współczesności, „Pedagogika Społeczna” 2006, nr 4, s. 13-21.
Sroczyński W., Aksjologia a pedagogika społeczna, „Pedagogika Społeczna” 2006, nr 1, s. 19-29.
Winkler M., Pedagogika społeczna, przekł. M. Wojdak-Piątkowska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk – Sopot 2009.
Wroczyński R., Pedagogika społeczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1985.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: