Podstawy płodności WSR-NRN-1-PPł
Zakres tematyczny:
Zagadnienia wprowadzające.
Pojęcie płodności. Płodność jako objaw zdrowotny.
Płodność a poczęcie. Uwarunkowania płodności małżeńskiej.
Fizjologia cyklu miesiączkowego i regulacja hormonalna cyklu miesiączkowego.
Wskaźniki płodności w cyklu. Rozpoznawanie, obserwacja i interpretacja wskaźników płodności.
Metody rozpoznawania płodności w zarysie.
Żywienie a płodność człowieka.
Aktywność fizyczna a płodność człowieka.
Bio-psycho-społeczne aspekty płodności.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NRL_W08, NRL_W13, NRL_W21, NRL_U09, NRL_K09
Wiedza:
NRL_W08 - student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego, jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych, zna zasady ochrony i promocji zdrowia oraz zdrowego trybu życia
NRL_W13 - student ma podstawową wiedzą o etapach uczenia się i edukacji, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.
NRL_W21 - student ma wiedzę na temat zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia
NRL_U09 - student posiada umiejętności towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji ochrony zdrowia a szczególnie w zakresie prokreacji i rodzicielstwa m.in. poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności
NRL_K09 - student jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego. specjalisty pracy z rodziną/ pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych/kuratora społecznego, pracownika w instytucjach opiekuńczo wychowawczych.
ECTS:
udział w zajęciach: 18 godz.
lektura literatury przedmiotu: 30 godz.
przygotowanie i realizacja zadań: 40 godz.
Liczba ECTS: 3
1 ECTS=30(25)h
88/25(30)=3ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza:
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować budowy i funkcjonowania układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposobów diagnozowania płodności oraz nie ma podstawowej wiedzy w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.
Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada dobrą znajomość podstawowej wiedzy w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada bardzo dobrą znajomość uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi student nazwać i scharakteryzować podstawowych struktur anatomicznych i procesów fizjologicznych warunkujących płodność kobiety i mężczyzny. Nie potrafi analizować i przedstawiać podstawowych czynników służących zdrowiu prokreacyjnemu nie zna podstawowych sposobów promocji i ochrony tego zdrowia oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe struktury anatomiczne i procesy fizjologiczne warunkujące płodność kobiety i mężczyzny. W ograniczonym stopniu potrafi analizować i przedstawiać podstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz w ograniczonym stopniu zna podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.
Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie nazwać i charakteryzować podstawowe struktury anatomiczne i procesy fizjologiczne warunkujące płodność kobiety i mężczyzny. Poprawnie analizuje i przedstawia podstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz poprawnie przedstawia podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni wykazuje się podstawową znajomością i zrozumieniem anatomii oraz funkcjonowania układu rozrodczego kobiety i mężczyzny oraz znajomością podstawowych czynników sprzyjających zdrowiu prokreacyjnemu oraz poprawnie przedstawia podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia
Kompetencje społeczne:
Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, nie widzi potrzeby podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, w ograniczonym stopniu widzi potrzeby podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją;
Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, widzi potrzebę podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, w pełni widzi potrzebę podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją.
Do zaliczenia przedmiotu wymagane są:
1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie (w przypadku prezentacji) zadanych zagadnień w formie zadań (w ramach zajęć wzmacnianych częściowo kontaktem asynchronicznym na platformie Moodle) i prezentacji. Ocenianie w skali 1-5.
Kryteria oceniania prac:
Ocenianie zadań w skali 1-5. Ocenie podlega warstwa merytoryczna opracowanego zagadnienia oraz zaprezentowanie tematyki podczas zajęć w następujących kategoriach:
*Zawartość merytoryczna prezentacji (zgodność z tematem, odpowiedni dobór informacji, obszerność merytoryczna prezentacji).
*Forma graficzna oraz ustna prezentacji (kompozycja, oryginalność, pomysłowość, czytelność, estetyka, stopień wizualizacji, zaprezentowanie materiału w sposób interesujący, staranne i twórcze omawianie slajdów a nie tylko ich odczytywanie).
*Wykorzystanie źródeł literaturowych (literatura przedmiotu w tym recenzowane artykuły naukowe opublikowane w ostatnich 5 latach)
Ocenianie w skali 1-5 gdzie:
1: brak wykonanego zadania.
2: zadanie wykonane na słabym poziomie merytorycznym (wysoki stopień pobieżności w opracowaniu zagadnienia, błędy merytoryczne, źródła literaturowe ubogie, o znikomej wartości merytorycznej).
3: zadanie wykonane na dość dobrym poziomie merytorycznym, zaprezentowane na poziomie dość dobrym (średni stopień pobieżności w opracowaniu zagadnienia; wykorzystane źródła literaturowe ubogie, o średniej wartości merytorycznej; błędy ortograficzne i stylistyczne; prezentacja mało estetyczna, szablonowa, nieczytelna np. zły dobór czcionki, kolorów, uboga lub brak grafik, niespójna kompozycja).
4: zadanie wykonane na dobrym poziomie merytorycznym oraz zaprezentowane w sposób przejrzysty i ciekawy (informacje poprawne merytorycznie, ale nie wyczerpujące tematu; dobór literatury prawidłowy, o dobrej wartości merytorycznej; prezentacja wykonana estetycznie i starannie; dobry dobór czcionek, kolorystyki i grafiki; spójna kompozycja).
5: zadanie wykonane na bardzo dobrym poziomie merytorycznym oraz zaprezentowane w sposób przejrzysty i ciekawy (zadanie wykonane w pełni, informacje poprawne merytorycznie, właściwy dobór źródeł literaturowych, o wysokiej wartości merytorycznej; prezentacja wykonana estetycznie i starannie, oryginalna prezentacja treści; przemyślana i spójna kompozycja; prezentacja uporządkowana i zrozumiała dla słuchaczy zachęcająca do dyskusji).
Zadania wykonane w przypadku zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i prezentacje w formacie PDF/PowerPoint są realizowane i/lub archiwizowane na platformie Moodle.
2. Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Wyróżniająca się aktywność może być uwzględniona przy ocenie końcowej (podwyższenie oceny o 0,5 stopnia).
Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa:
91 – 100 % - (5)
81 -90 % - (4,5)
71 -80 % - (4)
66 – 70 % - (3,5)
60 – 65 % - (3)
< 60% - (2)
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu, ćwiczenia praktyczne
Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – case study, praca z materiałem edukacyjnym, ćwiczenia praktyczne
Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, prezentacja w formie ustnej
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, case study
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. M. Troszyński, Rozpoznawanie płodności, Warszawa 2006
2. Stępkowska J., Przygodzka J., 2020. Metody rozpoznawania płodności jako narzędzie profilaktyki zdrowotnej wspierające proces diagnostyczny zaburzeń zdrowia prokreacyjnego w opinii kobiet w wieku rozrodczym, Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio Życie i Płodność. Ujęcie interdyscyplinarne. 3(43)2020, 211-222.
3. R. Lehmann, Problemy planowania rodziny. Antykoncepcja i jej skutki, Gdańsk 1994
4. Z. Szymański (red.), Płodność i planowanie rodziny, Szczecin 2004
5. Stępkowska J.K., Dmoch-Gajzlerska E., Niepłodność a biopsychospołeczny paradygmat zdrowia człowieka, [w]: D. Mikuličková, A. Mrázová, M. Štepanovská, Z. Mikulička, I. Hnát, Človekakobio - psycho - sociálnabytosť Pracovný podnázov: Zdravotná, sociálna, psychologická a pedagogická starostlivosť o ľudívy ššiehoveku, Vydalo: Občianske združenie Elisabeth v Skalici, s. 111-123 (2014).
6. Stępkowska JK, Stępkowska KM, Dmoch E, An analysis of motives to using hormonal contraception: a study on polish women of child-bearing age, International Journal of Arts & Sciences, 08(05):23–28 (2015), ISSN: 1944-6934.
7. Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/
Literatura uzupełniająca:
7. L. Speroff i F. D. Darney, Antykoncepcja, Kraków 2007
8. P. Skałba, Endokrynologia ginekologiczna, Warszawa 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: