Praca z osobami z niepełnosprawnością w ośrodkach wsparcia WSR-NRN-1-PON
1.Osoby z niepełnosprawnościami. Orzekanie o niepełnosprawności.
2. Rodzaje i zadania domów pomocy społecznej.
3. Specyfika pracy z osobami z upośledzenie umysłowym.
4. Wsparcie osób z zaburzeniami psychicznymi.
5. Zadania i formy pracy środowiskowych domów samopomocy.
6. Warsztaty terapii zajęciowej - metody pracy.
7. Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze.
8. Osoby z deficytem uwagi i nadaktywnością (ADHD) oraz z zaburzeniami emocjonalnymi.
9. Całościowe zaburzenia rozwojowe - osoby z autystycznym spektrum zaburzeń.
W cyklu 2024/25_L:
1.Osoby z niepełnosprawnościami. Orzekanie o niepełnosprawności. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia:
Wiedza:
1 - zna podstawowe teorie dotyczące niepełnosprawności, ma podstawową wiedzę o różnych instytucjach i formach wsparcia osób z niepełnosprawnościami, ich specyfice, zadaniach i procesach w nich zachodzących;
2 - ma podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnościami, rozumie różnorodne uwarunkowania procesów edukacji, opieki i wsparcia osób z niepełnosprawnościami;
Umiejętności:
3 - posiada umiejętność rozpoznawania problemów psychicznych,społecznych i duchowych osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin;
Kompetencje społeczne:
4 - jest wrażliwy na potrzeby grup zagrożonych wykluczeniem społecznym,w szczególności osób z niepełnosprawnościami.
Kryteria oceniania
Do zaliczenia wykładu wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. zaliczenie pisemne treści programowych - egzamin.
Kryteria oceniania:
ocena 3.0 (dostateczny)
Wiedza
Student z trudem objaśnia źródła, charakter, miejsce i znaczenie pracy z osobami z niepełnosprawnościami w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu. Z błędami charakteryzuje różne obszary pracy z osobami z niepełnosprawnościami, z trudnością objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pracy z osobami z niepełnosprawnościami.
Umiejętności
Student elementarnie diagnozuje i analizuje złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, z trudem integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pracy z osobami z niepełnosprawnościami oraz powiązanych z nią dyscyplin.
Kompetencje społeczne
Student w stopniu elementarnym wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej z osobami z niepełnosprawnościami.
ocena 4.0 (dobry)
Wiedza
Student zadowalająco objaśnia źródła, charakter, miejsce i znaczenie pracy z osobami z niepełnosprawnościami w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu. Odpowiednio charakteryzuje różne obszary pracy z osobami z niepełnosprawnościami, prawidłowo objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pracy z osobami z niepełnosprawnościami.
Umiejętności
Student dość dobrze diagnozuje i analizuje złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, odpowiednio integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pracy z osobami z niepełnosprawnościami oraz powiązanych z nią dyscyplin.
Kompetencje społeczne
Student w stopniu zadowalającym wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej z osobami z niepełnosprawnościami.
ocena 5.0 (bardzo dobry)
Wiedza
Student kompletnie objaśnia w stopniu pogłębionym źródła, charakter, miejsce i znaczenie pracy z osobami z niepełnosprawnościami w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu. W pełni charakteryzuje w sposób pogłębiony różne obszary pracy z osobami z niepełnosprawnościami, bezbłędnie objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pracy z osobami z niepełnosprawnościami.
Umiejętności
Student bardzo dobrze diagnozuje i analizuje złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, w pełni integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pracy z osobami z niepełnosprawnościami oraz powiązanych z nią dyscyplin.
Kompetencje społeczne
Student w pełni wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej z osobami z niepełnosprawnościami.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Regulska Agnieszka, Rodzina wobec pomocy osobom niesamodzielnym – wsparcie w środowisku lokalnym na przykładzie gminnych strategii rozwiązywania problemów społecznych, „Roczniki Pedagogiczne”, Tom 13(49), numer 4 – 2021, s. 105-118.
2. Chrzanowska Iwona, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, IMPULS, Kraków 2018.
3. Dykcik Władysław (red.), Pedagogika specjalna, Wydawn. UAM, Poznań 1997.
4. Sękowska Zofia, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Wydawn. WSPS, Warszawa 1998.
5. Regulska Agnieszka, Praca socjalna jako element wsparcia rodziny dotkniętej terminalną chorobą lub niepełnosprawnością, „Studia Nad Rodziną” 2013, nr 33.
6. Regulska Agnieszka, Pomoc społeczna wobec zjawiska wykluczenia społecznego osób chorych psychicznie, „Forum Pedagogiczne” 2015, nr 1.
Uwagi
W cyklu 2024/25_L:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: