Podstawy bioetyki WSR-NRN-1-PB
Bioetyka jest nauką interdyscyplinarną, tzn. w zamyśle jej twórcy (Pottera), powinna zajmować się przetrwaniem gatunku ludzkiego. Zatem w swym przedmiocie materialnym powinna oceniać te ingerencje w życie człowieka, które dokonywane są na różnych poziomach zastosowania biotechnologii, prawa, kultury, cywilizacji, czyli rozumienia godności człowieka, jego powołania itp.
Dziś jednak (niestety) definicję bioetyki (jej zakres i cel) bardzo często sprowadza się do opisowej analizy ingerencji biotechnologicznych, które są uskutecznianie w medycynie.
Ważne zatem jest, aby student został wprowadzony w powyższą problematykę w kontekście pozytywów i zagrożeń takich ingerencji. Ma się tutaj na myśli aspekty oceny normatywnej, bazującej na antropologii i metafizyce katolickiej, która bierze w ochronę życie poczęte, jako jedną z najwyższych wartości obiektywnych i ogólnoludzkich.
Treści szczegółowe:
1. Bioetyka jako nauka.
a) Wewnętrzny charakter etyki do nauki.
b) Status embrionu ludzkiego.
2. Aborcja i jej konsekwencje.
a) Zło etyczne zabójstwa
b) Syndrom postaborcyjny.
3. Ocena etyczna sztucznego zapłodnienia kobiety.
a) sztuczna inseminacja
b) in vitro.
4. Eksperymenty i badania prenatalne.
a) Zasady słuszności badań.
b) Porada genetyczna.
5. Klonowanie.
a) Klonowanie przez transfer jądra komórkowego.
b) klonowanie z komórek macierzystych.
6. Transplantacje
a) ex vivo
b) ex mortuo
7. Eugenika
a) pozytywna
b) negatywna
8. Macierzyństwo zastępcze.
9. Reasumpcja tematów. kolokwium ustne - końcowe.
W cyklu 2023/24_L:
Bioetyka jest nauką interdyscyplinarną, tzn. w zamyśle jej twórcy (Pottera), powinna zajmować się przetrwaniem gatunku ludzkiego. Zatem w swym przedmiocie materialnym powinna oceniać te ingerencje w życie człowieka, które dokonywane są na różnych poziomach zastosowania biotechnologii, prawa, kultury, cywilizacji, czyli rozumienia godności człowieka, jego powołania itp. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
NRL_W03. Absolwent ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych w życiu małżeńsko-rodzinnym i społecznym.
NRL_W09. Ma podstawową wiedzę z zakresu filozofii, teologii katolickiej, katolickiej nauki społecznej i prawa kanonicznego; na bazie w/w zakresów rozumie interakcje pomiędzy rozumem a wiarą
Umiejętności:
NRL_U05. Potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w
poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i
rodzinnych
Kompetencje społeczne:
NRL_K02. Absolwent posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
Kryteria oceniania
Formy zaliczania:
1. Kolokwium ustne (końcowe): ocena studenta pod kątem wiedzy.
2. Aktywność na wykładach (podejmowanie dyskusji i zadawanie pytań profesorowi); ocenianie tzw. ciągłe pod kątem umiejętności. Esej - streszczenie.
3. Opublikowanie na platformie e-learningu pracy cząstkowej (jednej lub więcej): esej w formie refleksyjnej. Ocenianie studenta pod kątem wrażliwości etycznej co do omawianej problematyki - kompetencje społeczne.
Kryteria co do stopniowania oceny:
Ocena dostateczna - 3: student uczestniczył na zajęciach (na ustalonych kryteriach); wykazał się na kolokwium posiadaniem podstawowej wiedzy z norm bioetycznych i ich uzasadnień, napisał esej - poprawnie pod względem merytorycznym i formalnym.
Ocena dobra - 4: Student uczestniczył aktywnie w zajęciach (brał udział w dyskusji dydaktycznej); wykazał na kolokwium posiadanie adekwatnej wiedzy z zasad bioetycznych dotyczących ochrony życia ludzkiego; napisał poprawnie treściowo esej, wykazując się także wrażliwością etyczną wobec omawianej problematyki.
Ocena - 5: Jak wyżej, ale wykonanie na poziomie bardzo dobrym (błyskotliwym).
Kryteria procentowe oceny:
Kolokwium - 40% oceny.
Zaangażowanie się na zajęciach - 30 % oceny.
Napisanie poprawnie esejów (merytorycznie i formalnie) - 30 % oceny.
Minimum zaliczeniowe < 65 % itp.
przeliczenie
65% - dostateczny
70%> dostateczny plus.
80% > dobry
90%> dobry plus
100%> bardzo dobry
Literatura
Podstawowa:
1. S. Biały, Problematyka definicji aborcji w literaturze polskiej
oraz recepcja nauczania Kościoła w tym zakresie, "Fides et Ratio" 1/49 (2022), s. 1-9.
2. S. Biały, Wybrane zagadnienia z bioetyki, "Episteme"55 (2006) nn.
3.. T. Biesaga, Podstawy etyki i bioetyki, Kraków 2016.
4. W. Bołoz, Pierwotne i wtórne cele diagnostyki prenatalnej, w: Ekologia rodziny ludzkiej, "Episteme" 7 (2000) s. 59-79;
5. A. Laun, Współczesne zagadnienia teologii moralnej, Kraków, 2002;
6. Sawicki D., Moralność a "in vitro", Łomża 2002;
7. Katolo A.J., Embrion ludzki osoba czy rzecz?, Lublin - Sandomierz 2000;
8. S. Biały, Macierzyństwo zastępcze jako plan subrogacji praw do dziecka wbrew zasadom sprawiedliwości i miłości, "Studia nad Rodziną" 42 (2017), s. 66-83.
Uzupełniająca:
1.S. Biały, ODPOWIEDZIALNOŚĆ W ZAKRESIE WYCHOWANIA DO WARTOŚCI. ANALIZA W RELACJI DO KANONU 226 § 2 KODEKSU PRAWA KANONICZNEGO Z 1983 RO, "TEKA Komisji Prawniczej PAN Oddział w Lublinie", t. XIII, 2020, nr 1, s. 21-32; https://doi.org/10.32084/tekapr.2020.13.1-3
2. Meandry etyki, red. Z. Sareło, "Episteme" 17 (2001).
3. I. Mroczkowski, Natura osoby ludzkiej. Podstawy tożsamości człowieka, Płock 2012.
W cyklu 2023/24_L:
Podstawowa: Uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
link |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: