Ochrona własności intelektualnej WSR-NRN-1-OWI
Zakres tematów:
1. Prawo własności intelektualnej - informacje wprowadzające, źródła prawa
2. Prawo autorskie (źródła prawa, utwór - przesłanki uznania, katalog utworów, twórca w prawie autorskim)
3. Autorskie prawa majątkowe i osobiste
4. Dozwolony użytek prywatny i publiczny
5. Prawo cytatu, plagiat
6. Prawa pokrewne (pojęcie, katalog i charakter praw pokrewnych, źródła prawa, podmiot i przedmiot praw pokrewnych)
7. Prawo własności przemysłowej (źródła prawa, przedmioty prawa własności przemysłowej, Urząd Patentowy i rzecznik patentowy)
8. Odpowiedzialność prawna za naruszenia praw własności intelektualnej
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ek-1 - zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualne
Umiejętności:
Ek - 2 - posiada umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi
porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie
EK 3 - potrafi pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracę z
różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej,
kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny
Kompetencje społecznej:
Ek - 4 docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych.
ECTS:
Liczba ECTS: 1
udział w zajęciach: 15 godz.
przygotowanie do kolokwium pisemnego: 5 godz.
lektura literatury przedmiotu: 10 godz.
Suma godzin: 30 godz. = 1 ECTS
[1 ECTS = 30/25 godz.]
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna,
weryfikacja: kolokwium pisemne
Efekty umiejętności (EK 2-3):
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem
weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów podczas zajęć
Efekty kompetencji społecznych (EK 4):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność;
2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne w formie testu.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Ocena 2 (ndst)
– Wiedza (EK 1): student nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć i zasad z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualne
Umiejętności: (Ek 2-3) student nie posiada umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, nie potrafi
porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami
w zakresie nauk o rodzinie, nie potrafi pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny
Kompetencje społeczne: (Ek 4) nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i nie odnosi zdobytej wiedzy do projektowania zadań osobistych i zawodowych
Ocena 3 (dst)
– Wiedza (EK 1) student nie zna i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i zasad z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualne
- Umiejętności: (Ek 2-3) student nie posiada w pełni wykształconych umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, nie potrafi w pełnym zakresie porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, nie potrafi w pełni, nawet pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny
Kompetencje społeczne: (Ek 4) nie docenia w pełnym zakresie znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i nie odnosi w pełnym zakresie zdobytej wiedzy do projektowania zadań osobistych i zawodowych
Ocena 4 (db)
– Wiedza (EK 1): student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualne
-Umiejętności: (Ek 2-3) student posiada umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, potrafi pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny
Kompetencje społeczne: (Ek 4) docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych
Ocena 5 (bdb)
–Wiedza (EK 1) student nie zna i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i zasad z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualne
-Umiejętności: (Ek 2-3) student posiada w pełni wykształcone umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi w pełnym zakresie porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, potrafi w pełni, nawet pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny
Kompetencje społeczne: (Ek 4) docenia w pełnym zakresie znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi w pełnym zakresie zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych
Literatura
podstawowa:
J. Sieńczyło-Chlabicz (red.), Prawo własności intelektualnej, Wyd. Wolters- Kluwer, Warszawa
E. Nowińska, U. Promińska, M. du Vall, Prawo własności przemysłowej, Warszawa 2011, wyd. 5
M. du Vall, Prawo patentowe, Warszawa 2008
D. Flisak (red.), Prawo autorskie i prawa pokrewne- komentarz, Wyd. Wolters- Kluwer, Warszawa 2015.
uzupełniająca:
1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003, nr 119, poz. 1117 z późn. zm.),
2. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: