Opieka senioralna w rozwiązaniach systemowych WSR-NRN-1-OSwRS
1. Starość jako zjawisko demograficzne
2. Polskie ustawodawstwo dotyczące osób starszych, osoba starsza w prawie UE i w prawie międzynarodowym
3. Polityka senioralna – założenia
4. Zadania samorządu terytorialnego w zakresie opieki nad seniorami
5. Zadania administracji rządowej w zakresie opieki nad seniorami
6. Instytucjonalne formy opieki nad osobami starszymi
7. Domowe formy opieki nad osobami starszymi
8. Zjawisko dyskryminacji osób starszych oraz formy przeciwdziałania dyskryminacji
9. Programy i kampanie społeczne adresowane dla seniorów
10. Opieka paliatywna
11. Opieka hospicyjna
12. System opieki zdrowotnej a potrzeby seniorów
E-Learning
W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 ma elementarną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, w tym przede wszystkim seniorów
EK 2 ma elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, które posiadają ofertę skierowaną dla seniorów
Umiejętności
EK 3 posiada umiejętność rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin
EK4 posiada umiejętność wykorzystania instytucjonalnych form instytucjonalnej pomocy seniorom, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie
EK 5 posiada umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego pozwalając na swobodną konwersację na tematy związane z naukami o rodzinie.
Kompetencje społeczne
EK 6 jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego lub specjalisty do pracy z rodziną lub pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych lub kuratora społecznego lub pracownika w instytucjach opiekuńczo – wychowawczych
EK 7 jest wrażliwy na potrzeby przedstawicieli grup zagrożonych wykluczeniem społecznym np. migrantów oraz osób niepełnosprawnych.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 3-5):
metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa
weryfikacja - kolokwium, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 6-7):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Wiedza:
Ocena 2 (ndst): Student nie ma elementarnej wiedzy o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, w tym przede wszystkim seniorów; student nie ma elementarnej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, które posiadają ofertę skierowaną dla seniorów;
Ocena 3 (dst): Student posiada w ograniczonym stopniu elementarną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, w tym przede wszystkim seniorów; Student posiada w ograniczonym stopniu elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, które posiadają ofertę skierowaną dla seniorów;
Ocena 4 (db): Student posiada w zadawalającym stopniu elementarną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, w tym przede wszystkim seniorów. Student posiadł w zadawalającym stopniu elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, które posiadają ofertę skierowaną dla seniorów
Ocena 5 (bdb): Student posiada w pełnym i szczegółowym zakresie elementarną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, w tym przede wszystkim seniorów. Student posiada w pełnym zakresie elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, które posiadają ofertę skierowaną dla seniorów
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst) Student nie posiada umiejętności rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin; Student nie posiada umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy seniorom, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie oraz nie posiada umiejętności językowych zgodnych z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego pozwalających na swobodną konwersację na tematy związane z naukami o rodzinie.
Ocena 3 (dst) Student posiada w ograniczonym stopniu umiejętności rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin; Student posiada w ograniczonym stopniu umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy seniorom, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie oraz posiada w ograniczonym stopniu umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego pozwalające na swobodną konwersację na tematy związane z naukami o rodzinie.
Ocena 4 (db) Student posiada podstawowe umiejętności rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin; Student posiada podstawowe umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy seniorom, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie oraz posiada podstawowe umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego pozwalające na swobodną konwersację na tematy związane z naukami o rodzinie.
Ocena 5 (bdb) Student posiada w pełnym zakresie umiejętności rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin; Student posiada w pełnym zakresie umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy seniorom, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie oraz posiada w pełnym zakresie umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego pozwalające na swobodną konwersację na tematy związane z naukami o rodzinie.
Kompetencje społeczne:
Ocena 2 (ndst) Student nie jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego lub specjalisty do pracy z rodziną lub pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych lub kuratora społecznego lub pracownika w instytucjach opiekuńczo – wychowawczych. Student nie jest wrażliwy na potrzeby przedstawicieli grup zagrożonych wykluczeniem społecznym np. migrantów oraz osób niepełnosprawnych.
Ocena 3 (dst) Student jest w ograniczonym stopniu przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego lub specjalisty do pracy z rodziną lub pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych lub kuratora społecznego lub pracownika w instytucjach opiekuńczo – wychowawczych. Student jest w ograniczonym stopniu wrażliwy na potrzeby przedstawicieli grup zagrożonych wykluczeniem społecznym np. migrantów oraz osób niepełnosprawnych.
Ocena 4 (db) Student jest w podstawowym stopniu przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego lub specjalisty do pracy z rodziną lub pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych lub kuratora społecznego lub pracownika w instytucjach opiekuńczo – wychowawczych. Student jest w podstawowym stopniu wrażliwy na potrzeby przedstawicieli grup zagrożonych wykluczeniem społecznym np. migrantów oraz osób niepełnosprawnych
Ocena 5 (bdb) Student jest w pełnym zakresie przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego lub specjalisty do pracy z rodziną lub pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych lub kuratora społecznego lub pracownika w instytucjach opiekuńczo – wychowawczych. Student jest w pełnym zakresie wrażliwy na potrzeby przedstawicieli grup zagrożonych wykluczeniem społecznym np. migrantów oraz osób niepełnosprawnych
Literatura
Literatura podstawowa:
- A. Malarewicz – Jakubów „Wsparcie prawne osób starszych”, wyd. Wolters Kluwer, 2017.
- Z. Szweda – Lewandowska, „Opieka nad osobami starszymi - wspierający i wspierani”, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017.
- B. Mikołajczyk „Międzynarodowa ochrona praw osób starszych”, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2012.
Literatura uzupełniająca:
- M. Sygit, „Zdrowie publiczne”, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2017.
- G. Gawron, A. Klimczuk, Z. Szweda – Lewandowska, „Starzenie się populacji. Aktywizacja, koprodukcja i integracja społeczna osób starszych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: