Moralność życia rodzinnego i seksualnego WSR-NRN-1-MŻR
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=30400 (w cyklu 2021/22_L)
1. Człowiek w kulturze postmodernizmu.
2. Konsekwencje rewolucji obyczajowej 1968 r.
3. Seksualność w Piśmie świętym.
4. Tradycyjne modele antropologiczne i etyczne seksualności człowieka.
5. Współczesna antropologia seksualna (teorie gender). Współczesne modele laickiej antropologii i etyki seksualnej.
6. Chrześcijański model etyki seksualnej (cnota czystości, normy moralne, wykroczenia).
7. Rodzina w zmieniającym się świecie.
8. Odpowiedzialne ojcostwo.
9. Relacje pozamałżeńskie.
10. Związki nieregularne.
11. Nieuporządkowania w sferze seksualnej.
12. Problem pedofilii.
13. Niektóre zagadnienia szczegółowe dotyczące rozwoju seksualnego człowieka.
14. Małżeństwo i rodzina w dokumentach Kościoła katolickiego.
15. Wybrane zagadnienia do dyskusji.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
STUDENT:
NRL_W03, ma podstawową wiedzę z zakresu filozofii, teologii katolickiej, katolickiej nauki społecznej i prawa kanonicznego; na bazie w/w zakresów rozumie interakcje pomiędzy rozumem a wiarą;
NRL_W05, zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, teologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny;
NRL_W09, ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego;
NRL_U01, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;
NRL_U03, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;
NRL_K01, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego);
NRL_K02 posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
PUNKTY ECTS:
udział w wykładzie: 18 godzin
przygotowanie pracy pisemnej na wskazany temat: 30 godzin
przygotowanie do egzaminu: 27 godzin
Razem: 75 godzin / 25 = 3 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-2)
Ocena niedostateczna (2): nieobecność na wykładach, brak wiedzy z podstawowych zagadnień moralności życia rodzinnego i seksualnego, nieprzesłanie w terminie pracy pisemnej.
Ocena dostateczna (3): student w stopniu elementarnym opisuje i wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące moralności życia małżeńskiego i rodzinnego; student potrafi bardzo fundamentalnie uzasadnić, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje nieuporządkowania moralne w tej dziedzinie, w ograniczonym stopniu tłumaczy, na czym polega dobro i zło w sferze życia seksualnego człowieka, objaśnia podstawowe znaczenie różnych teorii gender oraz poddaje je krytycznej analizie.
Ocena dobra (4): student poprawnie opisuje i wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące moralności życia małżeńskiego i rodzinnego; student potrafi zasadniczo uzasadnić, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje nieuporządkowania moralne w tej dziedzinie, w stopniu dobrym tłumaczy, na czym polega dobro i zło w sferze życia seksualnego człowieka, objaśnia znaczenie różnych teorii gender oraz poddaje je krytycznej analizie.
Ocena bardzo dobra (5): student doskonale opisuje i wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące moralności życia małżeńskiego i rodzinnego; student potrafi biegle uzasadnić, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje nieuporządkowania moralne w tej dziedzinie, w stopniu bardzo dobrym tłumaczy, na czym polega dobro i zło w sferze życia seksualnego człowieka, objaśnia znaczenie różnych teorii gender oraz poddaje je krytycznej analizie.
Umiejętności (EK 3-5):
Ocena niedostateczna (2): student niepoprawnie analizuje źródła oceny moralnej seksualności człowieka, nie umie uporządkować wykroczeń moralnych; student nie ma podstawowej wiedzy na temat rewolucji seksualnej i współczesnych nurtów myślowych dotyczących rozumienia małżeństwa i rodziny; student nie zna podstawowych dokumentów Kościoła katolickiego w zakresie moralności rodzinnej i seksualnej.
Ocena dostateczna (3): student poprawnie analizuje podstawowe źródła oceny moralnej seksualności człowieka, porządkuje i klasyfikuje wykroczenia moralne; w stopniu podstawowym weryfikuje przyczyny i skutki rewolucji seksualnej, poddaje krytyce współczesne nurty myślowe dotyczące rozumienia małżeństwa i rodziny; student poprawnie posługuje się podstawowymi dokumentami Kościoła katolickiego w zakresie moralności rodzinnej i seksualnej; student był obecny na zajęciach, wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu moralności życia rodzinnego i seksualnego, przygotował poprawnie wykonaną pracę pisemną.
Ocena dobra (4): student dobrze analizuje podstawowe źródła oceny moralnej seksualności człowieka, porządkuje i klasyfikuje wykroczenia moralne; w stopniu dobrym weryfikuje przyczyny i skutki rewolucji seksualnej, poddaje krytyce współczesne nurty myślowe dotyczące rozumienia małżeństwa i rodziny; student biegle posługuje się podstawowymi dokumentami Kościoła katolickiego w zakresie moralności rodzinnej i seksualnej; był obecny na zajęciach, wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu moralności życia rodzinnego i seksualnego, przygotował poprawnie wykonaną pracę pisemną.
Ocena bardzo dobra (5): student biegle analizuje podstawowe źródła oceny moralnej seksualności człowieka, porządkuje i klasyfikuje wykroczenia moralne; w stopniu zaawansowanym weryfikuje przyczyny i skutki rewolucji seksualnej, poddaje krytyce współczesne nurty myślowe dotyczące rozumienia małżeństwa i rodziny; student sprawnie posługuje się podstawowymi dokumentami Kościoła katolickiego w zakresie moralności rodzinnej i seksualnej; był obecny na zajęciach, wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu moralności życia rodzinnego i seksualnego, przygotował poprawnie wykonaną pracę pisemną.
Kompetencje społeczne (EK 6-8):
Ocena niedostateczna (2): student nie potrafi dyskutować na tematy dotyczące moralności rodzinnej i seksualnej; student nie umie pracować w zespole dyskusyjnym, nie dąży do poszukiwania prawdy na temat małżeństwa i rodziny, nie jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia; student nie potrafi w sposób twórczy i pomysłowy konstruować argumentacji na temat moralności katolickiej, nie ma świadomości istnienia obiektywnej prawdy, której także nie potrafi udowodnić.
Ocena dostateczna (3): student potrafi dyskutować na tematy dotyczące moralności rodzinnej i seksualnej; student w stopniu podstawowym pracuje w zespole dyskusyjnym, dąży do poszukiwania prawdy na temat małżeństwa i rodziny, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia; student w sposób podstawowy konstruuje argumentację na temat moralności katolickiej, ma świadomość istnienia obiektywnej prawdy, którą potrafi udowodnić.
Ocena dobra (4): student potrafi dyskutować na tematy dotyczące moralności rodzinnej i seksualnej; student w stopniu dobrym pracuje w zespole dyskusyjnym, dąży do poszukiwania prawdy na temat małżeństwa i rodziny, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia; student w sposób otwarty konstruuje argumentację na temat moralności katolickiej, ma świadomość istnienia obiektywnej prawdy, którą potrafi udowodnić.
Ocena bardzo dobra (5): student potrafi biegle dyskutować na tematy dotyczące moralności rodzinnej i seksualnej; student w stopniu zaawansowanym pracuje w zespole dyskusyjnym, dąży do poszukiwania prawdy na temat małżeństwa i rodziny, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia; student w sposób zaawansowany konstruuje argumentację na temat moralności katolickiej, ma świadomość istnienia obiektywnej prawdy, którą potrafi udowodnić.
Literatura
Literatura podstawowa:
Franciszek, Posynodalna adhortacja apostolska "Amoris laetitia" o miłości w rodzinie (19 marca 2016 r.), wyd. pol. Kraków 2016.
Gasidło W., Z zagadnień etyki małżeńskiej i rodzinnej, Kraków 1994.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska "Familiaris consortio" (22 listopada 1981 r.), wyd. pol. Częstochowa 1982.
Kućko W., „Dylematy etyczne dotyczące badań prenatalnych prowadzonych w Polsce”, w: Teologia i Moralność 14 (2019) 1, s. 121-138. DOI: doi.org/10.14746/tim.2019.25.1.8.
Kućko W., Dylematy sakramentu pokuty i pojednania w kontekście nadużyć seksualnych wobec nieletnich w świetle nauczania papieża Franciszka, "Teologia i Moralność" 15:2020, nr 1(27), s. 65-88. DOI: 10.14746/tim.2020.27.1.05.
Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań 2002.
Kongregacja Wychowania Katolickiego, „Stworzył ich jako mężczyznę i kobietę. Z myślą o drodze dialogu na temat kwestii gender w edukacji", Città del Vaticano 2019.
Papieska Komisja Biblijna, Czym jest człowiek? Zarys antropologii biblijnej, Kielce 2020.
Pokrywka M., Antropologiczne podstawy moralności małżeństwa i rodziny, Lublin 2010.
Ślipko T., Przedmałżeńska etyka seksualna, Kraków 2012.
Literatura dodatkowa:
Faggioni M., Sessualità - matrimonio - famiglia, Bologna 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: