Kościół i sakramenty w życiu rodziny WSR-NRN-1-KSR
Wykaz omawianych tematów
1. Przygotowanie i ustanowienie Kościoła: Plan Boży i Przymierze; Misterium Paschalne Chrystusa; Zesłanie Ducha Św.
2. Nazwy i Obrazy Kościoła: Ecclesia, Lud Boży, Ciało Chr., Królestwo Boże, Communio, Oblubienica, winnica, itd.
3. Przymioty Kościoła: Jeden, Święty, Powszechny, Apostolski.
4. Sakramentalna rzeczywistość Kościoła: pojęcia, sakrament zbawienia, sakrament jedności, przejawy sakramentalności.
5. Lud kapłański: ST, kapłaństwo JCH, kapłaństwo w Kościele.
6. Hierarchiczna społeczność: ogólnie władza w Kościele, Papież, biskupi, kapłani, zakony, świeccy.
7. Duch Święty i Maryja w Kościele.
8. Etymologia pojęć oraz źródła biblijne, Historia doktryny sakramentalnej,
9. Struktura sakramentów, „Sakramenty naturalne”,
10. Trynitarne zakorzenienie sakramentów, Misterium Paschalne w sakramentach Kościoła: Siedem sakramentów, Sakramenty „przez Kościół” i „dla Kościoła”, Cel sakramentów,
11. Skuteczność sakramentów, Szafarze sakramentów: Chrystus szafarzem sakramentów, Kościół sprawujący sakramenty, Szafarz zwyczajny, Sakramentalia,
12. Sakramenty inicjacji: Chrzest, Bierzmowanie, Eucharystia
13. Sakrament Pokuty, Sakrament chorych
14. Sakrament święceń, Małżeństwo
15. Sakramentalia w życiu rodziny
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - student zna elementarna terminologię używaną w teologii w zakresie eklezjologii i sakramentologii ze szczególnym odniesieniem do małżeństwa i rodziny.
EK 2 - student zna zna podstawy teoretyczne eklezjologii i sakramentologii ich odniesienie do życia małżeńskiego i rodzinnego.
EK 3 - ma podstawowa wiedzę na temat działania Kościoła i sakramentów szczególnie w stosunku do małżeństwa i rodziny.
Umiejętności:
EK 5 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczna z zakresu eklezjologii i sakramentologii w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych.
EK 6 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące Kościoła i sakramentologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie eklezjologii familiologicznej i sakramentologii
Kompetencje:
EK 7 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z byciem członkiem Kościoła oraz udziału w sakramentach.
EK 8 - student ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej i kościelnej (także w zakresie praktyki sakramentalnej), która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie prac pisemnych: 15 godz.
zaznajomienie z literaturą: 15 godz.
przygotowanie pracy pisemnej (eseju): 30 godz.
liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Efekty wiedzy (EK 1-3):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny ; wykład problemowy; prezentacja; wykład konwersatoryjny; indywidualna lektura tekstów
weryfikacja: pisemne kolokwium końcowe - esej
Efekty umiejętności (EK 4-6):
metoda dydaktyczna – wykład problemowy; prezentacja; wykład konwersatoryjny
weryfikacja – pisemne kolokwium końcowe - esej
Efekty kompetencji (EK 7-8):
metoda dydaktyczna – indywidualna lektura tekstów; wykład konwersatoryjny
weryfikacja – kolokwium końcowe
Opis metod dydaktycznych:
Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści z zakresu eklezjologii familiologicznej
Wykład problemowy – poświęcony omówieniu szczegółowego problemu z zakresu eklezjologii.
Wykład konwersatoryjny – jest stosowany jako uzupełnienie metody wykładu informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i uzyskania większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami
Prezentacja – jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego
Indywidualna lektura tekstów – indywidualna lektura podanej literatury.
pisemne kolokwium końcowe czyli - esej na wybrany temat, objętość ok. 6 stron standardowego maszynopisu, posiadającego wszystkie elementy tekstu naukowego. Prace są przesyłane w formie elektronicznej w systemie e-lerningu.
Wiedza (EK 1-3)
brak oceny pozytywnej: student nie zna podstawowej terminologii z zakresu eklezjologii; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień eklezjologii; nie ma wiedzy na temat najważniejszych trendów w zakresie rozwoju nauki o Kościele.
ocena pozytywna: student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię eklezjologii; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z zakresu eklezjologii; posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych trendów w zakresie rozwoju nauki o Kościele.
ocena niewyróżniająca: student zna w pełni podstawową terminologię eklezjologii; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień eklezjologicznych; posiada częściową wiedzę na temat najważniejszych trendów w zakresie rozwoju nauki o Kościele.
ocena wyróżniająca: student zna w pełni podstawową terminologię eklezjologiczną; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z eklezjologii; posiada kompletną wiedzę na temat najważniejszych trendów w zakresie rozwoju nauki o Kościele.
Umiejętności (EK 4-6)
brak oceny pozytywnej: student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować tekstu z zakresu eklezjologii; nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych zagadnień eklezjologicznych; nie znajduje i nie wykorzystuje rzetelnych źródeł informacji z zakresu eklezjologii.
ocena pozytywna: student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu eklezjologii; jedynie częściowo potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne zaganianie eklezjologiczne; z błędami znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu eklezjologii;
brak oceny wyróżniającej: student potrafi właściwie analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu eklezjologii; potrafi zadowalająco rekonstruować i uzasadniać poszczególne zagadnienia eklezjologiczne; w przeważającej liczbie przypadków prawidłowo znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu eklezjologii familiologicznej.
ocena wyróżniająca: student potrafi całkowicie poprawnie analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu eklezjologii; potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne zagadnienia eklezjologiczne; bezbłędnie znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu eklezjologii.
Kompetencje (EK 7-8)
brak oceny pozytywnej: student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu eklezjologii; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach, nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag krytycznych
ocena pozytywna: student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu eklezjologii; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne
brak oceny wyróżniającej: student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu eklezjologii; często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne
ocena wyróżniająca: student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu eklezjologii; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda ponad dopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia
2. ocena z pracy pisemnej, czyli przesłanego eseju na wybrany temat
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
E. Ozorowski, Kościół, Wrocław 1983;
R. E. Rogowski, ABC teologii dogmatycznej, Wrocław 1993;
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994;
Y. Congar, Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980.
Boff L., Sakramenty Kościoła, Warszawa 1981.
Bro B., Człowiek i sakramenty, Warszawa 1976.
Granat W., Dogmatyka katolicka, t. VII: Sakramenty święte, cz. I: Sakramenty w ogólności. Eucharystia, Lublin 1961.
Granat W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. II: Sakramentalne życie Kościoła, Lublin 1974 s. 157-189.
Maliński M., Po co sakramenty? Poznań 1974.
Napiórkowski S., Z Chrystusem w znakach, Lublin 1984.
Schenk W., Liturgia sakramentów świętych, cz. 1-2, Lublin 1962-1964.
Schillebeeckx E., Chrystus, sakrament spotkania z Bogiem, Kraków 1966.
Schneider T., Znaki bliskości Boga, Wrocław 1990.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
M.Ozorowski, Rodzina Kościołem domowym w nauczaniu Jana Pawła II, Episteme 7(2000): Ekologia rodziny ludzkiej, Olecko 2000, s. 159-174.
M.Ozorowski, Ruchy kościelne wezwaniem do współodpowiedzialności za Kościół, w: Dziś i jutro ruchów kościelnych, red. W. Nowacki, J. Czaplicki, Pelplin, Bernardinum, 2005 s. 99-106.
M.Ozorowski, Służba Kapłańska w Kościele, „Studia Teologiczne” 27(2009) s. 9-19.
M.Ozorowski, Miejsce ludzi rozwiedzionych w Kościele, w: Kościół Rodzina Życie, red. M. Ozorowski, A. Skreczko, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011 s. 145-154.
Congar Y., Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980.
Granat W., Dogmatyka katolicka, t. VII: Sakramenty święte, cz. I: Sakramenty w ogólności. Eucharystia, Lublin 1961.
Granat W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. II: Sakramentalne życie Kościoła, Lublin 1974 s. 157-189.
Maliński M., Po co sakramenty? Poznań 1974.
Napiórkowski S., Z Chrystusem w znakach, Lublin 1984.
Różycki I., Podstawy sakramentologii, Kraków 1970.
Sakramenty Kościoła posoborowego, Kraków 1970.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: