Etyka zawodowa doradcy i asystenta rodzinnego WSR-NRN-1-EZD
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=37070 (w cyklu 2022/23_L)
Wymagania wstępne
Wiadomości: podstawowe pojęcia etyczne, podstawy antropologii personalistycznej;
Umiejętności: dialogu i słuchania, umiejętność stawiania sobie i innym celów, rozwiązywania konfliktów
Kompetencje: bycie godnym zaufania.
Treści merytoryczne
1. Przyczyny społeczne, gospodarcze i kulturowe kryzysu rodziny w Polsce:
2. Model rodziny w Ustawie z dn. 9 czerwca 2011 r.
3. Moralne aspekty formacji asystenta rodziny: sumienie i tożsamość zawodowa.
4. Ethos asystenta rodziny a wymagania instytucji pomagających rodzinie.
5. Etyczne aspekty mediacji rodzinnych; metody i środki pojednania rodzinnego.
6. Etyczne obowiązki asystenta związane z dobrem osób starszych i dzieci w rodzinie.
7. Asystent rodziny a przemoc w rodzinie.
W cyklu 2022/23_L:
Celem przedmiotu są: |
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 1 ECTS - udział w zajęciach i przygotowanie prezentacji na wskazany temat. | W cyklu 2019/20_L: PUNKTY ECTS:
udział w wykładzie: 15 godzin
przygotowanie prezentacji na konwersatorium: 10 godzin
Razem: 25 godzin / 25 = 1 pkt ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Opis ECTS:
udział w zajęciach i przygotowanie zaliczenia - 1 ECTS
Kryteria oceniania
Oceniane jest zaangażowanie i kreatywność w dyskusji oraz przygotowana prezentacja.
Ocenie podlega też obecność na wykładach, związana ze sprawdzaną na każdym wykładzie umiejętnością odnoszenia wiedzy etycznej do konkretnych problemów życia rodzinnego. Można mieć dwie nieobecności. Pozostałe nieobecności wiążą się z przygotowaniem dodatkowej pracy pisemnej.
Literatura
Ustawa z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011 Nr 149 poz. 887.
Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej, Toruń 2013, s. 120-215.
Kućko W., „Poszukiwanie wskazań dla profesji asystenta rodziny w świetle adhortacji Amoris laetitia papieża Franciszka”, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 43 (2020) 3, s. 88-101. DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v43i3.337.
Łangowska K., Asystent rodzinny jako jako nowa metoda pracy w pomocy społecznej w Polsce, w: Szponar M., Asystentura - nowa metoda w pomocy społecznej w Polsce, Gdynia 2010, s. 9 -30.
Malinowski J.A., Role, funkcje i zadania asystenta rodzinnego, w: Żukiewicz A., red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 37-49.
Żukiewicz A., Asystent rodzinny: profesja i pomoc. Odniesienia do etycznych aspektów ingerencji w życie rodzinne, w: Tenże, red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 9-26.
W cyklu 2022/23_L:
Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej, Toruń 2013, s. 120-215. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: