Asystent rodziny - organizacja i metodyka pracy WSR-NRN-1-AR3
1. Asystent rodziny w systemie pomocy społecznej
2. Struktura i organizacja systemu pomocy społecznej w Polsce.
3. Główne założenia pracy i zadania asystenta rodziny.
4. Plan pracy z rodziną - struktura dokumentu i metodyka tworzenia.
5. Analiza sytuacji rodziny (sfera ekonomiczno-socjalna, sfera opiekuńczo-wychowawcza, sfera społeczna).
6. Metody pracy (etap I. Nawiązanie kontaktu, podjęcie decyzji o współpracy, tworzenie relacji).
7. Metody pracy (etap II. Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny).
8. Zasoby rodziny; wzmacnianie roli i funkcji rodziny.
9. Działania asystenta z zakresu pracy socjalno-wychowawczej i działania skierowane na dzieci w rodzinie.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 – student charakteryzuje podstawową wiedzę dotyczącą organizacji i metodyki pracy asystenta rodziny oraz wskazuje podstawowe
formy wsparcia rodziny;
EK 2 – student ma podstawową wiedzę o organizacji i metodyce wykonywania zadań asystenta rodziny, o normach i procedurach
stosowanych przez asystenta w pracy z rodziną;
Umiejętności:
EK 3 – student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i
rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy asystenta rodziny, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w
kontekście zastosowania przez asystenta wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych;
EK 4 – posiada umiejętność wykorzystania przez asystenta rodziny różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, potrafi
identyfikować placówki pomocy społecznej, rozumie i potrafi stosować prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie w zakresie zadań
asystenta;
Kompetencje społeczne:
EK 5 – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju
osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań asystenta rodziny i potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny.
EK 6 – student jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, ma świadomość odpowiedzialności w pracy asystenta rodziny za
podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny.
ECTS:
Liczba ECTS: 3
udział w wykładach: 18 godz.
napisanie pracy semestralnej: 15 godz.
przygotowanie do kolokwium pisemnego: 22 godz.
lektura literatury przedmiotu: 20 godz.
Suma godzin: 75 godz. = 3 ECTS
1 ECTS = 30/25 godz.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. napisanie i prezentacja pracy semestralnej;
3. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Kryteria oceniania:
Ocena 2 (ndst)
– Wiedza (EK 1-2): student nie potrafi scharakteryzować podstawowej wiedzy dotyczącej organizacji i metodyki pracy asystenta rodziny
oraz nie potrafi wskazać podstawowych form wsparcia rodziny; student nie posiada podstawowej wiedzy o normach i procedurach
stosowanych przez asystenta w pracy z rodziną;
- Umiejętności (EK 3-4): student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów
małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy asystenta rodziny; nie posiada umiejętności wykorzystania
przez asystenta rodziny różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, nie potrafi identyfikować placówek pomocy
społecznej, nie rozumie i nie potrafi stosować prawa dotyczącego opieki i pomocy rodzinie w zakresie zadań asystenta;
- Kompetencje społeczne (EK 5-6): student nie posiada świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego
dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań asystenta rodziny i potrzeby profesjonalizacji działań
związanych ze wsparciem rodziny; student nie jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, nie posiada świadomości
odpowiedzialności w pracy asystenta rodziny za podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny.
Ocena 3 (dst)
– Wiedza (EK 1-2): student w ograniczonym stopniu charakteryzuje podstawową wiedzę dotyczącą organizacji i metodyki pracy asystenta
rodziny oraz w ograniczonym stopniu wskazuje podstawowe formy wsparcia rodziny; student nie w pełni wyjaśnia normy i procedury
stosowane przez asystenta w pracy z rodziną;
- Umiejętności (EK 3-4): student częściowo wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów
małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy asystenta rodziny; częściowo wykazuje umiejętność
wykorzystania przez asystenta rodziny różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, niekompletnie identyfikuje placówki
pomocy społecznej, w ograniczonym stopniu rozumie i stosuje prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie w zakresie zadań asystenta;
- Kompetencje społeczne (EK 5-6): student w ograniczonym stopniu posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w
niepełnym zakresie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań
asystenta rodziny i potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny; student w niepełnym zakresie jest przygotowany
do pełnienia roli asystenta rodzinnego, w ograniczonym stopniu posiada świadomość odpowiedzialności w pracy asystenta rodziny za
podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny.
Ocena 4 (db)
– Wiedza (EK 1-2): student poprawnie charakteryzuje podstawową wiedzę dotyczącą organizacji i metodyki pracy asystenta rodziny oraz
poprawnie wskazuje podstawowe formy wsparcia rodziny; potrafi wskazać i ogólnie omówić najważniejsze (min. 50%) normy i procedury
stosowane przez asystenta w pracy z rodziną;
- Umiejętności (EK 3-4): student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów
małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy asystenta rodziny; wykazuje umiejętność wykorzystania przez
asystenta rodziny różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, w większości prawidłowo identyfikuje placówki pomocy
społecznej, w większości rozumie i stosuje prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie w zakresie zadań asystenta;
- Kompetencje społeczne (EK 5-6): student posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w ogólnym zakresie rozumie
potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań asystenta rodziny i potrzeby
profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny; student ogólnym zakresie jest przygotowany do pełnienia roli asystenta
rodzinnego, w podstawowym stopniu posiada świadomość odpowiedzialności w pracy asystenta rodziny za podejmowane działania
pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny. Ponadto angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach.
Ocena 5 (bdb)
- Wiedza (EK 1-2): student dokładnie charakteryzuje podstawową wiedzę dotyczącą organizacji i metodyki pracy asystenta rodziny oraz
potrafi wskazać podstawowe formy wsparcia rodziny; potrafi wskazać i szczegółowo omówić najważniejsze (min. 80%) normy i procedury
stosowane przez asystenta w pracy z rodziną;
- Umiejętności (EK 3-4): student całkowicie poprawnie wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania
problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy asystenta rodziny; wykazuje bardzo dobrą
umiejętność wykorzystania przez asystenta rodziny różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, prawidłowo identyfikuje
placówki pomocy społecznej, całkowicie poprawnie rozumie i stosuje prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie w zakresie zadań
asystenta;
- Kompetencje społeczne (EK 5-6): student posiada pełną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie
potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań asystenta rodziny i potrzeby
profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny; student w pełnym zakresie jest przygotowany do pełnienia roli asystenta
rodzinnego, posiada pełną świadomość odpowiedzialności w pracy asystenta rodziny za podejmowane działania pomocowe na rzecz
małżeństwa i rodziny. Ponadto bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne
logiczne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
I. Podstawowa
- Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, (red.) A. Żukiewicz, Wyd. Impuls,
Kraków 2011.
- Dunajska A., Dunajska D., Klein B., Asystentura w pomocy społecznej, Wyd. Verlag Dashofer, Warszawa 2011.
- Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny: podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice
2011.
II. Uzupełniająca
- A. Regulska, Asystentura jako forma pomocy i wsparcia rodziny dysfunkcyjnej, w: Młode pokolenie wobec zagrożeń współczesnego
świata, red. E. Gładysz, Warszawa 2014.
- A. Regulska, Przeciwdziałanie niewydolności opiekuńczo-wychowawczej rodziców w zadaniach asystenta rodziny, „Studia nad Rodziną”,
Nr 35, 2014.
- Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny, Wyd. Śląsk, Katowice 2011.
- Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887).
W cyklu 2024/25_Z:
I. Podstawowa - Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, (red.) A. Żukiewicz, Wyd. Impuls, II. Uzupełniająca - A. Regulska, Asystentura jako forma pomocy i wsparcia rodziny dysfunkcyjnej, w: Młode pokolenie wobec zagrożeń współczesnego |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: