Aksjologiczne podstawy wychowania WSR-NRN-1-APW
1. Zajęcia organizacyjne
2. Czym są wartości? Rozumienia i znaczenia wartości. Podstawowe pojęcia związane z wartościami i nauce o wartościach. Źródła wartości.
3. Wartości i nauka o wartościach – rozumienie i znaczenia pojęcia aksjologia. Typologie wartości, systemy wartości, hierarchie wartości.
4. Aksjologia w wybranych naukach – filozoficzne, psychologiczne, socjologiczne, prawne, kulturoznawcze i in. konteksty aksjologii
5. Wychowanie i jego definiowanie. Cele wychowania a wartości – aksjologia a teleologia wychowania.
6. Wychowanie a wartości – znaczenia, rozumienia, konteksty. Wychowanie jako wartość i wartość wychowania. Wartości w wychowaniu, wychowanie do wartości, wychowanie przez wartości.
Problematyka wartości w wybranych środowiskach wychowawczych
7. Wartości a wychowanie w szkole
8. Wartości a rodzina i wychowanie w rodzinie
9. Wartości a grupa rówieśnicza
10. Wartości a środki masowego przekazu (media)
11. Wartości a praca. Wartości a kariera zawodowa.
12. Sumienie, postawy i przekonania religijne a wychowanie i edukacja aksjologiczna.
13. Wychowanie moralne i rozwój moralny a wartości.
14. Urzeczywistnianie wartości – wartości a wartościowanie, wartości a działanie, dysonans aksjologiczny
15. Podsumowanie, powtórzenie. Zaliczenie przedmiotu.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
STUDENT:
NRL_W03, ma podstawową wiedzę z zakresu filozofii, teologii katolickiej, katolickiej nauki społecznej i prawa kanonicznego; na bazie w/w zakresów rozumie interakcje pomiędzy rozumem a wiarą;
NRL_W05, zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, teologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny;
NRL_W09, ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego;
NRL_U01, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;
NRL_U03, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT);
NRL_K02, posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych;
NRL_K03, docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych.
Opis ECTS:
Udział w konwersatorium - 18 godzin
Opracowanie zagadnienia/prezentacja - 30 godzin
Przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami i in. - 12 godzin
Kryteria oceniania
Wiedza
Ocena 2 (ndst) - student nie zna elementarnej terminologii używanej w aksjologii i naukach o rodzinie i rozumie jej źródła
Ocena 3 (dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z aksjologii; ma miernie uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aksjologii
Ocena 4 (db) - student dysponuje w stopniu zadowalającym repertuarem pojęć z aksjologii; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aksjologii
Ocena 5 (bdb) - student potrafi poprawnie stosować adekwatną terminologię z aksjologii; ma bardzo dobrze uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aksjologii
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi analizować, streszczać ani przedstawiać zagadnień z zakresu aksjologii
Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i przedstawiać zagadnień z zakresu aksjologii.
Ocena 4 (db) - student potrafi trafnie analizować, streszczać i przedstawiać zagadnień z zakresu aksjologii.
Ocena 5 (bdb) - student trafnie streszczać, przedstawiać oraz krytycznie analizować zagadnień z zakresu aksjologii.
Kompetencje:
Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi zaplanować i podjąć działań samokształcących celem nabycia wiedzy z aksjologii i wychowania, nie wykazuje zainteresowania dyskusją podejmowaną w tych obszarach.
Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie aksjologii i pedagogiki.
Ocena 4 (db) - student potrafi właściwie zaplanować i podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie nad samokształceniem w dziedzinie aksjologii i pedagogiki, bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.
Ocena 5 (bdb) - student bardzo dobrze planuje i podejmuje pracę nad samokształceniem w dziedzinie aksjologii, często bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.
Zaliczenie wymaga:
1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania na zajęcia
2. Przygotowania prezentacji oraz wygłoszenia krótkiego referatu na wybrany temat jako impulsu do dyskusji grupowej (indywidualnie lub w małej grupie)
Na ocenę składa się oceny cząstkowe (skala 2,0-5,0)
(1) Ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność)
(2) Ocena prezentacji/wystąpienia (kryteria: a) jakość prezentacji - forma, treść, staranność, czytelność, wykorzystanie źródeł; b) sposób referowania - samodzielność, kontakt z grupą, emisja głosu, zainteresowanie grupy, zaangażowanie referenta, długość wystąpienia, dyskusja)
Łączna ocena = średnia (arytmetyczna) ocen (1) i (2)
3,00-3,25 = 3,0
3,26-3,65 = 3,5
3,66-4,10 = 4,0
4,11-4,50 = 4,5
> 4,50 = 5,0
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Literatura
• Cieciuch, J. (2013). Kształtowanie się systemu wartości od dzieciństwa do wczesnej dorosłości. Warszawa: Liber Libri.
• De Tchórzewski, A. M. (2012) Wstęp do teorii wychowania. Ignatianum, Kraków.
• Łobocki, M. (2009) Teoria wychowania w zarysie. Impuls, Kraków.
• Ostrowska U. (2006), Aksjologiczne podstawy wychowania, [w:] Pedagogika, red. Bogusław Śliwerski, t. 1, Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk.
• Ostrowska, K. (1998). Wokół rozwoju osobowości i systemu wartości. Warszawa: CMPP-P MENiS.
• Ostrowska, K. (2000). Nie wszystko o wychowaniu. Warszawa: CMPP-P MENiS.
• Ostrowska, K. (2004a). W poszukiwaniu wartości. cz. I: Ja–inni. Kraków: Rubikon.
• Ostrowska, K. (2004b). W poszukiwaniu wartości. cz. II: Z Biblią przez życie. Kraków: Rubikon.
• Zarzecki, L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. Jelenia Góra: KPSW.
Literatura uzupełniająca:
1. Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, abp. Warszawa-Łomianki 1999.
2. Struzik Z., Program wychowawczy oparty na wartościach według nauczania Jana Pawła II, Warszawa 2009.
3. Struzik Z. Narzeczeństwo, małżeństwo i rodzina w nauczaniu papieskim, wyd. IPJPII, Warszawa 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: