Antropologia filozoficzna WSR-NRN-1-AFx
Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii filozoficznej (katolickiej. Wszystko to dla łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka: tj. społeczeństwa wielokulturowego, w którym absolwent nauk o rodzinie będzie musiał umieć odnaleźć się, egzystować, działać itp.
Znaczy to, że zajęcia polegać będą na analizie złożoności istniejących poglądów filozoficznych, odnoszących się do genezy człowieka, mających wpływ na uprzednie i obecne relacje społeczności, a co za tym idzie - na kształtowanie się różnych nowych postaw etycznych, moralnych i w ogóle - światopoglądów. Chodzi o poznanie ich genezy (tj. ich najważniejszych reprezentantów), mechanizmów działania, ale i konsekwencji w perspektywie możności budowania pokojowych relacji międzyludzkich.
Poruszane będą takie kwestie jak: człowiek jako byt osobowy, człowiek a wartości i uczucia, człowiek i jego egzystencja (śmierć) a wiara w Boga, itp. Wszystko to powinno nadto sprawić, że student będzie miał możność poznania określonego zasobu pojęciowego z antropologii, ułatwiającą jemu przejście poprzez studia o kierunku nauki o rodzinie.
W cyklu 2024/25_Z:
Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii filozoficznej (katolickiej). Wszystko to dla łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka: tj. społeczeństwa wielokulturowego, w którym absolwent nauk o rodzinie będzie musiał umieć odnaleźć się, egzystować, działać itp. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2024/25_Z: 1. ECTS 18 GODZIN WYKŁADOWYCH
1. ECTS 30 GODZIN LEKTURY JAKO PRZYGOTOWANIA SIĘ NA KOLOKWIUM USTNE
1. ECTS 27 GODZIN DLA PRZYGOTOWANIA I OPUBLIKOWANIE ESEJU NA MOODEL
| W cyklu 2023/24_L: 1. p. ECTS - aktywne uczestnictwo w wykładach, które są wyznaczone planem zajęć (30 GODZ.).
1. p. ECTS - przygotowanie się do kolokwium ustnego, końcowego, i zaliczenie go na co najmniej dost. (25 GODZ.)
1. p. ECTS - opublikowanie eseju na MOODLE, zaliczonego przez prof. na ocenę najmniej dostateczną (25 GODZ.) |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NRL_W02 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym znaczenie pojęć z zakresu nauk o rodzinie oraz dyscyplin pokrewnych z zakresie małżeństwa i życia rodzinnego, szczególnie rodzicielstwa i wychowania oraz form wsparcia rodziny.
NRL_U03 Student potrafi w stopniu zaawansowanym krytycznie korzystać z różnych źródeł wiedzy pedagogicznej oraz nauk o rodzinie, przedstawiać zróżnicowane poznawczo stanowiska i krytycznie je porównywać.
NRL_U07 Student potrafi w stopniu zaawansowanym planować własne uczenie się i rozwój zawodowy.
NRL_K02. Student jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiazywania problemów rodzinnych.
NRL_K08 Student jest w stopniu zaawansowanym gotów do wypełniania roli zawodowej zgodnie z etyką zawodową.
Kryteria oceniania
Metody formalne:
1. Dialog, dyskusja dydaktyczna.
2. Informacja zwrotna.
3. Lektura esejów.
4. Kolokwium ustne.
Kryteria merytoryczne stopniowania oceny:
Ocena 3: Student ma zaliczone obecności, wykazał się konieczną (opisaną w efektach kształcenia) wiedzą na końcowym kolokwium ustnym, prezentuje (tak samo opisane w efektach) - umiejętności i kompetencje, na bazie podejmowanych, pytań, dyskusji, jak i np. napisanych esejów.
Ocena 4: Jak powyżej, z tym że chodzi już o wyższy poziom wiedzy, kompetencji i umiejętności.
Ocena 5: Jak powyżej, a wykazany przez studenta poziom, jest bardzo dobry.
Kryteria procentowe oceny końcowej:
Do 30% - aktywna obecność na wykładzie.
Do 30% - opublikowanie esejów na MOODLE (poprawność merytoryczna i formalna, jeden obowiązkowy)
Do 40% - wykazanie się posiadaniem wiedzy z zakresu omawianych zagadnień z antropologii filozoficznej (kolokwium ustne).
Zaliczenie dokonuje się po uzyskaniu > niż 65%.
Przelicznik:
65%> dostateczny
70%> dostateczny plus
80%> dobry
91%> dobry plus
100% b.dobry
Literatura
Literatura podstawowa:
1. J. Bujak. Wprowadzenie do antropologii filozoficznej i teologicznej, Szczecin 2022.
2. D. Graeber - D. Wengrow, Narodziny wszystkiego. Nowa historia ludzkości, Poznań 2023.
3. J. Pieper, Szczęście i kontemplacja, "W Drodze" Poznań 2024.
4. J. Dobrowolski, Wzlot i upadek człowieka nowoczesnego, Warszawa 2019.
6. G. Haeffner, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kraków 2006.
7. Ch. Delsol, Czym jest człowieka? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, Kraków 2011.
UZUPEŁNIAJĄCA:
9. S. Biały, Sprawy rodziny: podstawowe elementy dyskusji nad bioetyką jaką nauką, "Studia nad Rodziną" 2 (2015), s. 7-25.
10. S. Biały, Cielesność i jej wpływ na seksualność w świetle nauki papieży: św. Jana Pawła II i Franciszka, "Studia nad Rodziną" 1 (2017), s. 86-99.
W cyklu 2023/24_L:
OBOWIĄZKOWA: UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2024/25_Z:
1. Literatura podstawowa: UZUPEŁNIAJĄCA: |
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aE6XiRppQ6DL0f66WLdUXAwXUto9Le4q2PqlBL2PDGLI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=470bf6c9-c924-420d-a279-ebcd45629ba7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
W cyklu 2024/25_Z:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A0x2xpUMi0T0C9GAnB28T7mpgttIlHmDQL0mWlwrvXG41%40thread.tacv2/conversations?groupId=eb64b1d1-79be-47f3-a2d5-b0e880c6e971&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: