Antropologia filozoficzna WSR-NRN-1-AF
Antropologia filozoficzna, będąca przedmiotem niniejszego wykładu, zakorzeniona jest w metafizycznym (katolickim) ujęciu człowieka jako osoby.
Głównym celem wykładu jest przekazanie wiedzy z ostatecznych dowodów na realność bytu człowieka jako osoby, i sposobów docierania do nich.
(Człowiek bytem realnym, złożonym, relacyjnym, zdolnym do transcendencji).
Chodzi o pokazanie sensu istnienia człowieka oraz jego własności transcendentalnych, czyli funkcji etycznych i moralnych, ważnych dla życia w społeczeństwie katolickim oraz wielokulturowym, co łączy się ze zdobycie adekwatnych kompetencji społecznych.
Treści wymagane i nauczane:
1. Zagadnienia wstępne.
a) Rodzaje antropologii.
b) Geneza człowieka (darwinizm, kreacjonizm, ewolucjonizm kreacjonistyczny).
2. Księga Rodzaju a Księga Henocha oraz współczesna paleoantropologia (zadziwiające artefakty oraz zjawiska niewyjaśnione naukowo)
3. Antropologia filozoficzna (redukcjonizm i strukturalizm L. Strauss)..
4. Antropologia personalistyczna, katolicka. (Jan Paweł II).
5. Antropologia psychosomatyczna (dusza duchowa, transcendencja człowieka w czynie).
6.. Antropologia a wartości człowieka (kwestia transcendowania potrzeb człowieka).
7. Człowiek zdobywca a konieczność śmierci.
8. Antropologia tożsamość osobowej oraz płciowej człowieka.
7. Antropologia współczesna a personalizm oświeceniowy
8. Człowiek istotą społeczną (antropologia postmodernistyczna i jej skutki).
9. Człowiek istotą wolną, tj. istotą sumienia (od wychowania do formacji i samowychowania).
W cyklu 2022/23_L:
Antropologia filozoficzna, będąca tu przedmiotem wykładu, zakorzeniona jest w metafizycznym (katolickim) ujęciu człowieka jako osoby. TREŚCI PREZENTOWANE: |
W cyklu 2024/25_Z:
Antropologia filozoficzna, będąca przedmiotem niniejszego wykładu, zakorzeniona jest w metafizycznym (katolickim) ujęciu człowieka jako osoby. Treści wymagane i nauczane: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Udział w wykładzie - 18 godzin; 1 ECTS.
samodzielne przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin; 1 ECTS.
eseje (1 obowiązkowy) oraz kolokwium egz. - 27 godzin; 1 ECTS.
Łącznie 75 godzin - 3 ECTS. | W cyklu 2024/25_Z: 1. Udział w wykładzie - 18 godzin; 1 ECTS.
2. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu, kolokwium końcowe ustne (lektury) - 30 godzin; 1 ECTS.
3. Esej (1 obowiązkowy) - 27 godzin; 1 ECTS.
Łącznie 75 godzin - 3 ECTS. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NRL_W04. Absolwent ma podstawową wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne.
W09; ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego.
Umiejętności:
NRL_U05
Absolwent potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w
poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i
rodzinnych.
NRL_U14. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie
Kompetencje:
NRL_K02. posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne
związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań,
postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego
wymiaru w badaniach naukowych.
Udział w wykładzie - 18 godzin; 1 ECTS.
samodzielne przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin; 1 ECTS.
eseje (1 obowiązkowy) oraz kolokwium egz. - 27 godzin; 1 ECTS.
Łącznie 75 godzin - 3 ECTS.
Kryteria oceniania
Kryteria formalne zaliczenia:
1. Obecność i aktywny udział w zajęciach (pytania, dyskusja). (obecność obowiązkowa, usprawiedliwienia nieobecności - standardowo np. choroba itp.).
2. Egzamin końcowy ustny: obowiązują treści zaprezentowane w trakcie wykładu.
3. Opublikowanie na Moodle pracy cząstkowej (esej). Obowiązuje poprawność merytoryczna i formalna.
Kryterium stopniowania oceny:
Ocena: 3 - Student ma zaliczone obecności, zamieścił na Moodle poprawnie zredagowany esej, na kolokwium egz. zaprezentował podstawową wiedzą z koncepcji antropologicznych.
Ocena: 4 - Student ma zaliczone obecności, ma opublikowany na Moodle poprawny esej: zredagowany merytorycznie i formalnie, ma zaliczone kolokwium egz. z przedmiotowej wiedzy na poziomie dobrym.
Ocena: 5 - Student ma zaliczone obecności, ma opublikowany spersonalizowany esej (jest część tzw. refleksyjna), wykazał się wybitną przedmiotową wiedzą na kolokwium egz.
Kryterium procentowe
Zaliczamy od > 65%. To znaczy: otrzymujemy oceny: dostateczna, dobra, bardzo dobra - proporcjonalnie do uzyskanego wyniku w przedziale dorobku 65-100%.
Aktywne uczestnictwo max. - 30% oceny finalnej.
Esej max. - 30 % oceny finalnej.
Kolokwium egz. max. - 40% oceny finalnej.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. J. Bujak. Wprowadzenie do antropologii filozoficznej i teologicznej, Szczecin 2022.
2. D. Graeber - D. Wengrow, Narodziny wszystkiego. Nowa historia ludzkości, Poznań 2023.
3. J. Pieper, Szczęście i kontemplacja, "W Drodze" Poznań 2024.
4. J. Dobrowolski, Wzlot i upadek człowieka nowoczesnego, Warszawa 2019.
6. G. Haeffner, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kraków 2006.
7. Ch. Delsol, Czym jest człowieka? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, Kraków 2011.
UZUPEŁNIAJĄCA:
9. S. Biały, Sprawy rodziny: podstawowe elementy dyskusji nad bioetyką jaką nauką, "Studia nad Rodziną" 2 (2015), s. 7-25.
10. S. Biały, Cielesność i jej wpływ na seksualność w świetle nauki papieży: św. Jana Pawła II i Franciszka, "Studia nad Rodziną" 1 (2017), s. 86-99.
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: UZUPEŁNIAJĄCA: |
Uwagi
W cyklu 2024/25_Z:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A0x2xpUMi0T0C9GAnB28T7mpgttIlHmDQL0mWlwrvXG41%40thread.tacv2/conversations?groupId=eb64b1d1-79be-47f3-a2d5-b0e880c6e971&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: