Współczesne zagrożenia duchowe WSR-NR-Z-WZD
Treści programowe:
1. Aikido
2. Akupresura
3. Bioenergoterapia
4. Capoeira
5. Dopalacze
6. Gry komputerowe
7. Homeopatia
8. Horoskopy
9. Szkoły i przedszkola Waldorfskie
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - student określa naturę źródeł Magisterium Kościoła, źródła teologiczne i formy wypowiedzi na poszczególne zagrożenia w stosunku do rodziny
EK_2 - zna główne nurty tematyczne wypowiedzi nauczania Kościoła na współczesny nurty duchowe, na jakie jest narażony współczesny człowiek
EK_3 - potrafi identyfikować realizacje konkretnych wypowiedzi Magisterium Kościoła i stosować je do poszczególnych trudnych sytuacji duchowych, w jaki może się znaleźć człowiek
Umiejętności:
EK_4 - interpretuje główne wypowiedzi Kościoła o naturze zagrozęń duchowych i ich formach występowania,
EK_5 - stosuje w praktyce teksty teologiczne z zakresu teologii duchowości i interpretuje je do wyjaśniania sytuacji zagrożeń w stosunku do człowieka
Kompetencje:
EK_6 - docenia znaczenie ustaleń teologicznych w duchowości, pracuje w zespole jako ekspert życia duchowego oraz formator; jest otwarty na nowość inicjatyw i kierunków w duchowości
EK_7 - projektuje przedsięwzięcia w zakresie praktycznej aplikacji celów teologii duchowości
ECTS 2
udział w wykładzie - 9 godz.
przygotowanie do zaliczenia, zapoznanie się z lekturami - 30 godz.
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
Wiedza:
student określa naturę źródeł Magisterium Kościoła, źródła teologiczne i formy wypowiedzi na poszczególne zagrożenia w stosunku do rodziny i poszczególnego człowieka, zna główne nurty tematyczne wypowiedzi nauczania Kościoła na współczesny nurty duchowe, na jakie jest narażony współczesny człowiek, potrafi identyfikować realizacje konkretnych wypowiedzi Magisterium Kościoła i stosować je do poszczególnych trudnych sytuacji duchowych, w jakich może się znaleźć człowiek
Umiejętności:
student interpretuje główne wypowiedzi Kościoła o naturze zagrożeń duchowych i ich formach występowania, stosuje w praktyce teksty teologiczne z zakresu teologii duchowości i interpretuje je do wyjaśniania sytuacji zagrożeń w stosunku do człowieka
Kompetencje:
student docenia znaczenie ustaleń teologicznych w duchowości, pracuje w zespole jako ekspert życia duchowego oraz formator, jest otwarty na nowość inicjatyw i kierunków w duchowości, projektuje przedsięwzięcia w zakresie praktycznej aplikacji celów teologii duchowości
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, test sprawdzajacy
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
G. Bacik, Okultyzm. O zagrożeniach płynących z uwikłania w spirytyzm, magię, wróżby...,
ks. A. Zwoliński, Leksykon współczesnych zagrożeń duchowych, 2008
R. Tekieli, Egzorcyzmy i opętania, Kraków 2012.
S. T. Pinckaers OP, Życie duchowe chrześcijanina według św. Pawła i św. Tomasza z Akwinu, Pallotinum 1998;
M. Gogacz, Filozoficzne aspekty mistyki, Warszawa 1985;
R. Garrigou-Lagrange OP, Trzy okresy życia wewnętrznego, Niepokalanów 1998;
Paweł VI, Encyklika Humanae vitae; Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio; Tenże, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Watykan 1986.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: