Wybrane zagadnienia z Pisma Świętego WSR-NR-Z-WZB
Treści programowe:
1. Nazwy, porządek i podziały Pisma świętego
2. Pojęcie, natura i zakres natchnienia biblijnego
3. Sporządzanie tekstów oryginalnych
4. Języki biblijne
5. Tekst Starego Testamentu
6. Tekst Nowego Testamentu
7. Przekłady biblijne
8. Pojęcie kanonu biblijnego
9. Pojęcie i historia kanonu Starego i Nowego Testamentu
10. Apokryfy Starego i Nowego Testamentu
11. Biblijne opisy stworzenia (Rdz 1-2)
12. Prehistoria biblijna (Rdz 1-11)
13. Historia Patriarchów
14. Prorocy Starego Testamentu
15. Psalmy
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 – student zna elementarną terminologię używaną dla określenia nazewnictwa, porządku, podziałów Pisma Świętego i języków biblijnych.
EK 2 – student ma uporządkowaną wiedzę na temat tekstów Starego i Nowego Testamentu.
EK 3 – student ma podstawową wiedzę z zakresu wybranych zagadnień z Pisma Św.
Umiejętności:
EK 4 – student potrafi prawidłowo posługiwać się normami i regułami Kościoła katolickiego opartymi na Piśmie Św. w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
EK 5 – student potrafi nawiązać i utrzymać współpracę z różnymi podmiotami działalności religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny; potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej Kościoła katolickiego.
Kompetencje społeczne:
EK 6 – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego).
EK 7 – student docenia znaczenie nauki płynącej z Pisma Św. dla realizowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny.
ECTS 4:
a) udział w zajęciach - 18 godzin
b) przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 55 godzin
c) przygotowanie do kolokwium końcowego – 25 godzin
d) zaliczenie materiału na podstawie ocen cząstkowych i końcowe kolokwium - 2 godziny
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Wiedza (EK 1-3):
Ocena 2 (ndst) – student nie zna elementarnej terminologii używanej dla określenia nazewnictwa, porządku, podziałów Pisma Świętego i języków biblijnych; nie posiada wiedzy na temat tekstów Starego i Nowego Testamentu oraz z zakresu wybranych zagadnień z Pisma Św.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu zna elementarną terminologię używaną dla określenia nazewnictwa, porządku, podziałów Pisma Świętego i języków biblijnych; nie w pełni posiada wiedzę na temat tekstów Starego i Nowego Testamentu oraz z zakresu wybranych zagadnień z Pisma Św.
Ocena 4 (db) – student zna elementarną terminologię używaną dla określenia nazewnictwa, porządku, podziałów Pisma Świętego i języków biblijnych; posiada wiedzę na temat tekstów Starego i Nowego Testamentu oraz z zakresu wybranych zagadnień z Pisma Św.
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie zna elementarną terminologię używaną dla określenia nazewnictwa, porządku, podziałów Pisma Świętego i języków biblijnych; potrafi dokonać pełnej charakterystyki tekstów Starego i Nowego Testamentu oraz wybranych zagadnień z Pisma Św.
Umiejętności (EK 4-6):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi prawidłowo posługiwać się normami i regułami Kościoła katolickiego opartymi na Piśmie Św. w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; nie potrafi nawiązywać i utrzymywać współpracy z różnymi podmiotami działalności religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny; nie potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej Kościoła katolickiego.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi prawidłowo posługiwać się normami i regułami Kościoła katolickiego opartymi na Piśmie Św. w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; w ograniczonym stopniu potrafi nawiązywać i utrzymywać współpracy z różnymi podmiotami działalności religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny; w ograniczonym stopniu potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej Kościoła katolickiego.
Ocena 4 (db) – student prawidłowo potrafi prawidłowo posługiwać się normami i regułami Kościoła katolickiego opartymi na Piśmie Św. w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; potrafi nawiązywać i utrzymywać współpracy z różnymi podmiotami działalności religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny; potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej Kościoła katolickiego.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi prawidłowo posługiwać się normami i regułami Kościoła katolickiego opartymi na Piśmie Św. w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; w pełni potrafi nawiązywać i utrzymywać współpracy z różnymi podmiotami działalności religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny; potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej Kościoła katolickiego.
Kompetencje społeczne (EK 7-8):
Ocena 2 (ndst) – student nie posiada świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), student nie docenia znaczenia nauki płynącej z Pisma Św. dla realizowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie w niepełnym zakresie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), student nie w pełni docenia znaczenia nauki płynącej z Pisma Św. dla realizowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny.
Ocena 4 (db) – student posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), student docenia znaczenie nauki płynącej z Pisma Św. dla realizowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w pełni rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), student w pełnym zakresie docenia znaczenie nauki płynącej z Pisma Św. dla realizowania działań na rzecz małżeństwa i rodziny, bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
Na ocenę końcową składają się:
1. ocena z egzaminu;
2. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;
3. aktywny udział w zajęciach.
Literatura
1. Szlaga J. (red.), Wstęp ogólny do Pisma świętego, Poznań-Warszawa 1986.
2. Paciorek A., Wstęp ogólny do Pisma świętego (Academica 17), Tarnów 2003.
3. Muszyński H., Słowo natchnione, Kraków 1983.
4. Bartoszewicz D., Introdukcja biblijna, Warszawa 2006.
5. Brzegowy T., Pięcioksiąg Mojżesza. Wprowadzenie i egzegeza Księgi Rodzaju 1-11 (Academica 27), Tarnów 42002.
6. Synowiec J., Pięcioksiąg, Kraków 2000.
7. Witaszek G., Moc słowa prorockiego. Przewodnik po literaturze prorockiej Starego Testamentu, 7, Jak rozumieć Pismo święte (red. J. Kudasiewicz - L. Stachowiak), Lublin 1996.
8. Synowiec J., Prorocy Izraela, ich pisma i nauka, Kraków 1994.
9. Brzegowy T., Psalmy i inne pisma, Tarnów 1997.
10. Łach S., Księga Psalmów. Wstęp - przekład z oryginału - komentarz - ekskursy, Poznań 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: