Teologia małżeństwa i rodziny WSR-NR-Z-TMR
1. Harmonia, upadek, odnowienie małżeństwa
3. Obrona dobra małżeństwa w epoce patrystycznej i na Soborach
4. Ustanowienie małżeństwa
5. Małżeństwo u hebrajczyków, greków i rzymian
6. Małżeństwo w pierwszych wiekach chrześcijaństwa
7. Miejsce zgody małżeńskiej w ukonstytuowaniu się małżeństwa
8. Zgoda małżeńska jako element konstytucyjny sakramentu małżeństwa
9. Materia i forma oraz szafarz jako element konstytuujący sakrament małżeństwa
10. Wspólnota miłości w relacji do małżeństwa – instytucji
11. Przymioty małżeństwa: niepodzielna jedność i nierozerwalna wspólnota
12. Tradycja Kościoła na temat jedności i nierozerwalności małżeństwa – doktryna i praktyka. Stosowanie przywileju Pawłowego i „przywileju wiary”
13. Separacja małżeńska: stała – czasowa. Sytuacja katolików po rozwodzie cywilnym
14. Rozwiedzeni, którzy zawarli nowe związki cywilne. Połączeni tyko małżeństwem na próbę. Rzeczywiste wolne związki
15. Celowość albo racja bytu małżeństwa. Podwójny cel małżeństwa
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - określa naturę źródeł Magisterium Kościoła, źródła teologiczne i powody wypowiedzi,
EK_2 - zna główne nurty tematyczne wypowiedzi nauczania Kościoła,
EK_3 - potrafi identyfikować realizacje konkretnych wypowiedzi Magisterium Kościoła.
Umiejętności:
EK_4 - interpretuje główne wypowiedzi Kościoła o naturze małżeństwa i rodziny,
EK_5 - stosuje w praktyce teksty teologiczne z zakresu teologii małżeństwa i rodziny.
Kompetencje:
EK_6 - docenia znaczenie ustaleń teologicznych w małżeństwie i rodzinie,
EK_7 - projektuje przedsięwzięcia w zakresie praktycznej aplikacji celów teologii małżeństwa i rodziny
ECTS:
udział w wykładach - 18
przygotowanie do zajęć, lektura tekstów - 30
wykonywanie zadań na e-learningu - 45
przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 25
SUMA GODZIN 118 = 4 ECST (na semestr 2 ECTS)
Kryteria oceniania
Po ukończeniu przedmiotu w zakresie wiedzy
student wyjaśnia zasadność znajomości teologii małżeństwa i jej zastosowanie do praktyki pastoralnej; student opisuje genezę małżeństwa i rodziny oraz losy małżeństwa ukazane na karach Pisma Świętego; wyjaśnia stanowiska poszczególnych ojców Kościoła na temat celów małżeństwa;
w zakresie umiejętności
student analizuje teksty biblijne oraz dokumenty Kościoła o małżeństwie i rodzinie a także formułuje wnioski teologiczne; rozróżnia chrześcijańskie przymioty małżeństwa i argumentuje nierozerwalność małżeństwa; analizuje różnice teologiczne w kwestiach małżeńsko-rodzinnych, występujące w kościele prawosławnym i ewangelickim;
w zakresie kompetencji
student jest zdolny do dzielenia się bogactwem zdobytej wiedzy i potrafi ją zastosować w pracy z rodzinami.
Do zaliczenia wykładu wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje dodatkowym zadaniem;
2. zaliczenie wszystkich zadań na e-learningu.
3. ocena końcowa jako średnia wszystkich ocen za poszczególne zadania (testy).
Metody realizacji i weryfikacji:
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjno-konwersatoryjny prezentacja multimedialna i dyskusja, indywidualna lektura literatury przedmiotu;
weryfikacja: na e-learningu sprawdzenie indywidualnych zadań i testów (test wielokrotnego wyboru /MCQ/, test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/, test T/N, test uzupełniania odpowiedzi);
Efekty umiejętności (EK 3):
metody dydaktyczne – praca z tekstem,
weryfikacja - bieżąca informacja zwrotna sprawdzenie przesłanych testów i zadań, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 4):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
Sarmiento A., Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kraków 2002.
Paweł VI Enc. Humanae vitae, 25 VII 1968.
Jan Paweł II, Adh. Familiaris consortio, 22.11. 1981.
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołujący się do „Początku”. Chrystus odwołujący się do zmartwychwstania. Chrystus odwołujący się do „Serca”. Sakrament. O Jana Pawła II teologii ciała, Lublin 2001.
Benedykt XVI, Enc. Deus caritas est, Poznań 2006.
Adamski F., Małżeństwo i rodzina, Lublin 1980.
Kłys J., Rodzina dziedzictwem ludzkości. Zarys etologii, Szczecin 1995.
Majdański K., abp. Wspólnota życia i miłości: zarys teologii małżeństwa i rodziny,
Poznań-Warszawa 1983.
Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. Kazimierz Lubowicki OMI, T. I, II., Kraków 1999.
Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, abp. Warszawa-Łomianki 1999.
Wolski K., ks., Nazaret źródło świętości, Łomianki 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: