Psychologia prenatalna i prokreacyjna WSR-NR-Z-PSPP
Celem wykładu jest przekazanie wiedzy dotyczącej prenatalnego rozwoju człowieka od poczęcia do narodzin. Warunków optymalizujących i utrudniających ten rozwój oraz komunikacji prenatalnej rodziców z dzieckiem. Omawiany jest rozwój psychofizyczny, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju jego zmysłów i układu nerwowego.
Treści programowe:
1.Status metodologiczny psychologii prenatalnej i prokreacyjnej: przedmiot, metody badań
2.Stanowiska teoretyczne i badawcze (psychoanalityczne, behawioralne, poznawcze, personalistyczne, ekologiczne).
3.Współpraca psychologii prenatalnej z innymi naukami.
4.Organizacje światowe zajmujące się psychologia prenatalna i rozwojową.
5.Rys historyczny rozwoju badań i ich obecny stan.
6.Przygotowanie do poczęcia.
7.Ogólna charakterystyka rozwoju prenatalnego.
8.Cechy rozwoju, czynniki rozwoju, okresy krytyczne.
9.Rozwój fizyczny, psychoruchowy, zmysłów, emocji.
10.Uczenia się, zróżnicowanie indywidualne i płciowe.
11.Transmisja przeżyć matki do dziecka.
12.Formy komunikacji prenatalnej.
13.Mózg płodu.
14.Narodziny i rozwój neuronów.
15.Rozwój poszczególnych rejonów mózgu jako mapa rodzącego się umysłu.
16.Dyskusje i prezentacje filmów obrazujących rozwój dziecka przed urodzeniem oraz filmów edukacyjnych.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
wiedza EK_1 student wie czym jest psychologia prenatalna i jej status metodologiczny, EK_2 student umie wyjaśnić i scharakteryzować stadia rozwoju w okresie prenatalnym, EK_3 student charakteryzuje nabywanie cech indywidualnych i zna wpływ czynników egzogennych i endogennych na rozwój człowieka
umiejętnosci. EK_4 student rozpoznaje w jakim stadium znajduje się dziecko, EK_5 umie wyjaśnić jak matka może nawiązać dialog z dzieckiem w wewnętrznej fazie rozwoju.
kompetencje EK_6 student docenia ważność okresu prenatalnego. EK_& student jest zorientowany jak kształtuje się przywiązanie
dziecka do matki
ECST 2
udział w zajęciach 18 godzin
przygotowanie do przedmiotu, pisanie referatu/prezentacji 25 godzin
przygotowanie do kolokwium końcowego/egzaminu/testu 15 godzin
Kryteria oceniania
wiedza
student wie czym jest psychologia prenatalna i jej status metodologiczny, student umie wyjaśnić i scharakteryzować stadia rozwoju w okresie prenatalnym, student charakteryzuje nabywanie cech indywidualnych i zna wpływ czynników egzogennych i endogennych na rozwój człowieka
umiejętnosci.
student rozpoznaje w jakim stadium znajduje się dziecko, umie wyjaśnić jak matka może nawiązać dialog z dzieckiem w wewnętrznej fazie rozwoju.
kompetencje
student docenia ważność okresu prenatalnego, student jest zorientowany jak kształtuje się przywiązanie dziecka do matki
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: test, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach.
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów.
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
D. Kornas-Biela, Wokół początku życia ludzkiego, Nasza Księgarnia, Warszawa 1993. W. Fijałkowski, Dar rodzenia, IW PAX, Warszawa 1985. A. Blaim, Biomedyczne problemy rozwoju dziecka [w: ] Rodzina i dziecko, red. M. Ziemska, PWN, Warszawa 1980, s. 77-126.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: