Psychologia kliniczna z elementami psychiatrii WSR-NR-Z-PSK2
Treści programowe:
1.Psychologia kliniczna jako dział psychologii i zastosowanie praktyczne.
2.Metody badawcze i diagnostyczne w psychologii klinicznej.
3.Psychologia kliniczna a psychiatria, diagnoza psychologiczna, a diagnoza medyczna psychiatryczna.
4.Przyczyny i mechanizmy powstawania zaburzeń psychicznych.
5.Czynniki związane z otoczeniem społecznym.
6.Psychopatologia objawy i zespoły psychopatologiczne a klasyfikacje.
7.Sfery funkcjonowania psychiki ludzkiej i ich zaburzenia.
8.Dysfunkcje, sfera emocji, rodzaje emocji, ich znaczenie.
9.Okres przedszkolny i wczesnoszkolny.
10.Kryzysy i zaburzenia psychiczne w okresie dojrzewania.
11.Zaburzenia okresu wczesnej dorosłości.
12.Osobowość a zaburzenia psychiczne, zaburzenia osobowości i zaburzenia rozwoju psychoseksualnego, zaburzenia sfery popędowej.
13.Leczenie zaburzeń i chorób psychicznych.
14.Rozpowszechnienie używania, rodzaje substancji psychoaktywnych i ich działanie.
15.Alkohol- używanie, nadużywanie, uzależnienie, fazy uzależnienia.
16.Leczenie uzależnienia alkoholowego.
17.Uzależnienie od opiatów - objawy, zespół abstynencyjny, skutki zdrowotne HIV, AIDS.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
EK_1 - student zna podstawowe pojęcia z obszaru psychologii klinicznej
EK_2 - student dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień wchodzących w obszar psychologii klinicznej
EK_3 - student posiada wiedzę odnośnie teoretycznych koncepcji wyjaśniających przyczynę zaburzeń psychicznych w określonych okresach rozwojowych człowieka
Umiejętności
EK_4 - student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień z obszaru psychologii klinicznej
EK_5 - student potrafi trafnie dobrać bazę teoretyczną dla wyjaśnienia zagadnień z obszaru psychologii klinicznej i krytycznie odnieść się do ich koncepcji
EK_6 - student potrafi dotrzeć do źródeł właściwych dla określonego problemu psychologicznego z obszaru psychologii klinicznej, właściwie ocenić te źródła i wykorzystać w swoim działaniu
Kompetencje
EK_7 - student potrafi różnicować zaburzenia życia psychicznego i zaplanować sposoby ich rozwiązywania
EK_8 - potrafi wskazać i zastosować właściwe środki naukowe z dziedziny psychologii klinicznej dla rozwiązania problemów dotyczących zaburzeń życia psychicznego jednostkiieży.
ECST 4
udział w zajęciach 18 godzin
przygotowanie do przedmiotu, zapoznanie z podanymi lekturami, pisanie referatu 55 godzin
przygotowanie do kolokwium końcowego 25 godzin
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu - weryfikacja: test, aktywne uczestnictwo w zajęciach
Efekty umiejętności
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja - weryfikacja - test, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych
metody dydaktyczne – dyskusja - weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Kryteria oceniania:
Wiedza
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi dokonać charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazwać i opisać podstawowych stanowisk psychologii klinicznej dotyczących zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi dokonać charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazwać i opisać podstawowe stanowiska psychologii klinicznej dotyczące zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia (min. 50%)
Ocena 4 (db) – student poprawnie potrafi dokonać charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazwać i opisać podstawowe stanowiska psychologii klinicznej dotyczące zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia (min. 65%)
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie i wyczerpująco dokonuje charakterystyki i zakresu zainteresowań psychologii klinicznej oraz nazywa i opisuje podstawowe stanowiska psychologii klinicznej dotyczące zaburzeń psychicznych, ich występowania, diagnozowania, leczenia (min. 75%).
Umiejętności
Ocena 2 (ndst) – student nie posiada elementarnych umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych.
Ocena 4 (db) – student posiada umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni posiada wysokie umiejętności interpretacji i opisu zaburzeń psychicznych oraz ich źródeł z wykorzystaniem najważniejszych perspektyw psychologicznych, w tym głównych pojęć i modeli myślowych.
Kompetencje społeczne :
Ocena 2 (ndst) – student nie uznaje wartości i potrzeby ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji, student nie rozumie konieczności samorozwoju.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w ograniczony sposób dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju.
Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, poprawnie dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji, oraz rozumie konieczność samorozwoju.
Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje koniecznością przygotowania dodatkowej pracy pisemnej lub odpowiedzią ustną z zakresu tematycznego zajęć;
2. Zaliczenie pisemne na ocenę składające się z 2 części w formie (a) testu wiedzy wielokrotnego wyboru, (b) pytań otwartych dokumentujących umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej
Literatura
K. Klimasiński, Elementy psychopatologii i Psychologii klinicznej Wyd. UJ Kraków 2000. J. Mader, Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi Wyd Śląsk Katowice 2002. C. Suttton, Psychologia dla pracowników socjalnych GWP 2004. B. T. Woronowicz, Bez tajemnic o uzależnieniach i ich leczeniu IPiN Warszawa 2001. B. T. Woronowicz, Alkoholizm jako choroba PARPA Warszawa 1994. H. Baran-Furga, Karina Steinbarth Chmielweska Uzależnienia obraz kliniczny i leczenie wyd. Warszawa 1999 PZWL. ICD 10 Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania Wyd. Vesalius i IPiN Kraków Warszawa 1997. A. Bilikiewicz, Psychiatria podręcznik dla studentów medycyny Wyd PZWL Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: