Personalistyczne podstawy miłości małżeńskiej WSR-NR-Z-PPMM
Szukamy odpowiedzi na pytania: czym jest miłość i jak ją wychować, aby nas uszczęśliwiała? W dzisiejszych czasach bardzo wyranie widać jak się wykorzystuje osoby jako środek do celu, dla zaspokojenia własnych potrzeb, a także dla własnych przyjemności. Jest to niestety bardzo powszechne i przykre zjawisko. Studenci uczą się jak należy traktować drugą osobę i podchodzić do ludzi w sposób osobowy, traktować ich godnie, z szacunkiem, na równi z sobą i przede wszystkim z miłością, ponieważ osoba jest takim dobrem, że właściwe i pełnowartościowe odniesienie do niej stanowi miłość. Należy kochać drugiego nie ze względu na jego przymioty, lecz z takiego względu, że jest.
Treści programowe:
1. Zakochanie
2. Przyjaźń
3. Godność
4. Wzajemność
5. Przyjemność
6. Zharmonizowanie egoizmów
7. Seksualność
8. Zmysłowość i pożądanie
9. Czystość
10. Współżycie seksualne
11. Dar z siebie
12. Miłość
13. Tematy dodatkowe: mind mapping, zarządzanie projektem
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK_1 - student ma podstawową wiedzę z zakresu antropologii osoby i teologii katolickiej na temat człowieka i małżeństwa rozumie zachodzącą interakcję pomiędzy rozumem a wiarą.
EK_2 - zna wybrane koncepcje człowieka w ujeciu filozoficznym, teologicznym, psychologicznym i społecznym co daje teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny
UMIEJETNOŚCI
EK_3 - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
EK_4 - potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji rodziny, proponować działania profilaktyczne i pomocowe
EK_5 - potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych
KOMPETENCJE
EK_6 - posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny;
dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
ECST 4
udział w wykładzie - 18 godzin
przygotowanie do przedmiotu, pisanie referatu i robienie prezentacji multimedialnych - 25 godzin
zapoznanie z podanymi lekturami - 25 godzin
przygotowanie do końcowego egzaminu - 25 godzin
Kryteria oceniania
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane poprzez zastosowanie następujących metod: wykład konwersatoryjny, praca w parach, wykład z prezentacją multimedialną, analiza tekstów, dyskusja; natomiast weryfikowane przez egzamin ustny i projekt przebiegu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
Efekty w obszarze umiejętności i kompetencji społecznych są osiągane poprzez zastosowanie: metody sytuacyjnej, analizy tekstów, dyskusji, aplikacji wiedzy w praktyce poprzez projekt przebiegu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
Weryfikowane przez obserwację aktywności studentów i ocenę projektu przebiegu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
na ocenę 2 - student nie posiada adekwatnej wiedzy ani kompetencji w wymaganym zakresie.
na ocenę 3 - student wykazuje posiadanie wiedzy i kompetencji w wymaganym zakresie na poziomie podstawowym.
na ocenę 4 - student wykazuje posiadanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w omawianym zakresie na poziomie zadowalającym.
na ocenę 5 - student wykazuje posiadanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w omawianym zakresie na poziomie bardzo dobrym.
Prace zaliczeniowe. Test sprawdzający wiedzę. Obecność, aktywność i kreatywność na zajęciach.
Literatura
Wojtyła K., "Miłość i odpowiedzialność", TN KUL, Lublin 2001. Tischner J. , Kłoczowski J. A., "Wobec wartości", wyd. "W drodze", Poznań 2001. Wojtyła K., Problem "uświadomienia" z punktu widzenia teologii, "Ateneum Kapłańskie" 54(1962) t. 64, s. 1-5. Wojtyła K., Zagadnienie katolickiej etyki seksualnej. Refleksje i postulaty, "Roczniki Filozoficzne" 13(1965) z. 2, s. 5-25. Wojtyła K., Miłość a odpowiedzialność, "Ateneum Kapłańskie" 51(1959) t. 59, s. 163-172. Wojtyła K., Instynkt, miłość, małżeństwo, "Tygodnik Powszechny" 8 (1952) nr 42. [lub w: "Aby Chrystus się nami posługiwał", Znak, Kraków 1979, s. 36-50.] Wojtyła K., O znaczeniu miłości oblubieńczej (Na marginesie dyskusji), "Roczniki Filozoficzne" 22(1974) z. 2, s. 162-174. Wojtyła K., Rodzina jako "communio personarum". Próba interpretacji teologicznej, "Ateneum Kapłańskie" 66(1974) t. 83, s. 347-361. Wojtyła K., Rodzicielstwo a "communio personarum", "Ateneum Kapłańskie" 67(1975) t. 84, s. 17-31. Wojtyła K., Do nowożeńców, w: tenże, Kazania 1962-1978, Wydawnictwo Znak, Kraków 1979, s. 446-449. Wojtyła K., Propedeutyka sakramentu małżeństwa. Kryzys instytucji i kryzys sakramentu, "Ateneum Kapłańskie" 50(1958) t. 56, s. 20-33. Wojtyła K., Wychowanie miłości, "Tygodnik Powszechny" 14 (1960) nr 21. [lub w: "Aby Chrystus się nami posługiwał", Znak, Kraków 1979, s. 88-92.]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: