Polityka społeczna i prorodzinna WSR-NR-Z-POLS2
Zdobycie wiedzy w zakresie podstawowych wiadomości o polityce społecznej. Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami polityki społecznej, celami, podmiotami, przedmiotami i adresatami. Celem wykładu jest prezentacja założeń polityki rodzinnej jako programu wspomagania rodziny, uwzględniający ścisłe powiązania między osobą ludzką rodziną społeczeństwem państwem. Polityka rodzinna obejmuje te działania państwa, które ukierunkowane są na dobro i rozwój rodziny. Współczesne dokumenty nauki społecznej Kościoła akcentują uniwersalny i religijny charakter rodziny. Polityka państwa wobec rodziny ma mieć charakter wspomagający, pomocniczy oraz interwencyjny.
Treści programowe:
1.Podstawowe pojęcia polityki społecznej. Nauka o polityce społecznej a dyscypliny pokrewne. Cele, podmioty, przedmioty i adresaci polityki społecznej. Zabezpieczenie społeczne. Dwie przeciwstawne orientacje w polityce społecznej.
2.Zróżnicowanie społeczne. Zróżnicowanie społeczne w skali międzynarodowej. Demograficzne i dochodowe zróżnicowanie społeczeństwa polskiego.
3.Ubóstwo. Kryteria i mierniki ubóstwa. Przyczyny ubóstwa. Ubóstwo w skali międzynarodowej. Ubóstwo w Polsce. Społeczne skutki ubóstwa. Przeciwdziałanie ubóstwu.
4.Bezrobocie. Pojęcie, przyczyny i rozmiary bezrobocia w Polsce. Społeczne i ekonomiczne skutki bezrobocia w Polsce. Przeciwdziałanie bezrobociu.
5.Bezdomność. Rozmiary i przyczyny. Przeciwdziałanie. Społeczne kwestie starości.
6.Pojęcie i zadania polityki rodzinnej.
7.Społeczne i ekonomiczne znaczenie rodziny.
8.Rodzina jako źródło powstawania i rozwoju kapitału ludzkiego.
9.Rodzina źródłem dobrobytu.
10.Rodzina i ekonomia w nauczaniu społecznym Kościoła.
11.Rodzina a polityka państwa rodzina podmiotem troski o dobro wspólne.
12.Podstawy i postulaty polityki społecznej wobec rodziny.
13.Główne założenia polityki prorodzinnej państwa polskiego z 1999.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - student definiuje pojęcie polityki społecznej i identyfikuje jej obszary badawcze. Student potrafi opisać procesy: kulturę, socjalizacje i strukturę społeczna oraz zmiany i procesy w społeczeństwie. Ponadto dokonuje operacjonalizacji problemów rodizny w kontekście polityki społecznej.
EK_2 - student zna elementarna terminologie z polityki rodzinnej oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin. Posiada podstawy teorii w zakresie polityki prorodzinnej w ostatnim dwudziestoleciu.
EK_3 - student posiada elementarna wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach społecznych oraz zachodzących
miedzy nimi relacjach dla działań prorodzinnych.
Umiejętności:
EK_4 - samodzielna wypowiedź studenta oraz percepcja i umiejętność zaimplementowania teorii w praktyce wykorzystując do tego celu opisy poszczególnych rządów w zakresie polityki społecznej.
EK_5 - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych dotyczących funkcjonowania rodziny; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie.
EK_6 - posiada umiejętność opracowywania i wdrażania polityki prorodzinnej w życie społeczne i wychowawcze; potrafi oceniać życie rodziny poprzez znajomość procesów w polityce.
Kompetencje społeczne
EK_7 - student zastosuje uzyskana wiedzę w praktyce . Student wykazuje kreatywność w ogólnej znajomości polityki państwa w zakresie wsparcia rodziny oraz potrafi wskazać na jej blaski i cienie.
EK_8 - docenia znaczenie polityki prorodzinnej dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobyta wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych związanych ze społeczeństwem. Potrafi prowadzić dyskusje w zakresie problemów związanych z rodziną.
ECST 4
udział w wykładzie - 24 godzin
przygotowanie do przedmiotu, pisanie referatum, robienie prezentacji mulitimedialnej - 25 godzin
zapoznanie się z podanymi lekturami - 20 godzin
przygotowanie do egzaminu końcowego - 25 godzin
Kryteria oceniania
EFEKTY WIEDZY (1-2)
metoda dydaktyczna - wykład informacyjny, wykład problemowy, referat, lektura przedmiotu w zakresie omawianej teorii implikowana oceną pracy semestralnej, uczestnictwo w dyskusji
EFEKTY UMIEJĘTNOŚCI (3-4)
metoda dydaktyczna - wykład problemowy, konwersatorium, stosowanie metod dyskusji oraz oceny sytuacji, weryfikacja za pomocą oceny pracy semestralnej oraz przygotowanie
EFEKTY KOMPETENCJI (5)
metoda dydaktyczna - samodzielny rozwój za pomocą lektury przedmiotu, ocena przygotowanej pracy semestralnej w formie problemu, wykład konwersacyjny, opis problemów i sytuacji społecznych .
KRYTERIA OCENIANIA
WIEDZA (EK 1-2)
OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi przedstawić teorii polityki prorodzinnej, nie ma wiedzy co do jej definicji, modeli, celów, funkcji, nie potrafi przedstawić ani tez scharakteryzować problemów rodziny w demograficznym ujęciu oraz scharakteryzować tez rządów po transformacji ustrojowej, które przyczyniły się do trudności bytowania rodziny
OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu zna teorie polityki prorodzinnej, nie w pełni przyswoił wiedzę przedmiotu co do: definicji, celów, funkcji. Wykazuje ograniczony stopień charakteryzowania problemów demograficznych w rodzinie. Tylko w pewnym zakresie analizuje tezy rządów dotyczących funkcjonowania rodziny
OCENA 4 (DB) – student poprawnie przedstawia teorie polityki prorodzinnej, w pewnym stopniu (70%) poznał wiedzę dotyczącą zakresów deskrypcji polityki prorodzinnej. Potrafi scharakteryzować, przynajmniej w znacznej części demograficzne cechy w rodzinie. Poprawnie charakteryzuje treści tez rządowych na rzecz rodziny i polityki prorodzinnej
OCENA 5 (BDB) – student dokładnie przedstawia teorie polityki prorodzinnej, Właściwie (85-90%) poznał wiedzę dotyczącą zakresów deskrypcji polityki prorodzinnej. Potrafi bardzo dobrze scharakteryzować demograficzne cechy w rodzinie. Poprawnie charakteryzuje treści tez rządowych na rzecz rodziny i polityki prorodzinnej oraz odczytuje je i weryfikuje z rzeczywistością.
UMIEJĘTNOŚCI (EK 3-4)
OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu polityki prorodzinnej, nie nabył umiejętności wykorzystania wiedzy do analizy i generowania rozwiązań problemów rodziny, nie potrafi właściwie ocenić polityki rządu na rzecz rodziny, nie posiada umiejętności korzystania z wiedzy dla celów obrony rodziny.
OCENA 3 (DST) - student w ograniczonym stopniu potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu polityki prorodzinnej, nabył niekompletne umiejętności wykorzystania wiedzy do analizy i generowania rozwiązań problemów rodziny, częściowo potrafi właściwie ocenić politykę rządu na rzecz rodziny, wykazuje małe umiejętności korzystania z wiedzy dla celów obrony rodziny.
OCENA 4 (DB) – student poprawnie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu polityki prorodzinnej, potrafi umiejętnie wykorzystać wiedzę do analizy i generowania rozwiązań problemów rodziny, potrafi właściwie ocenić politykę rządu na rzecz rodziny, wykazuje zadowalające umiejętności korzystania z wiedzy dla celów obrony rodziny.
OCENA 5 (BDB) – student w pełni potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu polityki prorodzinnej, potrafi właściwie i odpowiedzialnie oraz umiejętnie wykorzystać wiedzę do analizy i generowania rozwiązań problemów rodziny, potrafi szczegółowo ocenić politykę rządu na rzecz rodziny, całkowicie poprawnie wykazuje umiejętności korzystania z wiedzy dla celów obrony rodziny.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (EK 5)
OCENA 2 (NDST) – student nie uznaje wartości rodziny i potrzeby właściwej polityki prorodzinnej dla jej funkcjonowania, nie docenia roli współpracy rodziny z odpowiednimi dykasteriami politycznymi w Państwie, nie jest kompetentny do aplikacji polityki rodzinnej w środowisku lokalnym.
OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartości rodziny i potrzeby właściwej polityki prorodzinnej dla jej funkcjonowania, w pewnym zakresie docenia rolę współpracy rodziny z odpowiednimi dykasteriami politycznymi w Państwie, nie w pełni zdobył właściwe kompetencje do aplikacji polityki rodzinnej w środowisku lokalnym.
OCENA 4 (DB) – student uznaje wartości rodziny i potrzeby właściwej polityki prorodzinnej dla jej funkcjonowania, docenia rolę współpracy rodziny z odpowiednimi dykasteriami politycznymi w Państwie, zdobył właściwe kompetencje do aplikacji polityki rodzinnej w środowisku lokalnym. angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, włącza się w dyskusje
OCENA 5 (BDB) – student w pełni uznaje wartości rodziny i potrzeby właściwej polityki prorodzinnej dla jej funkcjonowania,w pełni docenia rolę współpracy rodziny z odpowiednimi dykasteriami politycznymi w Państwie, w pełni zdobył właściwe kompetencje do aplikacji polityki rodzinnej w środowisku lokalnym. bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, podejmuje dyskusje
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione (L-4)
2. Kolokwium ustne, po wyłożeniu części materiału
3. Przygotowanie przez studenta samodzielnej pracy zaliczeniowej na podany lub wybrany temat
4. Aktywny udział w zajęciach
5. Egzamin końcowy
Literatura
B. Balcerzak-Paradowska, Polityka rodzinna w krajach wspólnoty Europejskiej i jej uwarunkowania, cz. I., IPiSS, Warszawa 1993. B. Balcerzak-Paradowska, Rola państwa w kształtowaniu polityki rodzinnej w Polsce w okresie transformacji¸ w: D. Graniewska, Sytuacja rodzin i polityka rodzinna w Polsce. Uwarunkowania demograficzne i społeczne, RRL, IPiSS, Warszawa 2004, s. 35-41. Program polityki prorodzinnej, Pełnomocnik rządu ds. rodziny, Warszawa 1999. G. Becker, Rodzina jako podstawowa jednostka gospodarcza, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 1-2, s. 39-46. G. Becker, Znaczenie kapitału ludzkiego, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 1-2, s. 51-57. L. Dyczewski, Podstawy i postulaty polityki społecznej wobec rodziny, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 3, s. 311-326. G.-F. Dumond, Ekonomia, dobro wspólne i rodzina, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 1-2, s. 209-225. J.-D. Lecaillon, Rodzina źródłem dobrobytu, Warszawa 2004. W. M. Murphy, Rodzina i ekonomia w nauczaniu społecznym Kościoła, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 1-2, s. 171-189.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: