Podstawy moralności WSR-NR-Z-PM
Student, uczestnicząc w wykładach z niniejszego przedmiotu, ma możliwość poznania wiedzy i wyrobienia u siebie umiejętności i kompetencji w zakresie: analizy podstawowych pojęć moralnych (ze szczególnym uwzględnieniem dobra małżeństwa i rodziny), znajdowania żródeł wiedzy o moralności, rozpoznawania w praktyce zła i dobra moralnego.
Treści merytoryczne:
1. Wprowadzenie: podstawowe pojęcia z moralności. Problemy metodologiczne we współczesnej refleksji o dobru i złu moralnym.
2. Źródła chrześcijańskiej refleksji moralnej cz. I: rozum i doświadczenie (etyka).
3. Źródła chrześcijańskiej refleksji moralnej cz. II: Objawienie - teologia.
4. Osoba jako podmiot działania moralnego. Moralność czynu ludzkiego. Ograniczenia w wykonaniu czynu ludzkiego.
5. Sprawności moralne (cnoty kardynalne) w kształceniu charakteru człowieka (rodzica).
6. Treść prawa naturalnego a prawa człowieka.
7. Prawo moralne (wieczne, kościelne, ewangeliczne itp.) a prawo stanowione (cywilne).
8. Istota, podział i funkcje sumienia (wolność sumienia i jej prawa).
9. Formacja sumienia katolickiego (etyczna wrażliwość rodzicielska): obiekcja sumienia.
10. Zło etyczne a grzech. Przyczyny zaniku poczucia grzechu (z uwzględnieniem problematyki małżeństwa i rodziny).
11. Grzech indywidualny i społeczne struktury zła (zło wykroczeń przeciwko życiu ludzkiemu; bioetyka).
12. Cnoty teologalne w kształtowaniu charakteru człowieka (rodzica itp.)
13. Charyzmaty, łaska, sakramenty i inne dary a osobowość (rodzicielska).
14. Kryzys moralny i jego źródła. Wykroczenia w zakresie seksualnym i tożsamościowym osoby ludzkiej.
15. Podsumowanie i streszczenie zdobytych treści.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student: ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w życiu małżeńsko-rodzinnym i społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony zdrowia i życia ludzkiego.
Umiejętności:
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie.
Kompetencje społeczne:
Posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny, moralny i profesjonalny, przy identyfikowaniu i rozstrzyganiu dylematów związanych z wykonywaniem zawodu.
ECTS: 4.
a) udział w zajęciach - 18 godzin / 2 punkty.
b) przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 20 godzin / 1 punkt.
c) przygotowanie się do egzaminu, przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 20 godzin / 1 punkt.
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania:
1. Ocenianie ciągłe; dokonywane jest na bazie podejmowanej dyskusji dydaktycznej ze studentami.
2. Przeprowadzenie egzaminu końcowego ustnego.
Kryterium procentowe oceny:
30 % oceny: esej merytoryczny i formalny.
30% oceny: aktywność na zajęciach.
40% oceny: zdanie egzaminu.
Stopniowanie oceny:
Na ocenę 2 - student nie chodził na zajęcia; nie zaliczył egzaminu, nie napisał eseju (referatu).
Na ocenę 3 - student chodził na zajęcia; wykazał wiedzę na egzaminie z wymaganej problematyki, napisał poprawnie esej i przedstawił go do oceny na e-lerningu.
Na ocenę 4 - student aktywnie uczestniczył w zajęciach, wykazał się dobrym poziomem wiedzy na egzaminie końcowym, napisał poprawnie wymagane eseje.
Na ocenę 5 - student był aktywny na zajęciach, wykazał bardzo dobry poziom wiedzy na egzaminie końcowym, napisał poprawnie eseje, wykazując swoją wrażliwość etyczną w wymaganej problematyce.
Literatura
1. Jan Paweł II, Reconciliatio et paenitentia, Rzym 1984;
2. Jan Paweł II, Veritatis splendor, Rzym 1993;
3. Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994;
4. B. Jurczyk, red., Veritatis splendor. Przesłanie moralne Kościoła. Materiały z sympozjum. KUL 1993, Lublin 1994;
5. E. Janiak, red., W prawdzie ku wolności. W kręgu encykliki Veritatis splendor, Wrocław 1994;
6. K. Demmer, Wprowadzenie do teologii moralnej, Kraków 1996; 7. Pinckaers, Źródła moralności chrześcijańskiej. Jej metoda, treść, historia, Poznań 1994;
8. J. Nagórny - A. Derdziuk, Tożsamość i metodyka nauczania teologii moralnej, Lublin 1997;
9. S. Olejnik, Dar. Wezwanie. Odpowiedź. Teologia moralna, t. 1-3, Warszawa 1988;
10. Tenże, Teologia moralna fundamentalna, Włocławek 1998;
11. I. Mroczkowski, Zło i grzech. Studium filozoficzno-teologiczne, Lublin 2002;
12. T. Ślipko, Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002;
13. L. P. Pervin, Psychologia osobowości, Gdańsk 2002.
14. Franciszek, Adhortacja Amoris laetitia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: