Profilaktyka rodzinna WSR-NR-Z-PFR
Profilaktyka - jest to nauka zajmująca się niepożądanym zachowaniom wychowanków.
Profilaktyka uzależnień - dotyczy sposobów zapobiegania różnego rodzaju uzależnień tj.: alkoholizm, narkomania, uzależnienie od Internetu, gier komputerowych, telefonów komórkowych, przemocy, agresji itp.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
EK_1 - student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę odnośnie różnych środowisk wychowawczych ich specyfice a także procesach w nich zachodzących.
EK_2 - rozumie zasady i normy etyczne w pracy wychowawczej , resocjalizacyjnej oraz terapeutycznej.
Umiejętności
EK_3 - ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, wyszukiwania, przetwarzania informacji na temat działań profilaktyczno-terapeutycznych przy użyciu różnych źródeł.
EK_4 - potrafi określić rolę konkretnych instytucji i osób w procesie profilaktycznym i terapeutycznym.
Kompetencje społeczne
EK_5 - student jest otwarty na akceptowanie człowieka, przy jednoczesnym podejmowaniu działań ukierunkowanych na stosowania zasady indywidualizacji w pracy wychowawczej i terapeutycznej.
ECTS:
a) udział w zajęciach - 12 godzin
b) przygotowanie referatu, eseju - 45 godzin
Kryteria oceniania
Wiedza
na zaliczenie student posiada wiedzę o środowiskach wychowawczych ich specyfice i procesach w nich zachodzących w tym oddziaływań terapeutycznych wobec osób uzależnionych.
Umiejętności
na zaliczenie student potrafi całkowicie poprawnie analizować, diagnozować, przetwarzać informacje odnośnie działań profilaktyczno-erapeutycznych przy użyciu różnych źródeł, określić rolę konkretnych instytucji i osób w procesie profilaktyczno-terapeutycznym oraz pracować w zespole i przyjąć rolę lidera
Kompetencje
student w pełni jest kompetentny, gdy potrafi prawidłowo i kompleksowo otworzyć się na drugiego człowieka, przy jednoczesnym podejmowaniu działań ukierunkowanych na stosowanie zasady indywidualizacji w praktyce wychowawczej i terapeutycznej.
Na zaliczenie przedmiotu składa się:
1. opanowanie materiału nauczania oraz praca własna studenta,
2. obecność na zajęciach.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
Podstawowa
Ceremak T, Czas uzdrowić swoje ciało, Warszawa 1996; Gaś Z., Profilaktyka uzależnień, Warszawa 1993; Cekiera. Cz., Psychoprofilakyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionych, Lublin 1998; Cekiera Cz., Toksykomania: narkomania, lekomania, alkoholizm, nikotynizm, Warszawa 1995; Cierpiałkowska. L, Ziarko M., Psychologia uzależnień-alkoholizm, Warszawa 2010; Cierpiałkowska L., Oblicza współczesnych uzależnień, Poznań; B. Kałdon., Profilaktyka alkoholowa w szkole, Stalowa Wola 2003; Kałdon B.,Pedagog szkolny wobec narkotyzowania się młodzieży szkół ponadgimnazjalnych, Częstochowa 2008.
Uzupełniająca
Brown. St., Leczenie alkoholików Warszawa 1990; Pstrąg. D; Wybrane zagadnienia z profilaktyki uzależnień, Rzeszów 2000; Strojnowski. J, Warszawa Warszawa 1985.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: