Pedagogika społeczna rodziny WSR-NR-Z-PES
Treści merytoryczne:
1.Geneza, rozwój, przedmiot i zadania pedagogiki społecznej.
2.Specyfika środowiska wychowawczego i jego główne komponenty.
3.Znaczenie rodziny dla jednostki i społeczeństwa w świecie współczesnym.
4.Struktura, funkcje i przemiany środowiska lokalnego.
5..Środowisko wychowawcze szkoły.
6.Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze.
7.Specyfika organizacji i stowarzyszeń społecznych jako środowisk wychowawczych.
8.Kategoria działania społecznego w pedagogice społecznej i specyfika działania pedagoga społecznego
9.Pedagogika społeczna wobec kryzysu świata wartości, więzi i instytucji oraz polityki społecznej.
10.Wybrane kwestie społeczne a praktyka działania społecznego (ubóstwo, bezrobocie, bezdomność i agresja).
Metody oceny: zaliczenie ustne
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - ma poznanie uwarunkowań rozwoju człowieka tkwiącym w środowisku: kulturowym, przyrodniczym i społecznym.
EK_2 - ma wiedzę do opisu środowiska lokalnego, jego historii, przyrody, kultury i życia społecznego.
EK_3 - ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących
Umiejętności:
EK_4 - potrafi posługiwaćsię metodami pracy pedagogiki społecznej jako nauki stosowanej.
EK_5 - potrafi umiejętne prezentować zagadnienia pedagogiki społecznej dotyczące wychowania środowiskowego - publicznie we współpracy i małej grupie studenckiej.
EK_6 - potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
Kompetencje:
EK_7 - docenia znaczenie treści metod pracy pedagogiki społecznej zastosowanej do ulepszania środowiska wychowawczego.
EK_8 - odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zmiany społecznej w środowisku, otwarty jest na dialog społeczny.
ECTS:
a) udział w zajęciach - 9 godzin
b) przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 20 godzin
c) przygotowanie się do kolokwium przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 25 godzin
d) zaliczenie materiału poprzez końcowe kolokwium - 2 godziny
Kryteria oceniania
Wiedza:
student ma poznanie uwarunkowań rozwoju człowieka tkwiącym w środowisku: kulturowym, przyrodniczym i społecznym, ma wiedzę do opisu środowiska lokalnego, jego historii, przyrody, kultury i życia społecznego, ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących
Umiejętności:
student potrafi posługiwaćsię metodami pracy pedagogiki społecznej jako nauki stosowanej, potrafi umiejętne prezentować zagadnienia pedagogiki społecznej dotyczące wychowania środowiskowego - publicznie we współpracy i małej grupie studenckiej, potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
Kompetencje:
student docenia znaczenie treści metod pracy pedagogiki społecznej zastosowanej do ulepszania środowiska wychowawczego, odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zmiany społecznej w środowisku, otwarty jest na dialog społeczny.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja - praca semestralna, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
Pedagogika, t. 1-3, red. B. Śliwerski, Gdańsk 2006.
E. Marynowicz-Hetka, Pedagogika społeczna, t.1,2, Warszawa 2006.
Pedagogika społeczna, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995.
K-J. Tillman, Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja,
upodmiotowienie, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: