Metody rozpoznawania płodności - kurs dla nauczycieli WSR-NR-Z-MPR3
Celem jest zdobycie umiejętności nauczania rozpoznawania płodności w cyklach podstawowych, po porodzie, w okresie premenopauzy i po odstawieniu środków hormonalnych (tzw. antykoncepcyjnych). Poznaje mechanizmy działania środków i metod antykoncepcyjnych i wczesnoporonnych oraz skutków ich działania.
Treści programowe:
1.Historia metod planowania rodziny.
2.Istota naturalnego planowania rodziny.
3.Anatomia, fizjologia i endokrynologia układu płciowego mężczyzny i kobiety.
4.Wskaźniki płodności w cyklu miesiączkowym.
5.Diagnostyka cyklu.
6.Przegląd metod naturalnego planowania rodziny.
7.Nieekologiczne metody planowania rodziny mechanizm działania, szkodliwość.
8.Problematyka aborcji.
9.Obniżona płodność, niepłodność.
10.Rozwój dziecka w okresie prenatalnym, ciąża, poród, karmienie piersią.
11.Naturalne planowanie rodziny po porodzie, w okresie premenopauzy, po odstawieniu środków hormonalnych.
12.Nowe technologie wspomagające naturalne planowanie rodziny.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 – posiada podstawową znajomość budowy i funkcji układu rozrodczego człowieka, zna sposób diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety
EK 2 – student zna objawy i przyczyny wybranych zaburzeń zdrowia prokreacyjnego i potrafi je zdiagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu
EK 3 – student posiada podstawową wiedzę na temat zasad i norm etycznych szczególnie w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia
Umiejętności:
EK 4 – student potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji rodziny, proponować działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny
EK 5 – student potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny
EK 6 – student posiada umiejętność towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności
Kompetencje społeczne:
EK 7 –student jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego.
EK 8 – student posiada głębokie przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem
EK 9 – student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
ECTS 4
udział w zajęciach - 30 godzin
lektura obowiązkowa i przygotowanie do interpretacji kart na poszczególne zajęcia - 50 godzin
przygotowanie do egzaminu - 25 godzin
egzamin - 6 godzin
Kryteria oceniania
Wiedza :
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować budowy i funkcji układu rozrodczego człowieka, nie zna sposobu diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety; nie potrafi diagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybranych zaburzeń zdrowia prokreacyjnego; nie posiada podstawowej wiedzy na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje budowę i funkcje układu rozrodczego człowieka, w ograniczonym stopniu zna sposób diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety; w ograniczonym stopniu potrafi diagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybrane zaburzenia zdrowia prokreacyjnego; posiada w ograniczonym stopniu wiedzę na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia
Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje budowę i funkcje układu rozrodczego człowieka, zna sposób diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety; potrafi diagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybrane zaburzenia zdrowia prokreacyjnego; posiada wiedzę na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje budowę i funkcje układu rozrodczego człowieka, posiada doskonałą znajomość sposobu diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety oraz diagnozowania w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybranych zaburzeń zdrowia prokreacyjnego; posiada bardzo dobrą wiedzę na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia.
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi proponować rodzinie działań profilaktycznych i pomocowych w zakresie planowania rodziny, nie potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz nie posiada umiejętności nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi proponować rodzinie działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny, w ograniczonym stopniu potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz posiada słabą umiejętność nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności
Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie proponować rodzinie działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny, poprawnie potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz posiada dobrą umiejętność nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności
Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi proponować rodzinie działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny, znakomicie potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz posiada bardzo dobrą umiejętność nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności
Kompetencje społeczne:
Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności ciągłego doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego, posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się brakiem odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności ciągłego doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego oraz konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się ograniczoną odpowiedzialnością za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki;
Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego oraz konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się odpowiedzialnością za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego oraz konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się odpowiedzialnością za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.
Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje zwiększeniem ilości pytań na teście końcowym;
3. zaliczenie pisemnego testu.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, test
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
Naturalne planowanie rodziny. Podręcznik dla nauczycieli naturalnego planowania rodziny, red. M. Troszyński, Warszawa 2005. J. Rötzer, Sztuka planowania rodziny, Warszawa 2005. J. Rötzer, Ja i mój cykl, Warszawa 2007. Płodność i planowanie rodziny, red. Z. Szymański, Szczecin 2004. T. Kramerek, Naturalne planowanie rodziny i jego biologiczne uwarunkowania, Poznań 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: