Metody rozpoznawania płodności - metoda Rötzera WSR-NR-Z-MPR1
Zakres tematów:
1. Karta obserwacji i znaki umowne stosowane na kartach obserwacji
2. Okres niepłodności przed owulacją
3. Wskaźniki płodności, okres okołoowulacyjny
4. Określanie okresu niepłodności poowulacyjnej
5. Interpretacja kart obserwacji przy cyklach regularnych i nieregularnych
6. Interpretacja kart obserwacji po odstawieniu pigułki hormonalnej
7. Interpretacja kart obserwacji po porodzie
8. Interpretacja kart obserwacji w premenopauzie
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 – posiada podstawową znajomość budowy i funkcji układu rozrodczego człowieka, zna sposób diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety
EK 2 – student zna objawy i przyczyny wybranych zaburzeń zdrowia prokreacyjnego i potrafi je zdiagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu
EK 3 – student posiada podstawową wiedzę na temat zasad i norm etycznych szczególnie w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia
Umiejętności:
EK 4 – student potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji rodziny, proponować działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny
EK 5 – student potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny
EK 6 – student posiada umiejętność towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności
Kompetencje społeczne:
EK 7 – student jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego.
EK 8 – student posiada głębokie przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem
EK 9 – student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
ECTS:
Udział w zajęciach - 18 godz.
Lektura literatury przedmiotu - 55 godz.
Przygotowanie do zaliczenia - 45 godz.
Liczba ECTS: 6
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-3):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować budowy i funkcji układu rozrodczego człowieka, nie zna sposobu diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety; nie potrafi diagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybranych zaburzeń zdrowia prokreacyjnego; nie posiada podstawowej wiedzy na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje budowę i funkcje układu rozrodczego człowieka, w ograniczonym stopniu zna sposób diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety; w ograniczonym stopniu potrafi diagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybrane zaburzenia zdrowia prokreacyjnego; posiada w ograniczonym stopniu wiedzę na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia
Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje budowę i funkcje układu rozrodczego człowieka, zna sposób diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety; potrafi diagnozować w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybrane zaburzenia zdrowia prokreacyjnego; posiada wiedzę na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje budowę i funkcje układu rozrodczego człowieka, posiada doskonałą znajomość sposobu diagnozowania okresów płodności i niepłodności w cyklach miesiączkowych w różnych sytuacjach i okresach życia kobiety oraz diagnozowania w oparciu o kartę obserwacji cyklu wybranych zaburzeń zdrowia prokreacyjnego; posiada bardzo dobrą wiedzę na temat zasad i norm etycznych w odniesieniu do zdrowia prokreacyjnego i ochrony ludzkiego życia.
Umiejętności (EK 4-6):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi proponować rodzinie działań profilaktycznych i pomocowych w zakresie planowania rodziny, nie potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz nie posiada umiejętności nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi proponować rodzinie działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny, w ograniczonym stopniu potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz posiada słabą umiejętność nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności
Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie proponować rodzinie działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny, poprawnie potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz posiada dobrą umiejętność nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności
Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi proponować rodzinie działania profilaktyczne i pomocowe w zakresie planowania rodziny, znakomicie potrafi posługiwać się normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań problemów małżeńskich w zakresie planowania rodziny oraz posiada bardzo dobrą umiejętność nauczania małżonków metod rozpoznawania płodności
Kompetencje społeczne (EK 7-8):
Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności ciągłego doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego, posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się brakiem odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności ciągłego doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego oraz konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się ograniczoną odpowiedzialnością za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki;
Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego oraz konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się odpowiedzialnością za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego oraz konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem, a także odznacza się odpowiedzialnością za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki.
Do zaliczenia przedmiotu wymagane są:
1. Obecność - dopuszczalna 1 nieusprawiedliwiona nieobecność
2. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie obowiązkowej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia
3. Aktywny udział w zajęciach
4. Zaliczenie pisemne
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, zaliczenie pisemne
Efekty umiejętności (EK 3-4):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
1. J. Rötzer, Sztuka planowania rodziny, Warszawa 2005.
2. J. Roetzer, Ja i mój cykl, Warszawa 2007.
3. E. Wójcik, Naturalne planowanie rodziny. Objawowo-termiczna metoda rozpoznawania płodności wg prof. J. Roetzera, Warszawa 2014.
4. Karty ćwiczeń na kurs dla nauczycieli, Warszawa 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: