Metodyka opracowywania i zarządzania projektami WSR-NR-Z-MOP
Treści programowe:
Inicjowanie i przygotowanie założeń projektu. Idea i zasadność potrzeb realizacji projektu.
Charakterystyka i właściwości działań projektowych: zakładane cele i sposoby realizacji projektu; odbiorcy i interesariusze.
Przygotowanie projektu: harmonogram i możliwości jego realizacji.
Budżet: przygotowanie planów finansowych, rodzaje kosztów w projektach, możliwości finansowania.
Ryzyko w projektach: zasady i strategie zarządzania ryzykiem.
Realizacja projektu: poprawność metodologiczna, rzetelność, praca zespołowa.
Monitoring i kontrola prac, ewaluacja.
Promocja i upowszechnienie wyników projektu.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK_1 - Ma elementarną wiedzę o sposobie projektowania działań, w szczególności diagnozy problemów i metod ich rozwiązywania;
EK_2 - Ma elementarną wiedzę o zasadach zarządzania działaniami projektowymi;
UMIEJĘTNOŚCI:
EK_3 - Potrafi analizować i interpretować różne zjawiska społeczne;
EK_4 - Posiada umiejętność wspierania rodziny w sytuacjach trudnych - w pracy socjalnej metodami projektowymi;
EK_5 - Umie pracować w zespole, przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizacje celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w służbie małżeństwu i rodzinie.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
EK_6 - Ma świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą małżeństwu i rodzinie i potrafi w niej współdziałać w zakresie pracy socjalnej metodą projektową;
EK_7 - Docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie;
EK_8 - Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie - w zakresie pracy metodą projektową na rzecz tworzenia optymalnych rozwiązań dla problemów rodzin.
ECTS
udział w zajęciach - 14 godzin
lektura literatury przedmiotu - 25 godzin
przygotowanie projektu - 60 godzin
LICZBA ECTS 4
Kryteria oceniania
WIEDZA
Student ma elementarną wiedzę o sposobie projektowania działań, w szczególności diagnozy problemów i metod ich rozwiązywania; ma elementarną wiedzę o zasadach zarządzania działaniami projektowymi;
UMIEJĘTNOŚCI:
Student potrafi analizować i interpretować różne zjawiska społeczne; posiada umiejętność wspierania rodziny w sytuacjach trudnych - w pracy socjalnej metodami projektowymi; umie pracować w zespole, przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizacje celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w służbie małżeństwu i rodzinie.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student ma świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą małżeństwu i rodzinie i potrafi w niej współdziałać w zakresie pracy socjalnej metoda projektową; docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie - w zakresie pracy metodą projektową na rzecz tworzenia optymalnych rozwiązań dla problemów rodzin.
Do zaliczenia przedmiotu wymagane są:
1. Obecność - dopuszczalna 1 nieusprawiedliwiona nieobecność
2. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanych tekstów oraz zapoznanie się z zadanymi materiałami; zaprojektowanie i opracowanie oraz zaprezentowanie autorskiego projektu badawczego
3. Aktywny udział w zajęciach
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu.
Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach.
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny.
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów.
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja.
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (b.d.), Ewaluacja w projektach. Podręcznik dla wnioskodawców. Program Leonardo da Vinci.
Lewis J. P. (2005), Podstawy zarządzania projektami. One Press, Gliwice.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (2006), Podręcznik zarządzania projektami miękkimi w kontekście Europejskiego Funduszu Społecznego.
OGC (2009), Prince2™ – skuteczne zarządzanie projektami.
Trocki, M.; Grucza, B. (2007) Zarządzanie projektem europejskim. PWE, Warszawa.
Wysocki, R.K; McGary, R. (2005), Efektywne zarządzanie projektami. One Press, Gliwice.
Zaleśkiewicz, T. (2005) Przyjemność czy konieczność? Psychologia spostrzegania i podejmowania ryzyka, GPW, Gdańsk.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: