Metodologia systemu nauk o rodzinie WSR-NR-Z-MNR
Treści programowe:
1. Podstawy metodologii nauki
2. Klasyfikacje nauk i miejsce w nich nauk o rodzinie
3. Zasada interdyscyplinarności i integralna wizja człowieka w naukach o rodzinie
4. Nauki społeczne i ich paradygmaty w strukturze nauk o rodzinie
5. Nauki psychologiczne i ich paradygmaty w strukturze nauk o rodzinie
6. Nauki filozoficzne i ich paradygmaty w strukturze nauk o rodzinie
7. Nauki teologiczne w strukturze nauk o rodzinie
8. Identyfikacja małżeństwa i rodziny w ujęciu interdyscyplinarnym
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 student zna terminologię używaną w metodologii nauk o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych,
EK_2 student rozumie zasadę interdyscyplinarności oraz problemy związane z jej stosowaniem
EK_3 student charakteryzuje podstawowe niespójności paradygmatów dyscyplin składowych dla nauk o rodzinie
Umiejętności:
EK_4 student potrafi zidentyfikować niespójne paradygmaty w strukturze nauk o rodzinie
EK_5 student potrafi w sposób poprawny metodologicznie organizować własną pracę naukową
Kompetencje:
EK_6 student jest wrażliwy na problemy antropologicznych założeń filozoficznych, stojących u podstaw różnych koncepcji rodziny
EK_7 student stosuje zasadę interdyscyplinarności w swojej pracy intelektualnej
ECTS:
Udział w zajęciach - 12 godzin
Przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 30 godzin
Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 15 godzin
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Wiedza (EK 1-3):
Ocena 2 (ndst) – student nie zna terminologii używanej w metodologii nauk o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; nie rozumie zasady interdyscyplinarności oraz problemów związanych z jej stosowaniem; nie potrafi scharakteryzować podstawowych niespójności paradygmatów dyscyplin składowych dla nauk o rodzinie. Z testu końcowego uzyskuje mniej niż 50% punktów.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu zna terminologię używaną w metodologii nauk o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; częściowo rozumie zasadę interdyscyplinarności oraz problemy związane z jej stosowaniem; fragmentarycznie charakteryzuje podstawowe niespójności paradygmatów dyscyplin składowych dla nauk o rodzinie.
Ocena 4 (db) – student w większości zna terminologię używaną w metodologii nauk o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; prawidłowo rozumie zasadę interdyscyplinarności oraz problemy związane z jej stosowaniem; poprawnie charakteryzuje podstawowe niespójności paradygmatów dyscyplin składowych dla nauk o rodzinie.
Ocena 5 (bdb) – student zna terminologię używaną w metodologii nauk o rodzinie oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; wyczerpująco rozumie zasadę interdyscyplinarności oraz problemy związane z jej stosowaniem; szczegółowo charakteryzuje podstawowe niespójności paradygmatów dyscyplin składowych dla nauk o rodzinie.
Umiejętności (EK 4-5):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi zidentyfikować niespójnych paradygmatów w strukturze nauk o rodzinie oraz nie umie w sposób poprawny metodologicznie zorganizować własnej pracy naukowej.
Ocena 3 (dst) – student częściowo poprawnie potrafi zidentyfikować niespójne paradygmaty w strukturze nauk o rodzinie oraz umie w ograniczonym stopniu poprawnie metodologicznie zorganizować własną pracę naukową.
Ocena 4 (db) – student zasadniczo prawidłowo potrafi zidentyfikować niespójne paradygmaty w strukturze nauk o rodzinie oraz umie w sposób ogólnie poprawny metodologicznie zorganizować własną pracę naukową.
Ocena 5 (bdb) – student potrafi zidentyfikować niespójne paradygmaty w strukturze nauk o rodzinie oraz umie w sposób poprawny metodologicznie zorganizować własną pracę naukową.
Kompetencje społeczne (EK 6-7):
Ocena 2 (ndst) – student ignoruje problemy antropologicznych założeń filozoficznych, stojących u podstaw różnych koncepcji rodziny oraz pomija zasadę interdyscyplinarności w swojej pracy intelektualnej.
Ocena 3 (dst) – student jest w ograniczonym stopniu wrażliwy na problemy antropologicznych założeń filozoficznych, stojących u podstaw różnych koncepcji rodziny oraz częściowo stosuje zasadę interdyscyplinarności w swojej pracy intelektualnej.
Ocena 4 (db) – student jest zasadniczo wrażliwy na problemy antropologicznych założeń filozoficznych, stojących u podstaw różnych koncepcji rodziny i przeważnie poprawnie stosuje zasadę interdyscyplinarności w swojej pracy intelektualnej.
Zaliczenie – student jest wrażliwy na problemy antropologicznych założeń filozoficznych, stojących u podstaw różnych koncepcji rodziny oraz konsekwentnie stosuje zasadę interdyscyplinarności w swojej pracy intelektualnej.
Wymogi zaliczenia:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; więcej nieobecności skutkuje dodatkowym zadaniem;
2. terminowe zaliczenie wszystkich zadań na e-learningu (opóźnienia skutkują obniżaniem oceny o pół stopnia);
3. opracowanie jednego deskryptora dotyczącego przygotowywanej pracy magisterskiej;
Metody realizacji i weryfikacji efektów kształcenia:
Efekty wiedzy:
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, wykład problemowy, analiza przypadku, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja – ocena aktywności studenta w czasie zajęć, ocena pracy własnej na zajęciach.
Efekty umiejętności:
metoda dydaktyczna – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metody problemowe, analiza przypadku
weryfikacja – ocena aktywności studenta w czasie zajęć, ocena pracy własnej na zajęciach.
Efekty kompetencji społecznych:
metoda dydaktyczna – dyskusja problemowa, analiza tekstu
weryfikacja – obserwacja pracy studenta, ocena aktywności i postawy studenta w czasie zajęć, ocena argumentacji poglądów i postaw podczas zajęć.
Literatura
S. Kamiński, Nauka i Metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin 1998.
T. Kotarbiński, Traktat o dobrej robocie, Warszawa 1955.
J. Szymczak, Definicje rodziny, "Studia nad Rodziną" 2002 R. 6, nr 2(11), s. 151-165.
T. Mazan, Podstawowe problemy metodologiczne nauk o rodzinie, „Roczniki nauk o rodzinie” t. 4 (63) 2013.
T. Mazan, Przedmiot formalny nauk o rodzinie w ujęciu interdyscyplinarnym, „Studia nad rodziną” 30-31/2012.
F.S. Piętka, Z problematyki unifikacji nauk, "Lignum Vitae" 1 (2000).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: