Historia wychowania w rodzinie WSR-NR-Z-HWR
Treści programowe:
1.Trwałe wartości wychowania w starożytności.
2. Narodziny i rozwój pedagogiki nowożytnej.
3. Systemy pedagogiczne XIX i XX wieku.
4. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w nauczaniu Kościoła.
5. Dziecko w Biblii.
6. Rodzina w starożytnym Rzymie.
7. Poglądy Plutarcha na role ojca w rodzinie.
8. Rola rodziny w wychowaniu dzieci na podstawie poglądów pedagogicznych ks. Antoniego Popławskiego.
9. Wpływ rodziny na wychowanie dzieci w świetle poglądów pedagogicznych ks. Stanisława Staszica.
10. Tradycje rodzinne w polskim wychowaniu szlacheckim (XVI i XVII wiek).
11. Wychowanie dzieci w polskiej rodzinie ziemiańskiej w XIX wieku.
12. Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej.
13. Wychowawcza rola rodziny w poglądach reprezentantów pedagogiki narodowej w Drugiej Rzeczypospolitej.
14. Współpraca rodziców z nauczycielami w teorii i praktyce w świetle prac pedagogów okresu Drugiej Rzeczypospolitej.
15. Próba rekompensaty braku rodziny w systemie Kazimierza Jeżewskiego.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - Student zna filozoficzne, społeczno-kulturowe i historyczne podstawy teorii wychowania.
EK_2 - Opisuje teoretyczne podstawy dotyczące wychowania i prezentuje uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych.
Umiejętności:
EK_3 - student potrafi dokonać analizy relacji między róznymi formami wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi;
EK_4 - wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu historii wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych.
Kompetencje:
EK_5 - uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w pracy pedagoga i doradcy.
EK_6 - Uwzględnia znaczenie wiedzy interdyscyplinarnej w wyjaśnianiu i opisywaniu wychowania i edukacji dziecka
ECTS: 4
a) wysłuchanie wykładu - 18 godzin
b) przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 60 godzin
c) zaliczenie materiału poprzez końcowe kolokwium (przygotowanie się 30 godz.)
Kryteria oceniania
Wiedza:
Student zna filozoficzne, społeczno-kulturowe i historyczne podstawy teorii wychowania; Opisuje teoretyczne podstawy dotyczące wychowania i prezentuje uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych.
Umiejętności:
Student potrafi dokonać analizy relacji między róznymi formami wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu historii wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych.
Kompetencje:
uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w pracy pedagoga i doradcy; uwzględnia znaczenie wiedzy interdyscyplinarnej w wyjaśnianiu i opisywaniu wychowania i edukacji dziecka
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach.
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów.
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
J. Wilk, Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w świetle doktryny wychowawczej Kościoła Katolickiego, w: J. Jundziłł (Red.), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, Bydgoszcz 1994, ss. 137-151; J. Jundziłł (red.), Rodzina w starożytnym Rzymie, Bydgoszcz 1993; K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Bydgoszcz 1995; H. Sławiński, Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2000; K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001; J. Krasuski, Historia wychowania. Zarys syntetyczny, Warszawa 1989; S. Litak, Historia wychowania. Do wielkiej rewolucji francuskiej, Kraków 2004, t.1; J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania. Wiek XIX i XX, Kraków 2005, t. 2; S. I. Możdżeń, Historia wychowania do 1795, Kielce 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: