Etyka powołania małżeńskiego WSR-NR-Z-EPM
Treści programowe:
1.Istota małżeństwa.
2.Błędne koncepcje małżeństwa.
3.Miłość jako kryterium moralnej oceny.
4.Miłość osoby a miłość jako dar osoby dla osoby.
5.Instytucjonalny wymiar małżeństwa.
6.Nierozerwalność małżeństwa.
7.Małżeństwo a rodzicielstwo.
8.Moralna ocena antykoncepcji.
9.Moralna ocena naturalnych metod planowania rodziny.
10.Cudzołóstwo.
11.Aborcja a rodzina.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza: EK_1 - Student orientuje się w zagadnieniach etyki seksualnej, a w szczególności wybranych zagadnieniach etyki małżeńskiej. EK_2 - Zdobywa wiedzę o możliwych ich rozwiązaniach i powodach zaistniałej rozbieżności.
Umiejętności: EK_3 - Student uzyskuje umiejętność dyskutowania i rozwiązania zagadnień z omawianego przedmiotu oraz zdolność w uzgodnieniu własnego życia z proponowanymi rozwiązaniami.
Kompetencje: EK_4 - Student jest wrażliwy w zakresie podejmowanych (tematów) problemów małżeńskich. EK_5 - Posiada świadomość konieczności zaangażaowania się społecznego w omawianym zakresie. EK_6 - Pragnie pogłębiać poznane zagadnienia dla dobra rodziny w Polsce.
ECTS: 4
a) udział w wykładzie - 18 godzin
b) przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami, pisanie prac - 45 godzin
c) zaliczenie materiału poprzez końcowe kolokwium (czas przygotowania się 30 godz.)
Kryteria oceniania
ocena 2: student pokazuje brak podstawowej wiedzy, kompetencji i umiejętności o ludzkiej seksualności w kontekście antropologii teologiczno-moralnej oraz znajomości podstawowych dokumentów odnoszących się do zagadnień przedmiotowych
ocena 3: student posiada podstawową wiedzę o seksualności małżeńskiej w kontekście antropologii teologicznomoralnej oraz znajomość podstawowych dokumentów odnoszących się do zagadnień przedmiotowych
ocena 4: student posiada wiedzę o seksualności małżeńskiej w kontekście antropologii teologicznomoralnej oraz znajomość podstawowych dokumentów odnoszących się do zagadnień przedmiotowych a także posiada umiejętność aplikacji dokumentów Magisterium do sytuacji w ramach oceny poszczególnych czynów i zachowań.
ocena 5: student ma bardzo dobrą znajomość wykładanego materiału oraz biegłość w analizie teologicznomoralnej zachowań małżeńskich w zakresie seksualności, w argumentacji i wnioskowaniu.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
Jan Paweł II, Encyklika Veritatis splendor; K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1982; M. Czachorowski, Wiek rewolucji seksualnej, Warszawa 1999; M. Czachorowski, Ku epoce rodziny, Łomianki 2000; T. Styczeń, Człowiek jako podmiot daru z siebie. Antropologia adhortacji Familiaris consortio, w: tenże, Urodziłeś się, by kochać, Lublin 1993, s. 145-192.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: