Ekonomika życia rodzinnego WSR-NR-Z-EKR
Treści programowe:
1. Rodzina jako podmiot gospodarujący
2. Bezpieczeństwo ekonomiczne rodzin
3. Alokacja konsumpcji w czasie
4. Dobór usług finansowych do potrzeb rodziny
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - Potrafi wskazać makro- i mikroekonomiczne uwarunkowania bezpieczeństwa rodzin
EK_2 - Zna narzędzia stosowane do: analizy i oceny sytuacji ekonomicznej rodzin
EK_3 - Posiada wiedzę na temat instrumentów finansowych odpowiadających na potrzeby rodzin
Umiejętności:
EK_4 - Rozumie związek sytuacji demograficznej z uwarunkowaniami materialnymi życia rodzinnego
EK_5 - Dostrzega zagrożenia związane z polaryzacją w alokacji kosztów i korzyści wychowywania dzieci
EK_6 - Potrafi formułować strategie finansowe rodziny dostosowane do specyfiki i fazy cyklu życia rodziny.
EK_7 - Dostrzega zagrożenia wynikające z nadmiernego zadłużenia rodziny
Kompetencje społeczne
EK_8 - Potrafi formułować podstawowe opinie (sądy) na temat dylematów ekonomicznych rodzin w zmieniającym się otoczeniu
EK_9 - Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę z zakresu ekonomiki życia rodzinnego w drodze studiowania zróżnicowanych materiałów źródłowych
ECTS:
Udział w wykładach - 9 godzin
Przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 15 godzin
Przygotowanie się do egzaminu, przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 25 godzin
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kolokwium końcowe weryfikuje poziom realizacji efektów.
Kryteria oceniania
Przedmiot zakończony jest kolokwium pisemnym składającym się z odpowiedzi na trzy tzw. otwarte pytania z zakresu materiału omawianego na wykładzie lub zawartego w literaturze przedmiotu. Alternatywnie chętni studenci mogą uzyskać zaliczenie przedmiotu na podstawie samodzielnej analizy zadanych zagadnień.
Szczegółowe zasady zaliczenia przedmiotu (z podaniem przykładowych pytań egzaminacyjnych) zostaną omówione na pierwszych zajęciach.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
Literatura podstawowa przedmiotu:
1. Kośny M., Determinanty bezpieczeństwa ekonomicznego rodzin, UE we Wrocławiu, Wrocław 2013
2. Kłopocka A., Popytowe uwarunkowania rozwoju bankowości detalicznej w Polsce w: Współczesna bankowość detaliczna, red. Anna Szelągowska, Cedewu, Warszawa 2010
3. Bogacka-Kisiel E. (red.), Finanse osobiste: zachowania - produkty - strategie, PWN, Warszawa 2012.
Literatura uzupełniająca i inne źródła:
1. Bywalec Cz., Ekonomika i finanse gospodarstw domowych, PWN, Warszawa 2009
2. Warunki życia rodzin w Polsce, GUS, Warszawa 2014
3. Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: