Cywilizacyjna rola rodziny WSR-NR-Z-CRR
Treści programowe:
1.Model rodziny w wybranych cywilizacjach.
2.Rodzina generacyjna jako odniesienie do kształtu rodziny prokreacyjnej.
3.Postawy prokreacyjne w rodzinie.
4.Rodzina jako miejsce kształtowania postaw zdrowotnych.
5.Znaczenie modelu rodziny w aspekcie występowania chorób genetycznych.
6.Zdrowie rodziny: rodzina wobec przewlekle chorych (dzieci i starców).
7.Struktura powszechnej ochrony zdrowia wobec potrzeb rodziny.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA: EK_1 - student zna podstawową terminologię używaną w odniesieniu do współczesnej cywilizacji, EK_2 - ma podstawową więdzę o potrzebie opieki paliatywnej i sposobach jej realizacji w życiu małżeńskim i rodzinnym, EK_3 - posiada niezbęną wiedzę o problemach uzależnień, EK_4 - posiada uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny, ich roli w korzystaniu z dobrodziejstw cywilizacyjnych oraz zagrożeń, które niesie współczesna cywilizacja poprawnemu funkcjonowaniu małżeństwa i rodziny.
UMIEJĘTNOŚCI: EK_5 - student potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; EK_6 - potrafi dokonać analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie, EK_7 - posiada umiejetność w sposób precyzyjny i spójny wypowiadania się w mowie i w piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych dotyczących cywilizacji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: EK_8 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, EK_9 - rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, EK_10 - dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali swoje umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, EK_11 - ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
udział w wykładzie - 9 godzin;
samodzielne przygotowanie się do zaliczenia - 40 godzin;
zaliczenie - 2 godziny;
Łącznie 51 godzin - 2 ECTS.
Kryteria oceniania
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów, a weryfikowane ustnym lub pisemnym zaliczeniem
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami jak: samodzielna lektura tekstów o zjawiskach społecznych, wykład informacyjny, prezentacja, a weryfikowane ustnym lub pisemnym zaliczeniem.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą dyskusji o aktualnych i historycznych problemach cywilizacji chrześcijańskiej, a weryfikacją jest obserwacja pracy i aktywności studentów podczas wykładów, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
F. Koneczny, O ład w historii. Zastosowanie biologii w medycynie a godność osoby ludzkiej red. T. Mazurczak Warszawa PWN 2004. Rozwój biologiczny człowieka Wolański N., Warszawa PWN 2006. Biologia molekularna w medycynie elementy genetyki klinicznej red. Bal J., Warszawa PWN 2006. Fizjologia organizmów z elementami anatomii człowieka Hoser P., Warszaw PWSP 1996. Genetyka Ilustrowany przewodnik Passarge E., Warszawa PZWL 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: