Biomedyczne aspekty rodzicielstwa z elementami seksuologii WSR-NR-Z-BPM
Zakres tematyczny:
Pojęcie płodności. Płodność jako objaw zdrowotny. Uwarunkowania płodności małżeńskiej.
Zdrowie prokreacyjne: przygotowanie do prokreacji.
Opieka prekoncepcyjna.
Zaburzenia płodności męskiej i żeńskiej oraz metody jej protekcji.
Fizjologia ciąży z elementami patofizjologii.
Opieka nad kobietą w ciąży.
Poród, medykalizacja porodu.
Standardy opieki okołoporodowej w Polsce.
Karmienie piersią.
Rodzicielstwo i jego współczesne problemy.
Antykoncepcja, aborcja, metody wspomaganego rozrodu.
Proces seksualizacji dzieci i młodzieży.
Ryzykowne zachowania seksualne.
Uzależnienie od zachowań seksualnych.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 – student posiada pogłębioną wiedzę na temat anatomicznych i fizjologicznych uwarunkowań ludzkiego rodzicielstwa
EK 2 – student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą poczęcia dziecka, ciąży, porodu i karmienia dziecka oraz znaczenia opieki prekoncepcyjnej i zachowań prozdrowotnych
EK 3 – student ma pogłębioną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych odnoszących się do ludzkiej prokreacji oraz ochrony życia ludzkiego
Umiejętności:
EK 4 – student potrafi nazwać i scharakteryzować czynniki warunkujące płodność, poczęcie i narodzenie dziecka oraz towarzyszyć rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej, poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec prokreacji i życia człowieka
EK 5 – student potrafi analizować i przedstawiać podstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz zna podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia
EK 6 – student posiada pogłębioną umiejętność stosowania norm etycznych odnoszących się do ludzkiej prokreacji oraz ochrony życia ludzkiego
Kompetencje społeczne:
EK 7 – student jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego.
EK 8 – student posiada głębokie przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem
EK 9 – student jest świadomy odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia prokreacyjnego i ludzkiego sposobu przekazywania życia
ECTS:
Udział w wykładach: 20 godz.
Przygotowanie do zajęć: 25 godz.
Lektura literatury przedmiotu: 20 godz.
Liczba ECTS: 4
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-3):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować budowy i funkcjonowania układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposobów diagnozowania płodności oraz nie ma wiedzy dotyczącej poczęcia dziecka, ciąży, porodu i karmienia dziecka oraz znaczenia opieki prekoncepcyjnej i zachowań prozdrowotnych, a także norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia ludzkiego
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada w ograniczonym stopniu wiedzę dotyczącą poczęcia dziecka, ciąży, porodu i karmienia dziecka oraz znaczenia opieki prekoncepcyjnej i zachowań prozdrowotnych, a także norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia ludzkiego
Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada w ograniczonym stopniu wiedzę dotyczącą poczęcia dziecka, ciąży, porodu i karmienia dziecka oraz znaczenia opieki prekoncepcyjnej i zachowań prozdrowotnych, a także norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia ludzkiego
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada w ograniczonym stopniu wiedzę dotyczącą poczęcia dziecka, ciąży, porodu i karmienia dziecka oraz znaczenia opieki prekoncepcyjnej i zachowań prozdrowotnych, a także norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia ludzkiego.
Umiejętności (EK 4-6):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi nazwać i scharakteryzować czynników warunkujące płodność oraz towarzyszyć rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej, poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec prokreacji i życia człowieka nie potrafi przedstawiać podstawowych czynników służących zdrowiu prokreacyjnemu oraz nie zna podstawowych sposobów promocji i ochrony tego zdrowia, a także nie potrafi stosować norm etycznych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia ludzkiego
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi nazwać i scharakteryzować czynniki warunkujące płodność oraz towarzyszyć rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej, poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec prokreacji i życia człowieka, w ograniczonym stopniu potrafi przedstawiać podstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także potrafi stosować normy etyczne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia ludzkiego
Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie nazwać i scharakteryzować czynniki warunkujące płodność oraz towarzyszyć rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej, poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec prokreacji i życia człowieka, w ograniczonym stopniu potrafi przedstawiać podstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także potrafi stosować normy etyczne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia ludzkiego
Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi nazwać i scharakteryzować czynniki warunkujące płodność oraz towarzyszyć rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej, poprzez kształtowania prawidłowych postaw wobec prokreacji i życia człowieka, w ograniczonym stopniu potrafi przedstawiać podstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także potrafi stosować normy etyczne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia ludzkiego
Kompetencje społeczne (EK 7-8):
Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego, nie posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem i odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia prokreacyjnego i ludzkiego sposobu przekazywania życia
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego, w ograniczonym stopniu posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem i odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia prokreacyjnego i ludzkiego sposobu przekazywania życia;
Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego, posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem i odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia prokreacyjnego i ludzkiego sposobu przekazywania życia.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem i ochroną życia ludzkiego, posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rodzicielstwem student i odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia prokreacyjnego i ludzkiego sposobu przekazywania życia.
Do zaliczenia przedmiotu wymagane są:
1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie obowiązkowej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia
2. Aktywny udział w zajęciach
3. Zaliczenie egzaminu końcowego (egzamin pisemny)
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach,test
Efekty umiejętności (EK 3-4):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
Literatura:
1. Bręborowicz G., Położnictwo i ginekologia, PZWL, Warszawa 2015
2. Lehmann R., Problemy planowania rodziny. Antykoncepcja i jej skutki, Gdańsk 1994
3. Meissner K., Płciowość i czystość. Z problematyki życia seksualnego, Poznań 2004
4. H. Bartel, Embriologia medyczna, Warszawa 2009
5. W. Fijałkowski, Rodzi się człowiek, Włocławek 2006
6. Speroff L., Fritz M.A. (ed.) Clinical Gynecologic Endocrinology and Infertility. Lippincott Williams&Wilkins, 2005
7. Speroff L., Darney P.D., Antykoncepcja. Wyd. Med Prakt. Kraków 2013
8. J. Reisman, E. Eichel, Kinsey- seks i oszustwo, Warszawa 2002
9. K. Meissner, Człowiek - istota płciowa. O psychologii współżycia małżeńskiego, Poznań 2004
10. M. A. Peeters, Gender - światowa norma polityczna i kulturowa, Warszawa 2013
11. G. Kuby, Rewolucja genderowa. Nowa ideologia seksualności, Kraków 2009
12. M. Jones, Libido dominandi. Seks jako narzędzie kontroli społecznej, Wrocław 2013
13. M. von Gersdorff, Rewolucja seksualna zagraża dzieciom, Kraków 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: