Wybrane zagadnienia z bioetyki WSR-NR-Z-BIO1
Wybrane zagadnienia z bioetyki to przedmiot, który jest refleksją etyczną nad współczesnymi ingerencjami w życie ludzkie. Omawia je od strony zjawiskowej i normatywnej, tj., w zakresie chrześcijańskiej etyki personalistycznej (kontekst: studia nad rodziną, powołanie do życia w małżeństwie i rodzinie).
Treści programowe:
1. Pojęcie bioetyki jako nauki.
2. Aborcja jako zabójstwo osoby nienarodzonej.
3. Klonowanie istoty ludzkiej; zagrożenia dla społeczeństwa.
4. Sztuczne zapłodnienie kobiety; techniki i ocena etyczna.
5. Transplantacje; kryteria śmierci człowieka.
6. Prawo do obiekcji sumienia w demokracji.
7. Pośrednie godzenie w życie ludzkie: narkomania, alkoholizm, nikotynizm, dopalacze.
8. Odpowiedzialność za zdrowie społeczeństwa: bezpieczeństwo żywieniowe; GMO, szczepionki, epidemie, itp.
9. Zło etyczne zabójstwa i samobójstwa.
10. Pojęcie wojny sprawiedliwej a problematyka kary śmierci; misje pokojowe.
11. Współczesne formy eugeniki.
12. Bioetyka ochrony środowiska naturalnego; aktualna problematyka.
13. Pojęcie śmierci a doświadczenia NDE; śmierć kliniczna i jej etyczne konsekwencje.
14. Etapy umierania; ideał dobrego lekarza.
15. Eutanazja; fałszywe oblicze litości.
16. Kolokwium ustne.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - Student zna terminologię używaną w naukach o rodzinie (zna problematykę bioetyczną w zakresie końca życia ludzkiego, tj. umierania) oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych na poziomie rozszerzonym.
Umiejętności:
EK_2 - Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania i oceny zjawisk społecznych (bioetycznych), wyszukiwania i przetwarzania informacji w zakresie ingerencji (medycznych i technicznych) w prawo do życia ludzkiego.
Kompetencje społeczne:
EK_3 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności (w zakresie bioetyki osób starszych). Zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii. Postępuje zgodnie z poznaną doktryną bioetyczną (tj. personalistyczną - chrześcijańską). Jest wrażliwy na potrzebę zbierania informacji na temat negatywnych zjawisk społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów małżeńskich, rodzinnych, bioetycznych.
Udział w wykładzie - 18 godzin: punkty 2.
lektury, eseje i samodzielne przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin; punkty 2.
Łącznie - 4 ECTS.
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania:
1. Ocenianie ciągłe.
2. Kolokwium końcowe ustne.
3. Informacja zwrotna.
4. Dyskusja dydaktyczna.
5. Lektura esejów opublikowanych przez studentów na e-learningu.
Skład procentowy oceny końcowej:
Zaliczone kolokwium: 40%.
Napisane eseje: 30%
Aktywność na zajęciach: 30%.
Stopniowanie oceny:
Na ocenę 2 - student nie chodził na zajęcia, nie zdał kolokwium końcowego, nie napisał żadnego eseju.
Na ocenę 3 - student chodził na zajęcia, zaliczył kolokwium końcowe, napisał poprawnie pod względem merytorycznym i formalnym esej, i przedstawił go na e-laerningu.
Na ocenę 4 - student wykazywał aktywność na wykładach, wykazał na kolokwium ustnym wymaganą wiedzę na poziomie dobrym , napisał dobrze, merytorycznie i formalnie eseje, i przedstawił je do oceny na e-learningu.
Na ocenę 5 - student był bardzo aktywny na zajęciach, wykazał się bardzo dobrym poziomem wiedzy na kolokwium ustnym, napisał eseje i przedstawił je do oceny na e-learningu, wykazał się w nich wrażliwością moralną w wymaganej problematyce.
Efektów kształcenia:
Co do wiedzy: realizacja - wykład informacyjny, indywidualna lektura literatury przedmiotu.
Weryfikacja: kolokwium ustne, dyskusja dydaktyczna.
Efekty umiejętności.
Realizacja: wykład, indywidualna analiza literatury przedmiotu, pisanie esejów.
Weryfikacja: kolokwium ustne, dyskusja dydaktyczna, obserwacja aktywności studentów.
Efekty kompetencji społecznych.
Realizacja: dyskusja, wykład konwersatoryjny.
Weryfikacja: obserwacja pracy i aktywności studentów podczas wykładów, bieżąca informacja zwrotna, lektura esejów.
Literatura
Podstawowa:
1. Biały S., Wybrane zagadnienia z bioetyki, "Episteme" 55 (2006).
Uzupełniająca:
1. Między życiem a śmiercią. Uzależnienia, eutanazja, sytuacje graniczne, red. Bołoz W.- Ryś M., Warszawa 2002;
2. Trevisi E., Coscienza morale e obbedienza civile, Bologna 1993;
3. Góralczyk P., Sens życia sens śmierci, Ząbki 2003;
4. Fenigsen R., Eutanazja. Śmierć z wyboru, Poznań 1997;
5. Łukomski J., Próba zbudowania chrześcijańskiej etyki środowiska naturalnego, Radom 1998;
6. Czachorowski M., Europytania, Lublin 2003;
7. Biały. S., Chrześcijańska sprawiedliwość społeczna kierunkiem dla rozwoju środowiska przyjaznego życiu "Studia Ecologiae et Bioethicae" 2 (2004) s. 595- 616;
8. Transplantologia kliniczna, red. Rowiński W. - Wałaszewski J. - Pączek. L., Warszawa 2004.
9. Podróż za horyzont. Pięć lat później, M. Świtała - P. Kławsiuć, Gdańsk 2009.
10. Zwoliński A., Śmierć kliniczna, Kraków 2007.
11. Franciszek, Encyklika Laudato si.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: