Anatomia i fizjologia człowieka WSR-NR-Z-AFC
Zakres tematów:
1.Komórki i tkanki
2.Układ narządów ruchu
3.Układ trawienny
4.Układ oddechowy
5.Krew i układ krążenia
6.Układ nerwowy
7.Gruczoły dokrewne
8.Skóra i narządy zmysłów
9.Układ moczowy
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 – student zna podstawowe terminy i pojęcia z anatomii i fizjologii człowieka
EK_2 – student posiada podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego człowieka, jego ochrony i promocji
Umiejętności:
EK_3 – student potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe struktury anatomiczne w organizmie ludzkim oraz potrafi nazywać główne procesy fizjologiczne i rozróżniać poszczególne czynności organizmu człowieka
EK_4 – student posiada umiejętność rozpoznawania podstawowych problemów zdrowotnych
Kompetencje społeczne
EK_5 – student ma świadomość złożoności funkcjonowania organizmu człowieka oraz wartości ludzkiego ciała, a także potrzeby troski o jego prawidłowe funkcjonowanie
EK_6 – student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
ECTS
udział w zajęciach - 12 godz.
przygotowanie do zajęć - 25 godz.
przygotowanie do testu - 18 godz.
Liczba ECTS - 2
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-2):
Ocena 2 (ndst) – student nie zna podstawowych terminów i pojęć z anatomii i fizjologii człowieka, nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej zdrowia fizycznego człowieka, jego ochrony i promocji
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu zna podstawowe terminy i pojęcia z anatomii i fizjologii człowieka oraz w ograniczonym stopniu posiada podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego człowieka, jego ochrony i promocji
Ocena 4 (db) – student poprawnie potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i pojęciami z anatomii i fizjologii człowieka oraz posiada podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego człowieka, jego ochrony i promocji
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie zna podstawowe terminy i pojęcia z anatomii i fizjologii człowieka i swobodnie się nimi posługuje oraz posiada podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego człowieka, jego ochrony i promocji
Umiejętności (EK 3-4):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi nazwać i charakteryzować podstawowych struktur anatomicznych w organizmie ludzkim, nie potrafi nazywać głównych procesów fizjologicznych i rozróżniać poszczególnych czynności organizmu człowieka oraz nie posiada umiejętność rozpoznawania podstawowych problemów zdrowotnych
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi nazwać i charakteryzować podstawowych struktur anatomicznych w organizmie ludzkim,w ograniczonym stopniu potrafi nazywać główne procesy fizjologiczne i rozróżniać poszczególne czynności organizmu człowieka oraz w ograniczonym stopniu posiada umiejętność rozpoznawania podstawowych problemów zdrowotnych
Ocena 4 (db) – student poprawnie nazwa i charakteryzuje podstawowe struktury anatomiczne w organizmie ludzkim, poprawnie potrafi nazywać główne procesy fizjologiczne i rozróżniać poszczególne czynności organizmu człowieka oraz posiada umiejętność rozpoznawania podstawowych problemów zdrowotnych
Ocena 5 (bdb) – student szczegółowo nazwa i charakteryzuje podstawowe struktury anatomiczne w organizmie ludzkim, szczegółowo potrafi nazywać główne procesy fizjologiczne i rozróżniać poszczególne czynności organizmu człowieka oraz posiada umiejętność rozpoznawania podstawowych problemów zdrowotnych
Kompetencje społeczne (EK 5-6):
Ocena 2 (ndst) – student nie uznaje wartości ludzkiego ciała i potrzeby troski o jego prawidłowe funkcjonowanie oraz nie posiada świadomości złożoności jego funkcjonowania oraz nie wykazuje odpowiedzialności za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada świadomość złożoności ludzkiego ciała, jego wartości oraz potrzeby troski o jego prawidłowe funkcjonowanie oraz w ograniczonym stopniu przejawia odpowiedzialność za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Ocena 4 (db) – student posiada świadomość złożoności ludzkiego ciała, jego wartości oraz potrzeby troski o jego prawidłowe funkcjonowanie oraz wykazuje odpowiedzialność za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Ocena 5 (bdb) – student posiada bardzo jasną świadomość złożoności ludzkiego ciała, jego wartości oraz potrzeby troski o jego prawidłowe funkcjonowanie oraz wykazuje odpowiedzialność za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Do zaliczenia przedmiotu wymagana jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje dodatkowymi pytaniami na teście końcowym;
2. zaliczenie testu.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach oraz test sprawdzający
Efekty umiejętności (EK 3-4):
Realizacja: metody dydaktyczne – prezentacja multimedialna i dyskusja
Weryfikacja - obserwacja aktywności studentów i test sprawdzający
Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
1. A. Michajlik, W. Romanowski, Anatomia i fizjologia człowieka, Warszawa 2003
2. Anatomia czynnościowa, red. R. Maciejewski, Lublin 2007
3. B. Gołąb, Podstawy anatomii człowieka, Warszawa 2008
4. W. Z. Traczyk, Fizjologia człowieka w zarysie, Warszawa 2007
5. P. Abrahams, Atlas anatomii. Ciało człowieka budowa i funkcjonowanie, Warszawa 2008
6. R. Aleksandrowicz, Mały atlas anatomiczny, Warszawa 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: