Antropologia filozoficzna WSR-NR-Z-AF
Treści programowe:
1. Filozofia człowieka jako dyscyplina filozoficzna.
2. Historia problematyki antropologicznej.
3. Platoński, arystotelesowski i św. Tomasza sposób ujęcia bytu ludzkiego.
4. Chrześcijańskie modyfikacje antropologiczne.
5. Antropologizacja filozofii w nowożytności.
6. Niektóre współczesne modele antropologii filozoficznej.
7. Zarys klasycznej filozofii człowieka.
8. Genetyczne ujęcie człowieka - byt ludzki w aspekcie przyczyn.
9. Strukturalne ujęcie człowieka - problem duszy i ciała.
10. Człowiek jako osoba - relacje osobowe.
11. Władze - sprawności. Relacja poznania.
12. Decydowanie i uczucia.
13. Cnoty moralne - umiarkowanie, męstwo, roztropność i sprawiedliwość.
14. Niektóre filozoficzne konsekwencje filozoficznego ujęcia człowieka.
15. Etyka i pedagogika. Wspólnoty osób.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 student wie, co jest istotą człowieka i jakie są różne koncepcje człowieka i z jakich powodów pojawiają się te różnice,
EK_2 zna różne przejawy osobowej aktywności człowieka,
Umiejętności:
EK_3 student potrafi czytać i interpretuje teksy filozoficzne,
EK_4 słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych,
Kompetencje:
EK_5 jest otwarty na możliwość racjonalnej argumentacji w sprawie istoty człowieka i potrafi argumentować za właściwą koncepcją człowieka,
EK_6 w życiu społecznych student angażuje się na rzecz promocji godności człowieka od poczęcia aż do naturalnej śmierci.
ECTS 4
udział w wykładzie - 18 godzin;
przygotowanie się do wykładu i przeczytanie zaproponowanych lektur - 60 godzin;
przygotowanie do egzaminu - 30 godzina;
egzamin - 2 godziny
Kryteria oceniania
Wiedza:
student wie, co jest istotą człowieka i jakie są różne koncepcje człowieka i z jakich powodów pojawiają się te różnice, zna także różne przejawy osobowej aktywności człowieka,
Umiejętności:
student potrafi czytać i interpretuje teksy filozoficzne, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych,
Kompetencje:
jest otwarty na możliwość racjonalnej argumentacji w sprawie istoty człowieka i potrafi argumentować za właściwą koncepcją człowieka, w życiu społecznych student angażuje się na rzecz promocji godności człowieka od poczęcia aż do naturalnej śmierci.
Metody realizacji i weryfikacji efektów kształcenia:
Efekty wiedzy
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, indywidualna lektura literatury przedmiotu
- weryfikacja: kolokwium pisemne
Efekty umiejętności
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład indywidualna lektura literatury przedmiotu
-weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
- weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas wykładów, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
Literatura obowiązkowa: M. Gogacz, Człowiek i jego relacje, 1985. T.Stępień, ks., Podstawy tomistycznego rozumienia człowieka, 2004. P.Mielcarek, Teoria ciała ludzkiego, 1994. Dudzik, Muszyńska, Nowik, O duszy. Arystoteles.Tomasz z Akwinu, 1996. Jedna z wymienionych niżej pozycji:. M. Gogacz, Wprowadzenie do etyki chronienia osób, 1998. M. Gogacz, Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie, 1997. A. Andrzejuk, Filozofia moralna w tekstach Tomasza z Akwinu, 1999. A. Andrzejuk, Prawda o dobru. Problem filozoficznych podstaw etyki tomistycznej, Warszawa 2000. M.A.Krąpiec, Ja - człowiek, Lublin 1991.
Literatura uzupełniająca: Arystoteles, O duszy, tł. P. Siwek, 1988. Św. Tomasz z Akwinu, Traktat o człowieku, tł. S. Swieżawski, 1957. Kwestia o duszy, tł. Z. Włodek, W. Zega, 1996. J.Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, 1985. M.A.Krąpiec, Ja - człowiek, 1991. K.Wojtyła, Osoba i czyn, 1994. J.Maritain, Człowiek i państwo, 1993. M.Gogacz, Wokół problemu osoby, 1974. S.Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, 1990. R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów, 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: