Podstawy etyki seksualnej WSR-NR-S-PES
Ogólnie rzecz ujmując, treści programowe, podejmowane w niniejszym kursie, obracać się będą wobec następujących zagadnień:
1. Wstęp. Rodzaje wiedzy o ludzkiej płciowości: orientacja seksualna a tożsamość płciowa.
2. Dobro moralne a szczęście człowieka.
3. Etyka katolicka a seksuologia społeczna.
4. Dobro moralne jako cel działania człowieka a jego czyny w sferze seksualnej.
5. Odpowiedzialność w dziedzinie ludzkiej płciowości (ideologia gender).
6. Teoria opcji fundamentalnej a seksualność.
7. Personalizm a płciowość człowieka (K. Wojtyła).
8. Obiektywne a subiektywne znaczenie płci (transseksualizm).
9. Determinowanie płciowe; poczęcie dziecka o określonej płci (warunki etyczne).
10. Subiektywizacja relacji ludzkich (hedonizacja miłości i seksualności).
11. Homoseksualizm jako wybór i jako determinizm natury.
12. Istota ludzkiej płciowości a wykroczenia seksualne.
13. Nadprzyrodzony sens ludzkiej cielesności (świętość ciała ludzkiego).
14. Płciowość a prokreacja (adopcja dzieci). Seksualność niepełnosprawnych umysłowo.
15. Podsumowanie: błąd biologizmu w etyce seksualnej.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna podstawową terminologię z zakresu etyki płci, używaną w naukach o rodzinie, rozumie jej źródła. Zna koncepcje człowieka dotyczące jego płciowości: filozoficzne, teologiczne i społeczne; stanowiące teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny. Posiada nadto wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń co do zdrowia prokreacyjnego i ochrony życia.
Umiejętności:
Student wykorzystuje poznaną wiedzę teoretyczna z w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. Dokonuje obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; przedstawia analizy powiązania powyższych zjawisk z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie.
Kompetencje: Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i konieczności ciągłego dokształcania się. Rozumie rzeczywistość społeczną o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny w zakresie etyki płci, zbudowanej na adekwatnej antropologii. Poszukuje optymalnych rozwiązań, mając świadomość istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
ECTS: 2:
30 godzin; udział w wykładzie - 1 punkt.
aktywność, przygotowanie się do zajęć, e-laerning - 1/2 punktu.
przygotowanie się do kolokwium - 1/2 punktu.
Kryteria oceniania
Formy oceniania:
a) Ocenianie ciągłe - informacja zwrotna.
b) Lektura esejów (opublikowanych na e-learningu)
c) Kolokwium ustne (na koniec semestru).
d) dyskusja dydaktyczna.
Kryteria stopniowania oceny:
Ocena 2; Student nie chodził na wykłady; nie wykazał na kolokwium ustnym adekwatnej (określonej w efektach kształcenia) wiedzy z etyki płciowej, nie wykazał umiejętności i kompetencji w wymaganym zakresie (brak esejów).
Ocena 3; Student wykazał podstawowa wiedzę w zakresie etyki płci (kolokwium ustne), uczestniczył w wykładach przedmiotowych; zaangażował się w pisanie na e-laerningu esejów.
Ocena 4; Student wykazał na kolokwium ustnym posiadanie dobrego poziomu wiedzy z zakresu etyki płci; aktywnie uczestniczył na wykładach; zaangażował się na e-laerningu (ma przynajmniej dwa poprawnie skonstruowane eseje).
Ocena 5; Student wykazał na poziomie bardzo dobrym (opisaną efektami kształcenia) wiedzę (kolokwium ustne), aktywnie uczestniczył w zajęciach; zademonstrował swoje społeczne kompetencyjne angażując się na e-learningu (napisał eseje poprawne pod względem merytorycznym i formalnym); uwypuklił w nich adekwatną wrażliwość etyczną na podejmowaną problematykę.
Kryterium procentowe oceny końcowej:
Do 40% - kolokwium ustne.
Do 30% - eseje poprawne merytorycznie i formalnie.
Do 30% - obecność i aktywność na zajęciach.
Minimum zaliczeniowe - 65 %.
Literatura
1. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Watykan 1986.
2. Paweł VI, Encyklika Humanae vitae.
3. M. Czachorowski, Nowy imperializm, Warszawa 1995;
4. K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1986;
5. Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego, Wytyczne wychowawcze w odniesieniu do ludzkiej miłości. Zasadnicze cechy wychowania seksualnego, Poznań 1984.
6. Benedykt XVI, Deus caritas est.
7. Franciszek, Adhortacja apostolska Amoris laetitia.
8. I. Mroczkowski, Osoba i cielesność- moralne aspekty teologii ciała, Płock 1994.
9. H. W. Pabiasz, Podstawy chrześcijańskiej etyki i pedagogiki seksualnej, Częstochowa 2000.
10. I. Mroczkowski, Natura osoby ludzkiej. Podstawy tożsamości człowieka, Płock 2012.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: