Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych WSR-NR-S-MIJ
Celem zajęć jest pogłębione zapoznanie studentów z metodami badań społecznych (ilościowymi i jakościowymi), zasadami interpretowania wyników badań empirycznych. Zapoznanie studentów z procedurami przygotowania planów projektu badawczego, prowadzenia pomiarów i analizowania wyników badań. Uczestnicy poznają także zasady sporządzania raportu i prezentacji danych. Student/ka zdobywajac wiedzę i umiejętności - potrafi samodzielnie prowadzić badania nad rodziną wybranymi metodami ilościowymi i jakościowymi, zna i potrafii dokonywać uporządkwoania materiału empirycznego oraz go analizować, zna meandry badawcze, specyfikę poszczególnych metod, potrzafi wykorzystać narzędzia badawcze do diagnozowania sytuacji rodzin i problemów rodzinnych.
W cyklu 2021/22_L:
Celem zajęć jest pogłębione zapoznanie studentów z metodami badań społecznych (ilościowymi i jakościowymi), zasadami interpretowania wyników badań empirycznych. Zapoznanie studentów z procedurami przygotowania planów projektu badawczego, prowadzenia pomiarów i analizowania wyników badań. Uczestnicy poznają także zasady sporządzania raportu i prezentacji danych. Student/ka zdobywajac wiedzę i umiejętności - potrafi samodzielnie prowadzic badania nad rodziną wybranymi metodami ilościowymi i jakościowymi, zna i potrafii dokonywać uporządkwoania materiału empirycznego oraz go analizować, zna meandry badawcze, specyfikę poszczególnych metod, potrzafi wykorzystać narzędzia badawcze do diagnozowania sytuacji rodzin i problemów rodzinnych. |
W cyklu 2022/23_L:
Celem zajęć jest pogłębione zapoznanie studentów z metodami badań społecznych (ilościowymi i jakościowymi), zasadami interpretowania wyników badań empirycznych. Zapoznanie studentów z procedurami przygotowania planów projektu badawczego, prowadzenia pomiarów i analizowania wyników badań. Uczestnicy poznają także zasady sporządzania raportu i prezentacji danych. Student/ka zdobywajac wiedzę i umiejętności - potrafi samodzielnie prowadzic badania nad rodziną wybranymi metodami ilościowymi i jakościowymi, zna i potrafii dokonywać uporządkwoania materiału empirycznego oraz go analizować, zna meandry badawcze, specyfikę poszczególnych metod, potrzafi wykorzystać narzędzia badawcze do diagnozowania sytuacji rodzin i problemów rodzinnych. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
NRM_W1
Student/ka - zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania
NRM_W2
Student/ka - posiada pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk o rodzinie w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką
NRM_W11
Student/Studentka - posiada usystematyzowaną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego związanych ze służbą małżeństwu i rodzinie w tym Kościoła katolickiego oraz prawnych i administracyjnych podstawach ich funkcjonowania
Student/Studentka ma wiedzę z metodologii badań społecznych, która pozwala mu na projektowania i realizację planu badawczego z wykorzystaniem technik i metod ilościowych i jakosciowych.
Umiejętności
NRW_U12
Student/ka - posiada umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie;
NRW_U14
Student/ka - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie;
Student/Studentka - posiada umiejętności prowadzenia badań w sektorze nauk społecznych (socjologia rodziny, pedagogika rodziny); potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań; potrafi analizować i prezentować własne poglądów i pomysłów oraz popierać ich argumentacją z określonych perspektyw teoretycznych.
Kompetencje społeczne:
NRW_K04
Student/ka - ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
Student/Studentka ma świadomości badań życia rodzinnego metodami nauk społecznych.
Opis punktów ECTS:
- udział w ćwiczeniach: 30 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.
- konsultacje: 2 godz.
- przygotowanie projektu badawczego: 10 godz.
- przygotowanie kwestionariusza ankiety/wywiadu: 10 godz.
- przygotowanie klucza kodowego: 5 godz.
- przeprowadzenie badań pilotażowych: 5 godz.
- opracowanie materiału empirycznego: 5 godz.
- przygotowanie i przeprowadzenie wywiadów: 10 godz.
- transkrypcja i analiza materiału z wywiadów: 10 godz.
- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego: 10 godz.
w sumie: 127 godz. = 4 ECTS
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Projekt badań ilościowych- 30%
- Plan projektu badawczego
- Kwestionariusz wywiadu
- Klucz kodowy
- Analiza wyników pomiarów
2. Projekt badań jakościowych - 30%
3. Test/kolokwium ustne z wiedzy - 30%
4. W sytuacji braku przygotowań studentów do zajęć lub po odbyciu zajęć niesynchronicznych w postaci zadaniowej, wykładowca może zastosować kolokwia wejściowe z materiału poleconego do przygotowania w ramach studium indywidulanego lub inne metody weryfikacji zrealizowanych zadań. Brak zaliczenia takiego kolokwium oznacza konieczność zaliczenia danego materiału na konsultacjach w postaci ustnej wypowiedzi; w innej sytuacji brak realizacji takiego zadania oznacza niemożność uzyskania zaliczenia na poziomie oceny pozytywnej.
Ocenie podlega:
1. Wiedza nt. procesu badawczego, narzędzi, technik i etyki.
2. Umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy
3. Komplementarność zadań
4. Terminowość zadań
5. Poprawność edycji
Zasady oceniania:
Każde z zadań oceniane jest w skali ocen od 5,0 (bardzo dobry) do 2,0 (niedostateczny)
Oceny końcowe:
Na podstawie ocen cząstkowych
Aktywność może być nagrodzona do 20% całości oceny.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
U. Flick, Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa 2011.
G. Lissowski, Metody ilościowe, w: Encyklopedia socjologii. T. 2, red. H. Domański i inn., Oficyna Naukowa, Warszawa 1999, s. 217-227.
Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmis, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk iS-ka, Poznań 2001.
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Żak, Warszawa 2001.
S. Kvale, Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010.
J.W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo UJ, Kraków 2009.
K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000.
Literatura uzupełniająca
E. Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2004.
S. Nowak, Metodologia nauk społecznych, PWN, Warszawa 2006.
A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka, Poznań 2004.
R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa 1985.
J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Bernardinum, Gdynia 2002.
Z.M. Zimny, Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo WSP, Częstochowa 2000.
H. Schuman, Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2013.
Z. Tyszka, Z metodologii badań socjologicznych nad rodziną, UAM, Poznań 1991.
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: