Wstęp do prawoznawstwa WSR-NR-D-WP
1. Podstawowe koncepcje prawa i jego funkcje.
2. Normy prawne i system prawa.
3. Obowiązywanie prawa.
4. Tworzenie prawa.
5. Stosowanie prawa.
6. Odpowiedzialność prawna.
7. Stosunek prawny
8. Wykładnia prawa.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ek 1 student ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, o normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności promałżeńskiej i prorodzinnej
Ek 2 student ma elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach i organach publicznych tworzących i stosujących prawo
Umiejętności:
Ek 3 student posiada umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie
Ek 4 student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie
Kompetencje społeczne:
Ek 5 student ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Ek 6 student jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego/ specjalisty pracy z rodziną/ pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych/ kuratora społecznego/ pracownika w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych
Opis ECTS:
Aktywny udział w zajęciach: 15 godz.
Praca własna studenta: 10 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 5 godz.
Razem: 30 godz. = 1 ECTS
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 3-4):
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem
weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wykładu wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Wiedza:
Ocena 2 (ndst)
student nie ma podstawowej wiedzy o metodyce wykonywania typowych zadań, o normach i procedurach prawnych stosowanych w obszarach działalności promałżeńskiej i prorodzinnej, student nie ma elementarnej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach i organach publicznych tworzących i stosujących prawo
Ocena 3 (dst)
student ma niepełną, podstawową wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, o normach i procedurach prawnych stosowanych w obszarach działalności promałżeńskiej i prorodzinnej, student ma niepełną, elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach i organach publicznych tworzących i stosujących prawo
Ocena 4 (db)
student ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, o normach i procedurach prawnych stosowanych w obszarach działalności promałżeńskiej i prorodzinnej, student ma elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach i organach publicznych tworzących i stosujących prawo
Ocena 5 (bdb)
student ma pełną, podstawową wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, o normach i procedurach prawnych stosowanych w obszarach działalności promałżeńskiej i prorodzinnej, student ma pełną, elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach i organach publicznych tworzących i stosujących prawo
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst)
Student nie posiada umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, student nie potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; nie analizuje ich powiązań z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie
Ocena 3 (dst)
Student posiada niepełne umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, student potrafi w niepełnym zakresie dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; nie w pełnym zakresie analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie
Ocena 4 (db)
Student posiada umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie
Ocena 5 (bdb)
Student posiada pełne umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, student potrafi w pełnym zakresie dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; w pełnym zakresie analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie
Kompetencje społeczne:
Ocena 2 (ndst)
student nie ma świadomości odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, student nie jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego/ specjalisty pracy z rodziną/ pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych/ kuratora społecznego/ pracownika w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych
Ocena 3 (dst)
student nie ma pełnej świadomości odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, student nie jest w pełni przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego/ specjalisty pracy z rodziną/ pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych/ kuratora społecznego/ pracownika w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych
Ocena 4 (db)
student ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, student jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego/ specjalisty pracy z rodziną/ pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych/ kuratora społecznego/ pracownika w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych
Ocena 5 (bdb)
student ma pełną świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, student jest w pełni przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego/ specjalisty pracy z rodziną/ pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych/ kuratora społecznego/ pracownika w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych
Literatura
T. Chauvin, T. Stawecki, P. Winczorek, Wstęp do prawoznawstwa, wyd. 10, Warszawa 2016.
A. Bator, A. Kozak, Z. Pulka, Wstęp do prawoznawstwa Testy egzaminacyjne, wyd. 2, Warszawa 2015.
L. Morawski. Wstęp do prawoznawstwa, Toruń 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: