Wprowadzenie do nauk o rodzinie WSR-NR-D-WNR
Treści programowe:
1.Koncepcja nauki
2.Postulat integracji poznania naukowego
3.Tło historyczne teologicznego systemu nauk o rodzinie
4.Charakterystyka ogólna nauk o rodzinie - cel utworzenia i uprawiania nauk o rodzinie
5.Identyfikacja małżeństwa i rodziny - definicje rodziny
6.Interdyscyplinarność - kwestie terminologiczne
7.Dualizm a integralna wizja rodziny
8.Kategorie całościujące – powołanie, przymierze, communio personarum.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - student identyfikuje elementarną terminologię dotyczącą założeń teologicznego systemu nauk o rodzinie.
EK_2 - student charakteryzuje czym jest poznanie naukowe, miejsce nauk o rodzinie w systemie nauk oraz interdyscyplinarną metodologię uprawiania nauk o rodzinie.
Umiejętności:
EK_3 - student potrafi, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) opracowywać zagadnienia dotyczące propedeutycznych pojęć w teologicznym systemie nauk o rodzinie.
Kompetencje:
EK_4 - student jest przekonany o wartości i znaczeniu nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny.
ECTS :
udział w konwersatorium - 15
przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 25
wykonywanie zadań na e-learningu -10
SUMA GODZIN 50
LICZBA ECTS - 2
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-2):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi zidentyfikować elementarnej terminologii dotyczącej założeń teologicznego systemu nauk o rodzinie ani scharakteryzować czym jest poznanie naukowe, miejsce nauk o rodzinie w systemie nauk oraz na czym polega interdyscyplinarna metodologia teologicznego systemu nauk o rodzinie co ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu identyfikuje elementarną terminologię dotyczącą założeń teologicznego systemu nauk o rodzinie oraz w ograniczonym stopniu charakteryzuje czym jest poznanie naukowe, miejsce nauk o rodzinie w systemie nauk oraz na czym polega interdyscyplinarna metodologia teologicznego systemu nauk o rodzinie co ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach.
Ocena 4 (db) – student poprawnie identyfikuje elementarną terminologię dotyczącą założeń teologicznego systemu nauk o rodzinie oraz potrafi ogólnie omówić scharakteryzować czym jest poznanie naukowe, miejsce nauk o rodzinie w systemie nauk oraz na czym polega interdyscyplinarna metodologia teologicznego systemu nauk o rodzinie co ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach.
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie identyfikuje elementarną terminologię dotyczącą założeń teologicznego systemu nauk o rodzinie oraz potrafi dokonać dokładnej charakterystyki czym jest poznanie naukowe, miejsce nauk o rodzinie w systemie nauk oraz na czym polega interdyscyplinarna metodologia teologicznego systemu nauk o rodzinie co ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach.
Umiejętności (EK 3):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) opracowywać zagadnienia dotyczące podstawowych pojęć w teologicznym systemie nauk o rodzinie.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) opracowywać zagadnienia dotyczące podstawowych pojęć w teologicznym systemie nauk o rodzinie.
Ocena 4 (db) – student poprawnie potrafi korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) opracowywać zagadnienia dotyczące podstawowych pojęć w teologicznym systemie nauk o rodzinie.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) opracowywać zagadnienia dotyczące podstawowych pojęć w teologicznym systemie nauk o rodzinie.
Kompetencje społeczne (EK 4):
Ocena 2 (ndst) – student nie jest przekonany o wartości i znaczeniu nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest przekonany o wartości i znaczeniu nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny.
Ocena 4 (db) – student uznaje wartości i znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny oraz angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni jest przekonany o wartości i znaczeniu nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne, które rzetelnie opisuje w opracowaniach.
Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje dodatkowym zadaniem;
2. zaliczenie wszystkich zadań (ćwiczeń) na e-learningu.
Opóźnienie złożenia zadań w terminie skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia.
Metody realizacji i weryfikacji:
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu;
weryfikacja: na e-learningu sprawdzenie indywidualnych zadań i testów (test wielokrotnego wyboru /MCQ/, test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/, test T/N, test uzupełniania odpowiedzi)
Efekty umiejętności (EK 3):
metody dydaktyczne – praca z tekstem, PN-ISO
weryfikacja - bieżąca informacja zwrotna sprawdzenie przesłanych zadań dotyczących podstawowych pojęć w teologicznym systemie nauk o rodzinie, obserwacja aktywności studentów;
Efekty kompetencji społecznych (EK 4):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów, bieżąca informacja zwrotna,
Literatura
1.Bajda J., Powołanie małżeństwa i rodziny, Łomianki 2010;
2.Jaroszyński P., Nauka w kulturze, Radom 2002;
3.Majdański K., Wspólnota życia i miłości, Łomianki 20013;
4.Nauki o rodzinie w służbie ewangelizacji, pr. zb., Warszawa 1995;
5.Ozorowski E., Małżeństwo jako komunia osób, „Studia nad Rodziną” 2002 R. 6, nr 2(11), s. 129-149.
6.„Studia nad Rodziną” 2000 R. 5, nr 1(8);
7.Szymczak J., Definicje rodziny, „Studia nad Rodziną” 2002 R. 6, nr 2(11), s. 151-165.
8.Pierończyk P., Prymat antropologii w poszukiwaniach interdyscyplinarnych, Ocalić obraz człowieka, Opolska Biblioteka Teologiczna 66, Opole 2003, s. 27-38.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: