Podstawy wiedzy o rozwoju biopsychicznym człowieka WSR-NR-D-UBRC2
Analiza biologicznego rozwoju człowieka i dojrzewania psychicznego w aspekcie uwarunkowań genetycznych i środowiskowych.
Treści programowe:
1.Aspekty biologicznego rozwoju człowieka
2.Biologiczne aspekty rozwoju osobniczego -ontogeneza (aspekty jakościowego, ilościowego fizycznego i energetycznego rozwoju fizycznego)
3.Czynniki osobniczego rozwoju człowieka (czynniki endogenne, determinanty i stymulatory)
4.Czynniki endogenne genetyczne
5.Genotyp a fenotyp
6.Dziedziczenie autosomalne, sprzężone z płcią, dziedziczenie niemendlowskie, aberracje chromosomowe.
7.Badania genetyczne, badania przed urodzeniowe, przesiewowe.
8.Populacyjna genetyka medyczna ( mechanizmy powstawania różnorodności genetycznej w populacji)
9.Rodzina ryzyka genetycznego, poradnictwo genetyczne.
10.Genetyka cech ilościowych
11.Czynniki endogenne paragenetyczne i pozagentyczne genotyp i mechanizmy regulacyjne, polimorfizm genowy)
12.Czynniki egzogenne modyfikatory ich rola w rozwoju człowieka (zmiany przystosowawcze, reaktywność, rola warunków bytowych)
13.Etapowość rozwoju człowieka.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
EK_1 - ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, moralnym i religijnym
EK_2 - ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego, jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych
EK_3 - zna zasady ochrony i promocji zdrowia oraz zdrowego trybu życia
Umiejętności
EK_4 - posiada umiejętność rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych, duchowych i religijnych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin
EK_5 - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych celem pomocy rodzinie
Kompetencje
EK_6 - pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
ECTS:
udział w wykładzie: 30 godz.
lektura literatury przedmiotu: 10 godz.
przygotowanie do zaliczenia pisemnego: 15 godz.
Kryteria oceniania
Wiedza
student ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, moralnym i religijnym; ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego, jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych; zna zasady ochrony i promocji zdrowia oraz zdrowego trybu życia
Umiejętności
student posiada umiejętność rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych, duchowych i religijnych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin; potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych celem pomocy rodzinie
Kompetencje
student pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: zaliczenie pisemne treści programowych, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja - praca semestralna, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
Ekologia człowieka, podstawy ochrony środowiska i zdrowia człowieka, N. Wolański 1 i 2; N. Wolański PWN 2006. Rozwój biologiczny człowieka Wolański N., Warszawa PWN 2006. Biologia molekularna w medycynie elementy genetyki klinicznej red Bal J., Warszawa PWN 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: