Rola cnót teologalnych w życiu rodziny chrześcijańskiej WSR-NR-D-TMS4
Treści programowe:
1. Rys historyczny - koncepcje moralności.
2. Moralność chrześcijańska według św. Pawła.
3. Przedmiot odnowionej teologii moralnej.
4. Łaska i wiara. Aspekt biblijny wiary.
5. Struktura wiary elementy przedmiotowe i podmiotowe.
6. Wykroczenia przeciw wierze.
7. Cnota nadziei jako cnota pragnienia.
8. Istota i przedmiot nadziei. Stosunek nadziei do odkupienia, przymioty nadziei.
9. Wykroczenia przeciw nadziei.
10. Charakterystyka miłości wg. encykliki Benedykta XVI Deus caritas est.
11. Przedmiot miłości teologicznej.
12. Miłość do Boga Miłość samego siebie. Miłość bliźniego.
13. Uczynki miłosierdzia.
14. Wykroczenia przeciw miłości
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - student identyfikuje elementarną terminologię dotyczącą odnowionej teologii moralnej szczegółowej.
EK 2 - student charakteryzuje moralność chrześcijańską zbudowaną wokół cnót teologalnych.
Umiejętności:
EK_3 - student potrafi, zastosować chrześcijańskie zasady etyczne i powiązać je z cnotami nadprzyrodzonymi w opracowywaniu zagadnień dotyczących problemów ogólnoludzkich w tym małżeńskich i rodzinnych.
Kompetencje:
EK_4 - student jest przekonany o wartości i znaczeniu wiary, nadziei i miłości chrześcijańskiej w rozwoju osobistym, w relacjach rodzinnych i społecznych.
ECTS
udział w zajęciach - 30
przygotowanie do zajęć - 5
lektura literatury przedmiotu - 10
wykonywanie zadań i testów na e-learningu - 20
SUMA GODZIN 65 (65/30(25) ≈ 2)
LICZBA ECTS - 2
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-2):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi zidentyfikować elementarnej terminologii dotyczącej teologii moralnej szczegółowej ani scharakteryzować moralności chrześcijańskiej zbudowanej wokół cnót teologalnych co ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu identyfikuje elementarną terminologię dotyczącą teologii moralnej szczegółowej oraz w ograniczonym stopniu charakteryzuje moralność chrześcijańską zbudowaną wokół cnót teologalnych co ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach.
Ocena 4 (db) – student poprawnie identyfikuje elementarną terminologię dotyczącą teologii moralnej szczegółowej oraz potrafi ogólnie omówić moralność chrześcijańską zbudowaną wokół cnót teologalnych co ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach.
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie identyfikuje elementarną terminologię dotyczącą teologii moralnej szczegółowej oraz potrafi dokonać dokładnej charakterystyki moralności chrześcijańskiej zbudowanej wokół cnót teologalnych co ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach.
Umiejętności (EK 3):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi zastosować chrześcijańskich zasad etycznych i powiązać je z cnotami nadprzyrodzonymi w opracowywaniu zagadnień dotyczących problemów ogólnoludzkich w tym małżeńskich i rodzinnych co ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi zastosować chrześcijańskie zasady etyczne i powiązać je z cnotami nadprzyrodzonymi w opracowywaniu zagadnień dotyczących problemów ogólnoludzkich w tym małżeńskich i rodzinnych co ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach.
Ocena 4 (db) – student poprawnie potrafi zastosować chrześcijańskie zasady etyczne i powiązać je z cnotami nadprzyrodzonymi w opracowywaniu zagadnień dotyczących problemów ogólnoludzkich w tym małżeńskich i rodzinnych co ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi zastosować chrześcijańskie zasady etyczne i powiązać je z cnotami nadprzyrodzonymi w opracowywaniu zagadnień dotyczących problemów ogólnoludzkich w tym małżeńskich i rodzinnych co ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach.
Kompetencje społeczne (EK 4):
Ocena 2 (ndst) – student nie jest przekonany o wartości i znaczeniu wiary, nadziei i miłości chrześcijańskiej w rozwoju osobistym, w relacjach rodzinnych i społecznych, nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć i dyskusji i to ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest przekonany o wartości i znaczeniu wiary, nadziei i miłości chrześcijańskiej w rozwoju osobistym, w relacjach rodzinnych i społecznych, rzadko angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć i dyskusji i to ma także odzwierciedlenie w jego pisemnych opracowaniach..
Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i znaczenie wiary, nadziei i miłości chrześcijańskiej w rozwoju osobistym, w relacjach rodzinnych i społecznych oraz angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i znaczenie wiary, nadziei i miłości chrześcijańskiej w rozwoju osobistym, w relacjach rodzinnych i społecznych oraz bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne, które rzetelnie opisuje w opracowaniach.
Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje dodatkowym zadaniem;
2. zaliczenie wszystkich zadań na e-learningu.
3. ocena końcowa jako średnia wszystkich ocen za poszczególne zadania (testy).
Metody realizacji i weryfikacji:
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjno-konwersatoryjny prezentacja multimedialna i dyskusja, indywidualna lektura literatury przedmiotu;
weryfikacja: na e-learningu sprawdzenie indywidualnych zadań i testów (test wielokrotnego wyboru /MCQ/, test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/, test T/N, test uzupełniania odpowiedzi);
Efekty umiejętności (EK 3):
metody dydaktyczne – praca z tekstem,
weryfikacja - bieżąca informacja zwrotna sprawdzenie przesłanych testów i zadań, obserwacja aktywności studentów;
Efekty kompetencji społecznych (EK 4):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów;
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów, bieżąca informacja zwrotna.
Literatura
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994
E. Cofreces Merino, R. Garcia de Haro, Teologia Moralna Fundamentalna, Kraków 2004;
S. Olejnik ks., Dar. Wezwanie. Odpowiedź. Teologia Moralna, t. 4, Podstawowe ukierunkowanie życia chrześcijańskiego, Warszawa 1989;
S.Th. Pinckaers OP, Źródła moralności chrześcijańskiej. Jej metoda, treść, historia, Poznań 1994;
S.Th. Pinckaers OP, Życie duchowe chrześcijanina według św. Pawła i św. Tomasza z Akwinu, Poznań 1998;
J. Pieper, O miłości, nadziei i wierze, Poznań 2000;
A.A. Ballestrero OCD kard., Wiara, Nadzieja i Miłość Drogą do świętości, Kraków 2000;
J. Ratzinger kard. Raport o stanie wiary, Kraków Warszawa-Struga 1986;
S. R. Covey, 7 nawyków szczęśliwej rodziny, Poznań 2012;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: