Teologia małżeństwa i rodziny WSR-NR-D-TMR3
Treści programowe:
1.O miłości chrześcijańskiej. Analiza Encykliki Benedykta XVI Deus Caritas est.
2.Miłość ludzka. Miłość małżeńska.
3.Obrona dobra małżeństwa w epoce patrystycznej i na Soborach.
4.Ustanowienie małżeństwa.
5.Małżeństwo u hebrajczyków, greków i rzymian.
6.Małżeństwo w pierwszych wiekach chrześcijaństwa.
7.Miejsce zgody małżeńskiej w ukonstytuowaniu się małżeństwa.
8.Zgoda małżeńska jako element konstytucyjny sakramentu małżeństwa.
9.Materia i forma oraz szafarz jako element konstytuujący sakrament małżeństwa.
10.Wspólnota miłości w relacji do małżeństwa instytucji.
11.Przymioty małżeństwa: niepodzielna jedność i nierozerwalna wspólnota.
12.Tradycja Kościoła na temat jedności i nierozerwalności małżeństwa doktryna i praktyka. Stosowanie przywileju św. Pawła i "przywileju wiary".
13.Separacja małżeńska: stała czasowa. Sytuacja katolików po rozwodzie cywilnym.
14.Rozwiedzieni, którzy zawarli nowe związki cywilne. Połączeni tyko małżeństwem na próbę. Rzeczywiste wolne związki.
15.Celowość albo racja bytu małżeństwa. Podwójny cel małżeństwa.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - student ma uporządkowaną wiedzę o miejscu nauk o rodzinie w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi.
Umiejętności:
EK_2 - student potrafi posługiwać się znakami i normami etycznymi w podejmowanej działalności na rzecz rodziny dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań w sferze życia małżeńskiego, rodzinnego i społecznego.
EK_3 - student potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
Kompetencje:
EK_4 - student ma przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny.
EK_5 - student dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
ECTS:
udział w wykładach - 15 godzin
udział w ćwiczeniach - 15 godzin
konsultacje i czas na napisanie pracy - 25 godzin
przygotowanie do kolokwium - 25 godzin
LICZBA ECTS - 3
Kryteria oceniania
Do zaliczenia wykładu wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach – dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność;
2. zaliczenie pisemne treści programowych.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Kryteria zaliczenia treści programowych:
Poprawne odpowiedzi na min. 55% pytań odnoszących się do efektów kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium ustne
Efekty umiejętności
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem
weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów
Literatura
Lektury obowiązkowe:
1. Paweł VI, Enc. Humanae vitae, 25.07.1968.
2. Jan Paweł II, Adh. Familiaris consortio, 22.11.1981.
3. Benedykt XVI, Enc. Deus Caritas est, 2006.
4. Majdański K., abp. Wspólnota życia i miłości: zarys teologii małżeństwa i rodziny Poznań-Warszawa 1983.
5. Adamski F., Małżeństwo i rodzina, Lublin 1980.
6. Sarmirnto A., Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kraków 2002.
Lektury uzupełniające:
1. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołujący się do "Początku". Chrystus odwołujący się do zmartwychwstania. Chrystus odwołujący się do "Serca". Sakrament. O Jana Pawła II teologii ciała, Lublin 2001.
2. Kłys J., Rodzina dziedzictwem ludzkości. Zarys etologii, Szczecin 1995.
3. Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. K. Lubowicki OMI, T. I, II., Kraków 1999.
4. Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, abp. Warszawa-Łomianki 1999.
5. Wolski K., ks., Nazaret źródło świętości, Łomianki 2001.
6. Struzik,Z. Metodyka pisania pracy naukowej, płyta DVD,wyd. IPJPII, Warszawa 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: