Seminarium magisterskie 1 - dyplomowe z psychologii małżeństwa i rodziny WSR-NR-D-SPS1
Seminarium służy przygotowaniu przez studentów prac magisterskich. Mają one charakter empiryczny lub teoretyczny i dotyczą problematyki psychologii małżeństwa i rodziny.
Przedmiotem zainteresowania są zwłaszcza takie tematy jak:
systemowe rozumienie rodziny
- style przywiązania w dzieciństwie i dorosłości (teoria przywiązania)
- psychologia narracyjna
- cele małżeńskie
- satysfakcja z małżeństwa
- style rodzicielstwa
Student nabywa
- umiejętność robienia warsztatu naukowego
- korzystanie z literatury naukowej, poszukiwanie źródeł
- omówienie struktury pracy naukowej
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w psychologii, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych. Ma uporządkowana wiedzę na temat zasad i norm etycznych. Potrafi dokonać obserwacji interpretacji zjawisk psychologicznych. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych działań. Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii.
Wiedza:
EK_1 - definiuje i objaśnia usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o formułowaniu problemów badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
Umiejętności:
EK_2 - potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji zadań badawczych w służbie małżeństwu i rodzinie; potrafi analizować i wyznaczać zadania; kalkuluje i konstruuje elementy organizacyjne.
Kompetencje społeczne:
EK_3 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; zachowuje krytycyzm w ocenie zjawisk;
EK_4 - jest wrażliwy na potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego oraz rozwoju osobistego (intelektualnego i duchowego).
ECTS:
udział w seminarium - 30
przygotowanie do seminarium i lektura tekstów – 30
prezentacja własnych badań: 45
LICZBA ECTS - 4
Kryteria oceniania
Metodą dydaktyczną jest: wykład konwersatoryjny, ale przede wszystkim dialog ze studentem na bazie postępów (etapów) w pisaniu przez niego pracy dyplomowej. Stawiane jest przed studentem zadanie (tj. projekt), który on sam, a następnie z pomocą wykładowcy - realizuje.
Weryfikacja efektów kształcenia dokonuje się natomiast na bazie oceny ciągłej, wykładowca spotykając na seminarium studenta (przy pomocy metod dydaktycznych) ma pełną świadomość tego, co zostało przez niego dokonane.
ZALICZANIE SEMESTRÓW – ZADANIA DO WYKONANIA
Zaliczenie każdego semestru odbywa się OSOBIŚCIE na konsultacji z gotowym materiałem napisanym (w ręku) a wcześniej
wysłanym drogą mailową.
Semestr 1: NAJWAŻNIEJSZE TO MIEĆ DOBRY PLAN
- temat pracy
- plan pracy (w tym planowane w temacie zmienne, grupa, narzędzia)
Proponuję temat i plan rozważyć ostrożnie pod względem tego czy macie dostęp do takiej grupy badanej!
Min. 80 osób badanych
Najlepiej pary, koniecznie jakaś zmienna partnerska (np. satysfakcja ze związku).
- bibliografia (pierwszy przegląd literatury na ten temat – wypisać książki i artykuły naukowe po angielsku z bazy artykułów w
czytelni)
Semestr 2: CZAS NA BADANIE!
- mając narzędzia (testy psychologiczne, które chronią prawa autorskie itp. kupuje się w PTP, mając moje upoważnienie na
piśmie, nie każde narzędzie musi być kupowane, są też takie dostępne np. u mnie do wydruku)
- zdobyć grupę badaną, zakończyć całe badania
- WPISAĆ badania do SPSSa lub EXCELa (praca żmudna i czasochłonna - np. w wakacje)
Semestr 3: PISZEMY!
- część teoretyczna
- część „metoda” (opis procedury badania, grupy osób badanych, użytych narzędzi)
Semestr 4: LICZYMY! A POPRAWKI TO ŻMUDNY PROCES!
- obliczyć i opisać wyniki
- dyskusja (wnioski, na tle badań innych osób)
- nanieść poprawki
Literatura
de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Braun-Gałkowska, M. (1980). Miłość aktywna. Psychiczne uwarunkowania powodzenia w małżeństwie. Warszawa: PAX.
Braun–Gałkowska, M. (1991). Metody badania systemu rodzinnego. Lublin: Katedra Psychologii Wychowawczej KUL.
Braun-Gałkowska, M. (1992). Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób zadowolonych i niezadowolonych z małżeństwa. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Cassidy, J., Shaver, P.R. (2008). Handbook of attachment. Theory, research and clinical applications. New York, London: The Guilford Press.
Cierpiałkowska, L. (2005). Koncepcje interakcyjne i systemowe i ich znaczenie dla psychologii klinicznej (t. 1, s. 132-151). W: H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.
Gałkowska, A. (2002). Zasięg oddziaływania jakości małżeństwa rodziców na dzieci w ich dorosłym życiu. Małżeństwo i Rodzina, 1, 38-42.
Goldenberg, H., Goldenberg, I. (2006). Terapia rodzin. Kraków: Wyd. UJ.
Grzesiuk, L.; Jakubowska, U. W: Grzesiuk, L. (2005). Terapia systemowa (Rozdział 4, s. 189-199) W: Psychoterapia. Teoria. Warszawa: ENETEIA.
Górniak L., Józefik B. (red.) (2003). Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin. Kraków : Wydawnictwo UJ.
Gójska, A., Huryn V. (2007). Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych. Warszawa: Wydadnictwo CH Beck
Gottman, J.M. (1994a). What predicts divorce? The relationship between marital processes and marital outcomes. Hillsdale, New York: Erlbaum.
Gottman, J.M. (1994b). Why marriages succed or fail. New York: Simon, Schuster.
Janicka, I., Niebrzydowski L. (1994). Psychologia małżeństwa. Łódź: UŁ.
Janicka, I. Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN.
Kratochvil, S. (2006). Terapia małżeńska. Gdańsk: Via Medica.
Leiblum, S.; Rosen, R. (2005). Terapia zaburzeń seksualnych. Gdańsk: GWP.
Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec, V. (2010) Podstawy seksuologii, Warszawa: PZWL.
McGoldrick, M., Gerson, R., Shellenberger, S. (2007). Genogramy, Poznań: Zysk i S-ka
Namysłowska, I. (2000). Terapia rodzin. Warszawa: IPiN.
Napier, A.Y. (2008). Małżeństwo: krucha więź. Wyd. Znak.
Plopa, M. (2007). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Warszawa: Impuls.
Plopa, M. (2008). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań. Warszawa: Impuls.
Rembowski, J. (1986). Rodzina w świetle psychologii. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Rostowski, J. (1987). Zarys psychologii małżeństwa. Warszawa: PWN.
Ryś M. (1994). Konflikty w rodzinie. Niszczą czy budują? Warszawa: Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Ryś M. (1999). Psychologia małżeństwa w zarysie. Warszawa: Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Ryś, M. (2001). Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Satir, V. (2000). Terapia rodziny. Gdańsk: GWP.
Satir, V.; Bandler, R.; Grinder, J. (1999). Zmieniamy się wraz z rodzinami. Gdańsk: GWP.
Satir, V. (2002). Rodzina. Tu powstaje człowiek. Gdańsk: GWP.
Tryjarska, B. (red) (2010). Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości, Wydawnictwo Naukowe Scholar
Wojciszke, B. (2005). Psychologia miłości. Gdańsk: GWP.
Ziemska, M. (1986). Postawy rodzicielskie i ich wpływ na osobowość dziecka. W: M.
Ziemska (red.), Rodzina i dziecko (s. 155-196). Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: