Struktura i organizacja pracy asystenta rodzinnego WSR-NR-D-SOPS1
Celem jest przygotowanie do pracy w różnych instytucjach pomocy społecznej i agendach samorządowych. Rozumienie współczesnej polityki społecznej oraz jej uwarunkowań ekonomicznych; analizowanie i realizacja zadań z zakresu polityki społecznej w skali lokalnej, krajowej i międzynarodowej; praca z klientem w miejscu zamieszkania lu domu oraz w instytucjonalnych formach opieki.
Treści programowe:
1.Dzieje wspólnot i instytucji zajmujących się pracą socjalną.
2.Systemy pomocy społecznej ich instrumenty w wybranych krajach.
3.Pomoc społeczna w Polsce: struktura i kompetencje władz rządowych i samorządowych.
4.Zadania pomocy środowiskowej.
5.Praca z rodzinną relacje opiekuńcze, problem głównego opiekuna.
6.Sytuacja społeczna.
7.Pozarządowe organizacje lokalne.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
EK_1 - Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i rządzących nimi prawami.
EK_2 - Ma elementarna wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń.
EK_3 - Ma podstawową wiedzę n.t. polityki społecznej oraz instytucjach i organizacjach działających na rzecz małżeństwa i rodziny, w tym Kościoła Katolickiego.
Umiejętności
EK_4 - Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować wyznaczone zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w pracy z małżeństwem i rodziną (w tym rodziną zastępczą i rodziną z osobami niepelnosprawnymi).
Kompetencje
EK_5 - Posiada umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej.
ETCS
udział w wykładzie i ćwiczeniach 15
przygotowanie do przedmiotu 5
przygotowanie do kolokwium 15
SUMA ECTS 1
Kryteria oceniania
Wiedza
student ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i rządzących nimi prawam, ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń, ma podstawową wiedzę n.t. polityki społecznej oraz instytucjach i organizacjach działających na rzecz małżeństwa i rodziny, w tym Kościoła Katolickiego.
Umiejętności
student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować wyznaczone zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w pracy z małżeństwem i rodziną (w tym rodziną zastępczą i rodziną z osobami niepelnosprawnymi).
Kompetencje
student posiada umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej.
Metody realizacji i weryfikacji efektów kształcenia:
Efekty wiedzy
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, indywidualna lektura literatury przedmiotu
- weryfikacja: kolokwium pisemne
Efekty umiejętności
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład indywidualna lektura literatury przedmiotu
-weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
- weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas wykładów, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
Literatura obowiązkowa: Wódz K., Praca socjalna w miejscu zamieszkania. BPS, Katowice1998. Kaźmierczak T., Łuczyńska M., Wprowadzenie do pomocy społecznej. BPS, Katowice 1998. Księżopolski M., Polityka społeczna. Wybrane problemy porównań międzynarodowych. BPS, Katowice1999. Marynowicz-Hetka E.[red]: Pedagogika społeczna. Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca: Żukiewicz A. Praca socjalna Ośrodków Pomocy Społecznej. Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002. Marzec-Holka K. [red]: Pomoc społeczna. Teoria i praktyka. Wydaw. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2003. Stelmaszuk W., Zmiany w systemie opieki nad dzieckiem i młodzieżą. Perspektywa europejska. BPS, Katowice 2001. Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki. WSiP, Warszawa 1998. Frysztacki K., Piątka K., Wielowymiarowość pracy socjalnej. Wydaw. AKAPIT, Toruń 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: