Specyfika mediacji rodzinnych WSR-NR-D-SMR
Treści merytoryczne:
1. Konflikty społeczne - pojęcie, typologie, przyczyny, dynamika, strategie rozwiązywania, funkcje.
2. Mediacje - pojęcie i rodzaje.
3. Zakres spraw podlegających mediacjom.
4. Przeciwwskazania do prowadzenia mediacji.
5. Historia i rozwój mediacji na świecie i w Polsce.
6. Podstawy prawne prowadzenia mediacji w Polsce.
7. Zasady mediacji.
8. Etapy postępowania mediacyjnego.
9. Techniki mediacyjne.
10. Komunikacja interpersonalna w mediacjach.
11. Osoba mediatora - osobowość, umiejętności, przygotowanie.
12. Etyczny wymiar mediacji.
13. Efektywność mediacji na przykładzie wyników badań.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
EK_1 - Student rozróżnia i identyfikuje narzędzia komunikacyjne wykorzystywane w mediacjach - język nawarstwiający i niwelujący konflikty
EK_2 - Student posiada wiedzę na temat reguł organizujących pracę mediatora, a także zasad odnoszących się do komunikacji interpersonalnej determinujących dojście do porozumienia
Umiejętności
EK_3 - Student posiada wiedzę na temat różnych możliwości rozwiązywania konfliktów, potrafiąc poddać je krytycznej analizie i ocenienie.
EK_4 - Student posiada umiejętności niezbędne do stworzenia i zaprezentowania różnorodnych wariantów rozwiązań sytuacji konfliktowych.
EK_5 - Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania sytuacji konfliktowych
Kompetencje
EK_6 - Student potrafi określić zadania mediatora, a także zna podstawowe fazy rozmowy mediacyjnej, co ułatwia i umożliwia mu rozwiązywanie różnorodnych problemów grupowych
EK_7 - Student potrafi odpowiednio określić zadania i priorytety przed którymi stoi mediator, a których realizacja prowadzi do sprawnego działania i umożliwienia stronom będącym w konflikcie dojście do porozumienia
EK_8 - Student zna czynniki determinujące pozytywny wynik procesu mediacyjnego, a także ograniczenia tej metody rozwiązywania konfliktów, dzięki czemu może w sposób właściwy i prawidłowy rozwiązywać pojawiające się między innymi w sferze zawodowej dylematy i problemy
ECTS:
Udział w wykładach, ćwiczeniach - 30 godzin - 1 ECTS
Przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami - 25 godzin - 1 ECTS
Przygotowanie się do egzaminu, przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 30 godzin - 1 ECTS
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Kryteria oceniania
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane poprzez zastosowanie następujących metod: wykład konwersatoryjny, praca w parach, wykład z prezentacją multimedialną, analiza tekstów, dyskusja; natomiast weryfikowane przez egzamin ustny i projekt przebiegu mediacji.
Efekty w obszarze umiejętności i kompetencji społecznych są osiągane poprzez zastosowanie: metody sytuacyjnej, analizy tekstów, dyskusji, aplikacji wiedzy w praktyce poprzez projekt przebiegu mediacji.
Efekty w obszarze kompetencji weryfikowane przez obserwację aktywności studentów i ocenę projektu przebiegu mediacji.
Wiedza
EK_1 - Student rozróżnia i identyfikuje narzędzia komunikacyjne wykorzystywane w mediacjach - język nawarstwiający i niwelujący konflikty
EK_2 - Student posiada wiedzę na temat reguł organizujących pracę mediatora, a także zasad odnoszących się do komunikacji interpersonalnej determinujących dojście do porozumienia
Umiejętności
EK_3 - Student posiada wiedzę na temat różnych możliwości rozwiązywania konfliktów, potrafiąc poddać je krytycznej analizie i ocenienie.
EK_4 - Student posiada umiejętności niezbędne do stworzenia i zaprezentowania różnorodnych wariantów rozwiązań sytuacji konfliktowych.
EK_5 - Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania sytuacji konfliktowych
Kompetencje
EK_6 - Student potrafi określić zadania mediatora, a także zna podstawowe fazy rozmowy mediacyjnej, co ułatwia i umożliwia mu rozwiązywanie różnorodnych problemów grupowych
EK_7 - Student potrafi odpowiednio określić zadania i priorytety, przed którymi stoi mediator, a których realizacja prowadzi do sprawnego działania i umożliwienia stronom będącym w konflikcie dojście do porozumienia
EK_8 - Student zna czynniki determinujące pozytywny wynik procesu mediacyjnego, a także ograniczenia tej metody rozwiązywania konfliktów, dzięki czemu może w sposób właściwy i prawidłowy rozwiązywać pojawiające się między innymi w sferze zawodowej dylematy i problemy
Prace zaliczeniowe. Test sprawdzający wiedzę. Obecność, aktywność i kreatywność na zajęciach.
Literatura
Balawajder K., Konflikty interpersonalne, Katowice 1992.
Bobrowicz M., Mediacje gospodarcze - jak mediować i przekonywać, Warszawa 2004.
Czakon D., Margasiński A. (red.), Konflikty i mediacje we współczesnej rzeczywistości społecznej, Częstochowa 2007.
Deutsch M., Coleman P.T., Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005.
Morek R., Mediacja i arbitraż. Komentarz, Warszawa 2006.
Przybyła-Basista H., Mediacje rodzinne w konflikcie rozwodowym. Gotowość i opór małżonków a efektywność procesu mediacji, Katowice 2006.
Stanik J.M.(red.), Z zagadnień psychologii sądowej. Katowice 2002.
Stanik J.M. (red.), Wybrane metody diagnostyki i interwencji psychologicznej w sądowych sprawach rodzinnych, Katowice 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: