Małżeństwo - Sakrament Nowego Przymierza WSR-NR-D-SM3-1
Treści programowe:
1. Przymierze w tradycji biblijnej
2. Małżeństwo w pierwotnym planie Boga
3. Małżeństwo obrazem przymierza
4. Małżeństwo a przymierze Chrystusa z Kościołem
5. Definicja sakramentu
6. Ustanowienie sakramentu małżeństwa
7. Sakrament małżeństwa na przestrzeni wieków
8. Nowość sakramentu małżeństwa
9. Konsekracja miłości małżeńskiej
10. Implikacje sakramentu małżeństwa
11. Personalistyczna koncepcja małżeństwa
12. Sakramentalna natura małżeństwa
13. Miłość jako motyw i element małżeństwa
14. Małżonkowie misjonarzami sakramentu małżeństwa
15. Duchowość jako fundament sakramentu małżeństwa
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia i opis ECTS:
Wiedza:
EK 1 – student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa jako sakramentu Nowego Przymierza;
EK 2 – student opisuje małżeństwo w pierwotnym planie Boga, ustanowienie sakramentu małżeństwa, jego nowość i implikacje;
EK 3 – student ma podstawową wiedzę na temat personalistycznej koncepcji małżeństwa, miłości i duchowości jako fundamentu sakramentu małżeństwa.
Umiejętności:
EK 4 – student potrafi w sposób klarowny, precyzyjny i spójny prezentować i wyjaśniać tematy dotyczące małżeństwa jako sakramentu Nowego Przymierza;
EK 5 – student posiada umiejętność rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa, godności osoby ludzkiej i miłości jako motywu i elementu małżeństwa.
Kompetencje społeczne:
EK 6 – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego).
EK 7 – student docenia znaczenie małżeństwa jako sakramentu Nowego Przymierza dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi pomiędzy małżonkami i członkami rodziny.
ECTS:
udział w wykładach: 30 godz.
lektura literatury przedmiotu: 20 godz.
przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 5 godz.
Liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. ocena z kolokwium
2. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;
3. aktywny udział w zajęciach.
Kryteria oceniania:
Wiedza (EK 1-3):
Ocena 2 (ndst) – student nie ma wiedzy na temat małżeństwa jako sakramentu Nowego Przymierza; nie potrafi opisać małżeństwa w pierwotnym planie Boga, ustanowienia sakramentu małżeństwa, jego nowości i implikacji; nie potrafi scharakteryzować personalistycznej koncepcji małżeństwa, miłości i duchowości jako fundamentu sakramentu małżeństwa.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu wykazuje wiedzę na temat małżeństwa jako sakramentu Nowego Przymierza; nie w pełni opisuje małżeństwo w pierwotnym planie Boga, ustanowienie sakramentu małżeństwa, jego nowość i implikacje; w ograniczonym stopniu charakteryzuje personalistyczną koncepcję małżeństwa, miłości i duchowości jako fundamentu sakramentu małżeństwa.
Ocena 4 (db) – student wykazuje się uporządkowaną wiedzą na temat małżeństwa jako sakramentu Nowego Przymierza; poprawnie opisuje małżeństwo w pierwotnym planie Boga, ustanowienie sakramentu małżeństwa, jego nowość i implikacje; poprawnie charakteryzuje personalistyczną koncepcję małżeństwa, miłości i duchowości jako fundamentu sakramentu małżeństwa.
Ocena 5 (bdb) – student wykazuje się pogłębioną i uporządkowaną wiedzą na temat małżeństwa jako sakramentu Nowego Przymierza; poprawnie i szczegółowo opisuje małżeństwo w pierwotnym planie Boga, ustanowienie sakramentu małżeństwa, jego nowość i implikacje; dokonuje pełnej charakterystyki personalistycznej koncepcji małżeństwa, miłości i duchowości jako fundamentu sakramentu małżeństwa.
Umiejętności (EK 4-6):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi prezentować i wyjaśniać tematów dotyczących małżeństwa jako sakramentu Nowego Przymierza; nie posiada umiejętności rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa, godności osoby ludzkiej i miłości jako motywu i elementu małżeństwa.
Ocena 3 (dst) – student niekompletnie prezentuje i wyjaśnia tematy dotyczące małżeństwa jako sakramentu Nowego Przymierza; w ograniczonym stopniu wykazuje umiejętności rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa, godności osoby ludzkiej i miłości jako motywu i elementu małżeństwa.
Ocena 4 (db) – student poprawnie prezentuje i wyjaśnia tematy dotyczące małżeństwa jako sakramentu Nowego Przymierza; wykazuje umiejętności rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa, godności osoby ludzkiej i miłości jako motywu i elementu małżeństwa.
Ocena 5 (bdb) – student w sposób klarowny, precyzyjny i spójny prezentuje i wyjaśnia tematy dotyczące małżeństwa jako sakramentu Nowego Przymierza; potrafi szczegółowo analizować i prezentować rozumienie sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa, godności osoby ludzkiej i miłości jako motywu i elementu małżeństwa.
Kompetencje społeczne (EK 7-8):
Ocena 2 (ndst) – student nie posiada świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), student nie docenia znaczenia małżeństwa jako sakramentu Nowego Przymierza dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi pomiędzy małżonkami i członkami rodziny.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), student nie w pełnym zakresie docenia znaczenie małżeństwa jako sakramentu Nowego Przymierza dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi pomiędzy małżonkami i członkami rodziny.
Ocena 4 (db) – student w dużym stopniu posiada świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), student docenia znaczenie małżeństwa jako sakramentu Nowego Przymierza dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi pomiędzy małżonkami i członkami rodziny.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni posiada świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), student w pełni docenia znaczenie małżeństwa jako sakramentu Nowego Przymierza dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi pomiędzy małżonkami i członkami rodziny, bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: praca semestralna, aktywny udział w ćwiczeniach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem
weryfikacja - praca semestralna, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
1. A. J. Ołów, Przymierze w tradycji biblijnej Starego Testamentu, Łomża 2004.
2. A. Jankowski, Biblijna teologia przymierza, Katowice 1985.
3. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Lublin 2011.
4. C. Rychlicki, Sakramentalny charakter przymierza małżeńskiego. Studium teologicznodogmatyczne, Płock 1997.
5. M. Tatar, Duchowość małżeństwa i rodziny dzisiaj, Radom 2013.
6. A. Sarmiento, Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kraków 2002, 89-152.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: