Podstawowe zagadnienia z filozofii WSR-NR-D-PZF1
1. Pojęcie filozofii wobec jej potocznego rozumienia.
2. Koncepcje filozofii.
3. Filozofia a światopogląd.
4. Filozofia jako mądrość („Fides et ratio”).
5. Podział dyscyplin filozoficznych. Przedstawienie poszczególnych działów filozofii.
6. Z dziejów filozofii: filozofia starożytna. Platonizm i arystotelizm.
7. Filozofia nowożytna i pozaeuropejska. Filozofia w Polsce.
8. Współczesne nurty filozoficzne (np. egzystencjalizm, filozofia Karola Wojtyły).
9. Filozofia a religia: różne modele relacji.
10. Pojęcie filozofii bytu. Określenie i wyjaśnienie pojęcia bytu u Parmenidesa i Platona.
11. Pluralizm bytowy według Arystotelesa. Metafizyka Tomasza z Akwinu.
12. Poszukiwanie istoty i natury człowieka – filozofia człowieka.
13. Zdefiniowanie osoby ludzkiej i godności człowieka.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK_1 - Potrafi określić istotę filozofii, odróżnić rozmaite jej koncepcje i działy filozofii.
EK_2 - Zna główne etapy dziejów filozofii i potrafi rozpoznać poglądy najważniejszych filozofów danego okresu.
EK_3 - Zna i rozumie pojęcia przez nich używane, potrafi je wymienić i wyjaśnić.
EK_4 - Potrafi przedstawić i odróżnić poszczególne działy filozofii w kontekście ich powstania i rozwoju w ramach omawianego okresu.
EK_5 - Rozumie rozwój myśli filozoficznej, a przede wszystkim początki poszukiwania przyczyn rzeczywistości.
EK_6 - Zna problematykę poszczególnych dziedzin filozofii, a zwłaszcza epistemologii, antropologii, filozofii religii, historii filozofii
UMIEJĘTNOŚCI:
EK_7 - Umie wskazać na odmienne stawianie problematyki w różnych koncepcjach filozofii.
EK_8 - Potrafi stawiać pytania filozoficzne odnośnie do różnych dziedzin rzeczywistości.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
EK_9 - Potrafi stosować rozróżnienia filozoficzne do rozwiązywania aktualnych problemów naszej współczesności (umie poradzić sobie z ideologią scjentyzmu, agnostycyzmu, sceptycyzmu, relatywizmu).
EK_10 - Potrafi bronić swoich poglądów i przekonywać innych wskazując na zasady, na których się opierają.
ECTS
aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta
udział w wykładzie 30
zapoznanie się z lekturami 15
przygotowanie do egzaminu 15
LICZBA ECTS 2
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-6):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi określić istoty filozofii, odróżnić rozmaitych jej koncepcje i działów filozofii; nie zna głównych etapów dziejów filozofii i potrafi rozpoznać poglądy najważniejszych filozofów danego okresu; nie zna i nie rozumie pojęć przez nich używanych, nie potrafi ich wymienić i wyjaśnić; nie potrafi przedstawić i odróżnić poszczególnych działów filozofii w kontekście ich powstania i rozwoju w ramach omawianego okresu; nie rozumie rozwoju myśli filozoficznej, a przede wszystkim początków poszukiwania przyczyn rzeczywistości; nie zna problematyki poszczególnych dziedzin filozofii, a zwłaszcza epistemologii, antropologii, filozofii religii, historii filozofii.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: potrafi określić istotę filozofii, odróżnić rozmaite jej koncepcje i działy filozofii; zna główne etapy dziejów filozofii i potrafi rozpoznać poglądy najważniejszych filozofów danego okresu; zna i rozumie pojęcia przez nich używane, potrafi je wymienić i wyjaśnić; potrafi przedstawić i odróżnić poszczególne działy filozofii w kontekście ich powstania i rozwoju w ramach omawianego okresu; rozumie rozwój myśli filozoficznej, a przede wszystkim początki poszukiwania przyczyn rzeczywistości; zna problematykę poszczególnych dziedzin filozofii, a zwłaszcza epistemologii, antropologii, filozofii religii, historii filozofii.
Ocena 4 (db) – student poprawnie: potrafi określić istotę filozofii, odróżnić rozmaite jej koncepcje i działy filozofii; zna główne etapy dziejów filozofii i potrafi rozpoznać poglądy najważniejszych filozofów danego okresu; zna i rozumie pojęcia przez nich używane, potrafi je wymienić i wyjaśnić; potrafi przedstawić i odróżnić poszczególne działy filozofii w kontekście ich powstania i rozwoju w ramach omawianego okresu; rozumie rozwój myśli filozoficznej, a przede wszystkim początki poszukiwania przyczyn rzeczywistości; zna problematykę poszczególnych dziedzin filozofii, a zwłaszcza epistemologii, antropologii, filozofii religii, historii filozofii.
Ocena 5 (bdb) – student dokładnie potrafi określić istotę filozofii, odróżnić rozmaite jej koncepcje i działy filozofii; zna główne etapy dziejów filozofii i potrafi rozpoznać poglądy najważniejszych filozofów danego okresu; zna i rozumie pojęcia przez nich używane, potrafi je wymienić i wyjaśnić; potrafi przedstawić i odróżnić poszczególne działy filozofii w kontekście ich powstania i rozwoju w ramach omawianego okresu; rozumie rozwój myśli filozoficznej, a przede wszystkim początki poszukiwania przyczyn rzeczywistości; zna problematykę poszczególnych dziedzin filozofii, a zwłaszcza epistemologii, antropologii, filozofii religii, historii filozofii.
Umiejętności (EK 7-8):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi wskazać na odmienne stawianie problematyki w różnych koncepcjach filozofii; nie potrafi stawiać pytań filozoficznych odnośnie do różnych dziedzin rzeczywistości.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: potrafi wskazać na odmienne stawianie problematyki w różnych koncepcjach filozofii; potrafi stawiać pytania filozoficzne odnośnie do różnych dziedzin rzeczywistości.
Ocena 4 (db) – student poprawnie: potrafi wskazać na odmienne stawianie problematyki w różnych koncepcjach filozofii; potrafi stawiać pytania filozoficzne odnośnie do różnych dziedzin rzeczywistości.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi potrafi wskazać na odmienne stawianie problematyki w różnych koncepcjach filozofii; potrafi stawiać pytania filozoficzne odnośnie do różnych dziedzin rzeczywistości.
Kompetencje społeczne (EK 9-10):
Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi stosować rozróżnienia filozoficznego do rozwiązywania aktualnych problemów naszej współczesności (umie poradzić sobie z ideologią scjentyzmu, agnostycyzmu, sceptycyzmu, relatywizmu); nie potrafi bronić swoich poglądów i przekonywać innych wskazując na zasady, na których się opierają.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu: potrafi stosować rozróżnienia filozoficzne do rozwiązywania aktualnych problemów naszej współczesności (umie poradzić sobie z ideologią scjentyzmu, agnostycyzmu, sceptycyzmu, relatywizmu); potrafi bronić swoich poglądów i przekonywać innych wskazując na zasady, na których się opierają.
Ocena 4 (db) – student potrafi stosować rozróżnienia filozoficzne do rozwiązywania aktualnych problemów naszej współczesności (umie poradzić sobie z ideologią scjentyzmu, agnostycyzmu, sceptycyzmu, relatywizmu); potrafi bronić swoich poglądów i przekonywać innych wskazując na zasady, na których się opierają.
Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi stosować rozróżnienia filozoficzne do rozwiązywania aktualnych problemów naszej współczesności (umie poradzić sobie z ideologią scjentyzmu, agnostycyzmu, sceptycyzmu, relatywizmu); potrafi bronić swoich poglądów i przekonywać innych wskazując na zasady, na których się opierają.
Do zaliczenia ćwiczeń wymagana jest:
obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: egzamin ustny
Efekty umiejętności
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem
weryfikacja - obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów
Literatura
Literatura:
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, 3 tomy, Warszawa 2002.
A. Aznebacher, Wprowadzenie do filozofii, tłum. J. Zychowicz, Kraków 1987;
J. Galarowicz, Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992;
J. Bocheński, Zarys historii filozofii, Kraków 1993.
A. Sikora, Od Heraklita do Husserla, Spotkania z filozofią, Warszawa 2001.
R. H. Popkin, A. Stroll, Filozofia, Poznań 1994.
B. Stępień, Wstęp do filozofii, Lublin 2001.
M. Gogacz, Platonizm i arystotelizm, Warszawa1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: